۲۷ آذر ۱۳۹۸ - شش روزنامه‌نگار به ۳۰ سال زندان محکوم شدند

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) محکوم کردن اعضای تحریره گام را محکوم می‌کند. شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر تهران امیرحسین محمدی فر، ساناز الله‌یاری، امیر امیرقلی و عسل محمدی را هر کدام به ۵ سال زندان محکوم کرده است. شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران این روزنامه‌نگاران را به اتهام‌های چون « تبلیغ علیه رژیم»، تبانی و« اجتماع به قصد اقدام علیه امنیت ملی» و «توهین به مسوولان نطام » هر کدام به ۱۸ سال زندان محکوم کرده بود.

همکاران این نشریه دانشجویی از دی ماه سال پیش برای اطلاع رسانی از اعتصاب کارگران هفت تپه و بد رفتاری و شکنجه بازداشت شدگان در دی ماه سال پیش در زندان بسر می‌بردند، که به به تاریخ ۴ آبان ۱۳۹۸ به شکل موقت و در انتشار دادگاه تجدید نظر آزاد شده بودند.

  مرضیه امیری : روزنامه‌نگار روزنامه شرق نیز از سوی همین دادگاه به ۵ سال زندان محکوم شده است. وی  به تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، به هنگام تهیه گزارش از بازداشت شدگان گردهم‌ایی مسالمت آمیز برگزار شده از سوی سندیکاهای کارگری، در خیابان وزرای تهران  بازداشت شد. شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب وی را به ۱۰ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم کرده بود.

----------

 آذر ۱۳۹۸ - آزادی موقت محمد مساعد ۱۹

گزارش‌گران بدون مرز (RSF)  از ازادی موقت محمد مساعد به تاریخ ۱۶ آذر مطلع شده است. این روزنامه نگار مستقل در ۱۷ آبان‌ماه در نخستین روزقطع اتصال اینترنت در کشور و  پس از انتشار توییتی بازداشت شده بود.

----------



۱۶ آذر ۱۳۹۸ - انتقال روزنامه‌نگاران زندانی به زندان شهرستان‌ها

شماری از روزنامه‌نگاران و شهروند – خبرنگاران زندانی در زندان‌های اطراف تهران به زندان شهرستان‌ها منتقل شده‌اند. از این میان کسرا نوری و صالح الدین مرادی ، همکاران سایت مجذوبان نور، به همراه برخی از دراویش گنابادی زندانی، از زندان تهران بزرگ به زندان عادل آباد شیراز انتقل داده شدند. این زندانیان بیش از سی روز است که در اعتراض بد رفتاری تهدید‌ها علیه دارویش گنابادی در اعتصاب غذا بسر می‌برند.

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) این سخت‌گیری علیه زندانیان و خانواده‌های آنها محکوم می کند. این تصمیم می‌‌تواند تفسیری نادرست و مغایر با ماده ۵۱۳ قانون مجازات اسلامی باشد.

---------

۵ آذر ۱۳۹۸ -  بازداشت محمد مساعد روزنامه‌نگار مستقل 

« سلام دنیای آزاد، من از ۴۲ پروکسی گوناگون استفاده کردم تا این را بنویسیم. میلیون‌ها ایرانی دسترسی به اینترنت ندارند. صدای ما را می‌شنوید محمد مساعد، روزنامه‌نگار مستقل برای نوشتن این پیام بر روی حساب توئیتری خود ، در روز جمعه  ۱ آذر ۱۳۹۸بازداشت شده است. 

گزارش‌گران بدون مرز (RSF)  بازداشت روزنامه‌نگار اقتصادی پیشین روزنامه‌ی شرق  را محکوم می‌کند. وی چندین ماه پیش برای « کار آزادانه علیه فساد» از این روزنامه استعفا داد. چون بسیاری از بازداشت شدگان در پی اعتراض‌های مردمی، اتهام و محل بازداشت وی رسما به خانواده اعلام نشده است. وی تنها توانست با تماس تلفنی کوتاهی بازداشت خود را به خانواده اطلاع دهد. 

-----------


۳۰ آبان ۱۳۹۸ - بازداشت مشاور رسانه‌ای محمود احمدی نژاد 

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) بازداشت عبدالرضا داوری به تاریخ ۲۷ آبان ۱۳۹۸ را محکوم می‌کند. مدیر پیشین روزنامه شهروند و خبرگزاری ایرنا ساعتی پس از انتشار چند توئیت درباره اعتراض‌های سراسری بازداشت شده است. مشاور رسانه‌ای محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری پیشین ایران پیش از این به تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۹۶بازداشت و می‌بایست بنا بر حکم دادگاه تجدید نظر ۳ سال حبس تعزیری را تحمل کند که با رای دیوان عالی تهران تبرئه و در ۱۰ شهریور۱۳۹۷ آزاد شد. دلایل و محل بازداشت وی به خانواده  اعلام نشد.

----------



۱۴ آبان ۱۳۹۸ - آزادی موقت آخرین عضو زندانی نشریه گام 

گزارش‌گران بدون مرز(RSF) از آزادی موقت عسل محمدی از اعضای تحریره نشریه دانشجویی گام  در پی سپردن وثیقه به تاریخ ۱۰ آبان ۱۳۹۸ مطلع شده است. این دانشجوی جوان  پس از حضور در دادگاه به همراه دیگر متهم‌های اعتصاب کارگران هفت تپه، به تاریخ ۱۳ مرداد روانه زندان شد. ماموران وزارت اطلاعات به تاریخ  ۱۴ آذر ۱۳۹۷ پس از بازرسی منزل وی را بازداشت کرده‌ بودند که در ۱۵ دی ۱۳۹۷، با سپردن وثیقه ۴۰۰ میلیون توامان به شکل موقت آزاد شده بود. این وثیقه در دادگاه به یک میلیارد تومان تبدیل شده بود.

-----------


۶ آبان ۱۳۹۸ - آزادی موقت چهار روزنامه‌نگار 

گزارش‌گران بدون مرز(RSF) از آزادی موقت چهار روزنامه نگار به تاریخ ۴ آبان ۱۳۹۸ مطلع شده است. مرضیه امیری روزنامه نگار روزنامه شرق، امیرحسین محمدی فر، ساناز الله‌یاری و امیر امیرقلی اعضای تحریریه نشریه دانشجویی گام با سپردن وثیقه به ترتیب با پرداخت یک میلیارد ، هشتصد میلیون و یک میلیارد و پانصد میلیون تومان تا پایان دادرسی آزاد شدند. این آزادی پس از بارها اعتصاب غذا این زندانیان و از این میان اعتصاب غذای همبند و هم‌پرونده اعضای تحریریه نشریه گام، در حمایت از اعتصاب کارگران هفت تپه، سپیده قلیان روی داد،  که موجی از همبستگی را در شبکه اجتماعی ایجاد کرد. 

----------


۲ آبان ۱۳۹۸ - روانه زندان کردن یک روزنامه‌نگار در خرم‌اباد 

گزارش‌گران بدون مرز(RSF) روانه زندان کردن امیر ماسوری روزنامه‌نگاردر شهر خرم‌اباد را  در تاریخ اول ابان ۱۳۹۸ا محکوم می کند. وی در۲۶ دی ماه ۱۳۹۷ بازداشت و یک ماه بعد با سپردن وثیقه تا برگزاری دادگاه آزاد شده بود. مدیر مسئول هفته نامه نیش قلم و سایت اطلاع رسانی چوپی به اتهام‌های چون «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به رهبری»  به دوسال زندان محکوم شده است.

-----------


۱۸ مهر ۱۳۹۸ - روزنامه‌نگار روس یولیا یوزیک

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) از آزادی روزنامه‌نگار روس یولیا یوزیک به تاریخ ۱۸ مهر ماه مطلع شده است. سفارت روسیه در تهران این خبر را با اعلام بازگشت روزنامه نگار به کشورش اعلام کرد. رسانه‌های روس ورود یولیا یوزیک را به مسکو تایید کردند. وی را ۱۰ مهر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اتهام «جاسوسی» بازداشت کرد، مقامات ایران ۵ روز پس از بازداشت علت بازداشت وی را « تخلف » در روادید اعلام کردند.


----------

۱۷ مهر ۱۳۹۸ - آزادی موقت فرنگیس مظلومان

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) از آزادی موقت با سپردن وثیقه و در انتظار دادگاه فرنگیس مظلومان، مادر سهیل عربی عکاس و شهروند خبرنگار زندانی و برنده جایزه شهروند خبرنگار ۲۰۱۷ به تاریخ ۱۶مهر مطلع شده است. وی به تاریخ ۳۱ تیرماه از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و تا روز آزادی را در انفرادی های بند ۲۰۹ زندان اوین زیر مهار وزارت اطلاعات بسر برد. هیچ اتهام روشنی تا کنون علیه او منتشر نشده است و به نظر می رسد. تنها جرم وی اطلاع رسانی از شرایط بازداشت پسرش و اعتراض به رفتار غیر انسانی و ظالمانه با او است. ایران امروز به بزرگترین زندان جهان برای فعالان رسانه‌ای زن تبدیل شده است. 

-----------

۱۹ شهریور ۱۳۹۸ - چهار همکار نشریه موج به ۷۲ سال زندان محکوم شدند

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) محکومیت به زندان چهار همکار نشریه دانشجویی موج امیرحسین محمدی فر و همسرش ساناز الله‌یاری و امیر امیرقلی و عسل محمدی را به مجموع ۷۲ سال زندان محکوم می‌کند. شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران این روزنامه‌نگاران را به اتهام‌های چون « تبلیغ علیه رژیم»، تبانی و« اجتماع به قصد اقدام علیه امنیت ملی» و «توهین به مسوولان نطام » هر کدام به ۱۸ سال زندان محکوم کرده است. وکلای آنها به حکم اعتراض و تقاضای تجدید نظر کرده‌اند.

همکاران این نشریه دانشجویی از دی ماه سال پیش برای اطلاع رسانی از اعتصاب کارگران هفت تپه و بد رفتاری و شکنجه بازداشت شدگان در زندان بسر می‌برند.

----------

۱۲ شهریور ۱۳۹۸ -  بازداشت شهرزاد جعفری خواهر عکس‌خبرنگار زندانی نوشین جعفری 

در حالی که بیش از ۲۰۰ هنرمند و روشنفکر ایرانی در نامه‌ای خواهان عدالت برای نوشین جعفری عکاس خبرنگار زندانی شده‌اند. به تاریخ ۱۰ شهریور ماموران لباس شخصی اطلاعات سپاه شهرزاد جعفری خواهر او را نیز در منزلش بازداشت کردند. وی پیش ازبازداشت  در باره اطلاع‌رسانی از وضعیت بازداشت خواهرش از سوی ماموران امنیتی تهدید شده بود. نوشین جعفری مسوول سابق صفحه‌های هنر و ادبیات روزنامه‌ اعتماد به تاریخ ۲ مرداد بازداشت شده بود. 

----------

۵ شهریور ۱۳۹۸- بازگشت سعید ملک‌پوربه کانادا  

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) از بازگشت سعید ملک‌پور به کانادا به تاریخ ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ ,s از ده سال زندان مطلع شده است. وی در مدت مرخصی خود کشور را ترک کرد. 

سعید ملک‌پور  دارای اقامت دائم در کاناداست، در سال ١٣٨٧ و در ٣٥ سالگی، به هنگام سفر به ایران برای دیدار با خانواده‌اش دستگیر شد. اتهام سعید ملک‌پور ساختن برنامه‌ای برای بارگذاری عکس و فیلم بر روی سایت‌های اینترنت است. وی اعلام کرده بود که این برنامه بدون اطلاع او از سوی برخی سایت‌ها برای ارسال تصاویر پورنوگرافی مورد سو استفاده قرار گرفته است. وی برای اعتراف در سلول‌های انفرادی زندان اوین و زیر شکنجه قرار گرفته بود. این اعتراف‌ها در دادگاه علیه وی مورد استناد قرار گرفتند. در آبان ماه ١٣٨٩ از سوی دادگاه انقلاب اسلامی تهران برای راه‌اندازی سایت‌های پورنوگرافی و ضد اسلامی به اعدام محکوم شد. در تاریخ ١٥ خرداد ماه ۱۳۹۰ اعلام شد که : دیوان عالیِ کشور بسیاری از ایراداتی که در این لایحه نسبت به پرونده سعید ملک پور ایراد شده بود را پذیرفت و حکم اعدام وی را با یک درجه تخفیف به حبس ابد تعدیل داد.

----------

۱۰ مرداد ‍۱۳۹۸ - سهیل عربی پس از انتقال به زندان اوین به اعتصاب غذای خود پایان داد

 سهیل عربی عکاس و شهروند خبرنگار زندانی و برنده جایزه شهروند خبرنگار ۲۰۱۷ به تاریخ ۶ مرداد ۱۳۹۸، به زندان اوین منتقل شد و در همان روز به  اعتصاب غذای خود را پایان داد. وی در بهمن ماه سال گذشته به زندان بدنام بزرگ تهران منتقل شده بو، که در آنجا بارها قربانی آزار و خشونت جسمی شده بود. مادر این شهروند خبرنگار،  فرنگیس مظلوم را به تاریخ ۳۱ تیرماه ماموران امنیتی با لباس شخصی بازداشت کردند که بنا بر گفته خانواده در بند ۲۰۹ زندان اوین بسر می‌برد. دلایل این بازداشت تاکنون اعلام نشده است. 

گزارش‌گران بدون مرز همچنین از آزادی موقت مولود حاجی زاده سه روز پس از بازداشت با سپردن وثیقه مطلع شده است. روزنامه‌نگار حوزه زنان  به تاریخ ۲۴ تیرماه ۱۳۹۸ پس از احضار به دادسرای زندان اوین روانه زندان شده بود.

----------


۲۵ تیر ۱۳۹۸ - آزادی سخی ریگی پس از ده سال 

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) از آزادی سخی ریگی وبلاگ نویس بلوچستانی پس از سپری کردن ده سال محکومیت به تاریخ ۱۵ تیرماه مطلع شده است. وبلاگ‌نویس "بلوجستان سرافراز در تاریخ ٢٨ خرداد ١٣٨٨ در زاهدان بازداشت و با اتهاماتی چون " نشر اکاذیب و اقدام علیه امنیت ملی" برای انتشار مقالاتی در وبلاگش  به بیست سال زندان، سنگین ترین حکم صادر شده علیه یک وبلاگ نویس در ایران، محکوم شد. این حکم سپس با اجرای ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی (تصویب شده در سال ۱۳۹۲) به ۱۰ سال کاهش یافت. وی نه سال از محکومیتش را در تبعید و  زندان کارون که با زادگاه‌اش بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر فاصله داشت گذارند، که مانعی برای ملاقات خانواده با او بود.

----------


۲۴ تیر ۱۳۹۸ - بازداشت مولود حاجی زاده روزنامه‌نگار حوزه زنان 

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) بازداشت مولود حاجی‌زاده روزنامه‌نگار حوزه زنان را پس از احضار به دادسرای زندان اوین محکوم می‌کند. بنا بر گفته نزدیکانش، وی در ماه گذشته چندین بار از سوی اطلاعات سپاه پاسداران احضار و بازجویی شده بود. خانواده از علت بازداشت وی بی اطلاع است.  مدافع حقوق زنان این روزنامه‌نگار در سال گذشته و در مراسم هشت مارس روز جهانی زن بازداشت و به سپردن وثیقه آزاد شده بود. از چند ماه پیش و در پی گسترش اعتراض به حجاب اجباری موجی از بازداشت زنان مدافع حقوق زنان آغاز شده استو دست کم ده ها زن در تهران بازداشت شده اند.

----------


۲۰ تیر ۱۳۹۸ - سه شهروند-خبرنگار در اعتصاب غذا 
گزارش‌گران بدون مرز بار دیگر نگرانی خود را از وضعیت سلامت روزنامه‌نگاران و شهروند-خبرنگاران زندانی اعلام می‌کند. بسیاری از آن‌ها که پس از ماه‌ها بازداشت خودسرانه و نگهداری در سلول‌های انفرادی و ناعادلانه به احکام سنگین محکوم شده‌اند، امروز بیمار و از حق درمان نیز محرومند از نظر روحی و جسمی شدیدا آسیب دیده‌اند. 

 سهیل عربی عکاس و شهروند خبرنگار زندانی و برنده جایزه شهروند خبرنگار ۲۰۱۷ بیش از بیست روز و امیر حسین محمدی فر، سردبیرو ساناز الله‌یاری عضو تحریریه نشریه دانشجویی گام از یک هفته پیش در اعتراض به وضعیت در بازداشت  و بدرفتاری‌ مسئولان زندان و ماموران امنیتی در اعتصاب غذا بسر می‌برند.


زندانیان عقیدتی و روزنامه‌نگاران زندانی در ایران برای اعتراض به وضعیت غیر انسانی بازداشت خود راهی جز اعتصاب غذا ندارند و ناگزیر در اعتراض به نقض حقوق اولیه خود گاه با خطر مرگ مواجه شوند. 

 ----------


۳ تیر۱۳۹۸ - حمله به شهروند-خبرنگار زندانی در زندان بزرگ تهران 

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) رفتار غیر مسئولانه مقامات قضایی و زندان را در برابر حفظ امنیت روزنامه‌نگاران و شهروند-خبرنگاران زندانی محکوم می‌کند. به تاریخ اول تیر شهروند خبرنگار زندانی در زندان بزرگ تهران مورد ضرب و شتم قرار گرفته و زخمی شدند. در درگیری با زندانیان جرایم عمومی مصطفی عبدی شهروند خبرنگار سایت اطلاع رسانی مجذوبان نور از ناحیه صورت مجروح و همبندش رضا سیگارچی بینی‌اش شکسته شد. این حادثه دو روز پس از کشته شدن فجیع علیرضا شیرمحمدعلی در همین زندان روی داد که بدست دو مجرم روی داد. جمهوری اسلامی از قانون تفکیک زندانیان خودداری می‌کند.

----------



۱ تیر ۱۳۹۸ - آزادی دو روزنامه‌نگار زندانی 

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) از آزادی موقت با سپردن وثیقه و در انتظار دادگاه کیوان صمیمی بهبهانی سردبیر ماهنامه ایران فردا به تاریخ ۱۷ ژودین مطلع شده است. کیوان صمیمی بهبهانی سردبیر ماهنامه ایران فردا به تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در پی حمله به گردهم‌ایی مسالمت آمیز برگزار شده از سوی سندیکاهای کارگری در برابر مجلس بازداشت شد. 

همچنین سازمان از آزادی از محمد حسین حیدری  مدیر مسئول سایت دولت بهار پس از سپری کردن مدت محکومیت خود اطلاع یافت.محمد حسین حیدری در ۱۷ اذر ماه برای «نشر اکاذیب و تبلیغ علیه نظام» به گفته وکیل‌اش در پایان مرداد ماه ۱۳۹۷ امسال نیز به هژده ماه زندان، چهار میلیون تومان جریمه نقدی و دو سال محرومیت از فعالیت در فضای مجازی محکوم شده بود.

----------



۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - زندانی کردن عکاس خبرنگار در خوزستان  

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) از انتقال به تاریخ ۱۳ خرداد ۱۳۹۸، میلاد بحری عکاس خبرنگار به زندان شیبان مطلع شده است.  وی به تاریخ ۲۴ اردیبهشت از سوی ماموران وزارت اطلاعات در شهر شادگان بازداشت و در این مدت زیر بازجویی قرار داشت. علت بازداشت و زندانی شدن وی اعلام نشده است. از تاریخ ۲ فروردین ۱۳۹۸ و جاری شدن سیل بی‌سابقه‌ای در بیش از ۲۰ استان کشور، نزدیک به سی روزنامه‌نگار و شهروند–خبرنگار احضار، بازجویی و یا بازداشت شده‌اند. بنا بر گفته نزدیکان میلاد بحری ویدر مناطق سیل زده بسیار فعال بود.

-----------



۱۳ خرداد ۱۳۹۸ - مسعود کاظمی به دوسال زندان محکوم شد

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) محکومیت به چهار سال زندان و دو سال محرومیت از فعالیت رسانه‌ای برای روزنامه‌نگار زندانی مسعود کاظمی را محکوم می‌کند.  این روزنامه‌نگار را شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برای « توهین به علی خامنه‌ای» به دو سال زندان و برای « نشر اکاذیب» به دو سال و برای « توهین به دیگر مسوولان نظام» به شش ماه زندان محکوم کرده است. بنا بر ماده ۱۳۴ قانون مجازات از این محکومیت دوسال آن قابل اجرا است.  

-----------


۱ خرداد ۱۳۹۷ – بازداشت مسعود کاظمی

گزارش‌گران بدون مرز بازداشت به تاریخ اول خرداد ۱۳۹۷ مسعود کاظمی روزنامه‌نگار سابق روزنامه شرق را محکوم می‌کند. وی پس از بازرسی منزل‌اش به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران انتقال داده شد.

علی مجتهدزاده وکیل این روزنامه‌نگار اعلام کرد وی به اتهام‌هایی چون « توهین به رهبری» «نشر اکاذیب » تفهیم اتهام شده است. دادگاه برای وی یک میلیارد وثیقه تعیین کرده است.  
 

از سوی دیگر سه شهروند خبرنگار همکار نشریه دانشجویی گام، امیرحسین محمدی فر، ساناز الله‌یاری و  امیر امیرقلی که به ترتیب درتاریخ‌های ۱۹ و ۲۵ دی ماه ۱۳۹۷ بازداشت شده بودند، همچنان در انتظار برگزاری دادگاه خود هستند. شعبه ۷ دادسری اوین اعلام کرده است که پرونده آنها را دریافت نکرده است و وزارت اطلاعات می‌گوید پرونده ارسال شده است.  

-----------


۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - بازرسی دفتر ماهنامه ایران فردا

به تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ ماموران وزارت اطلاعات، کیوان صمیمی بهبهانی را به  دفتر ماهنامه ایران فردا برده و این محل را بازرسی و همه‌ی «هاردهای کامپیوتر و لپ تاپ را همراه با اسناد و مدارک موجود جمع آوری و برده‌اند.»

کیوان صمیمی بهبهانی سردبیر ماهنامه ایران فردا به تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در پی حمله به گردهم‌ایی مسالمت آمیز برگزار شده از سوی سندیکاهای کارگری در برابر مجلس بازداشت شد. مرضیه امیری روزنامه‌نگار روزنامه شرق نیز ساعتی بعد در برابر بازداشتگاه وزرا بازداشت شد. (خبر ۱۶ اردیبهشت  ۱۳۹۸در این باره را در همین صفحه بخوانید) تا این روز دلیل و محل بازداشت این روزنامه‌نگاران از سوی دستگاه قضایی رسما اعلام نشده است.

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) یادآور می‌شود که بازداشت خودسرانه و نگهداری متهم به شکل مخفیانه مغایر با قانون‌های داخلی (اصل ۳۲ و ۳۹ قانون اساسی) و موازین بین‌المللی هستند. این اقدام‌ها نقض فاحش ماده ۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر و مواد ۹ و ۱۱ میثاق جهانی حقوق مدنی و سیاسی است که ایران از جمله کشورهای امضا کننده‌ی آنهاست.

----------


۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - تایید حکم ۱۲ سال و نه ماه برای هنگامه شهیدی

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) تایید حکم محکومیت دوازده سال و نه ماه زندان را که ۷ سال آن اجرایی است، برای  روزنامه‌نگار زندانی هنگامه شهیدی را محکوم می‌کند. شعبه ۲۳۶ دادگاه تجدیدنظر تهران حکم زندان دادگاه بدوی را کامل تایید کرده است. ۱۲ آذر ۱۳۹۷، مصطفی ترک همدانی وکیل مدافع وی به خبرگزاری رسمی ایران اعلام کرده بود که موکلش به ۱۲ سال و ۹ ماه زندان محکوم شده است. این حکم که در پی برگزاری دادگاهی در پشت درهای بسته صادر شده است، افزون بر زندان این روزنامه‌نگار را به ۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و احزاب و فعالیت‌های مجازی ورسانه‌ای و خروج از کشور محکوم کرده است.

هنگامه شهیدی به تاریخ ۵ تیرماه ۱۳۹۷ پس از خروج از بیمارستان بازداشت شد. روزنامه نگار و مدیر وبلاگ پی نوشت، از فروردین سال جاری در صفحه توییتر خود نوشته‌هایی را در باره شرایط بازداشت خود در سال گذشته و انتقاد به ناعادلانه بودن دستگاه قضایی منتشر کرده بود و پس از آن به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شده بود.

----------


۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ - توقیف هفته‌نامه صدا و بازداشت یک روزنامه‌نگار

شعبه ۵ دادسرای رسانه و فرهنگ  به تاریخ ۲۱ اردیبهشت هفته‌نامه صدا را توقیف کرد. علت این توقیف به شکل رسمی اعلام نشد و این تصمیم تنها از طریق تلفن به مسوولان نشریه اعلام شد. آخرین شماره هفته نامه صدا با تیتر « بر سر دوراهی جنگ و صلح» منتشر شده بود. در وضعیت افزایش  تنش میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا، رژیم هیچ نظری را در باره مذاکره را تحمل نمی‌کند.

در فردای این توقیف، علی ملیحی روزنامه‌نگار ماه‌نامه اندیشه پویا را ماموران دادسرای رسانه‌ها و فرهنگ در منزلش بازداشت کردند. این روزنامه‌نگارپس از تفهیم اتهام، با سپردن وثیقه ۵۰ میلیون تومانی تا برگزاری دادگاه آزاد شد. وی در توییتی در باره توقیف صدا نوشته بود « «صدا توقیف شد چون صدای هشدار درباره خطر جنگ و ضرورت مذاکره برای صلح را سر داد. بهانه‌ توقیف واهی است…..»

----------

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ - بازداشت خودسرانه کیوان صمیمی بهبهانی و مرضیه امیری

 گزارش‌گران بدون مرز (RSF) بازداشت خودسرانه کیوان صمیمی بهبهانی سردبیر ماهنامه ایران فردا و مرضیه امیری روزنامه‌نگار روزنامه شرق را به تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸محکوم می‌کند.

ماموران امنیتی کیوان صمیمی بهبهانی که ریاست انجمن دفاع از آزادی مطبوعات را نیز بر عهده دارد، در پی حمله به گردهم‌ایی مسالمت آمیز برگزار شده از سوی سندیکاهای کارگری در برابر مجلس بازداشت کردند. اما مرضیه امیری چند ساعت پس از این بازداشت‌ها در برابر بازداشتگاه پلیس امنیت در خیابان وزرای تهران به هنگام تهیه گزارش از این رویداد بازداشت شد.

با وجود آزادی با سپردن وثیقه شماری از بازداشت شدگان و درخواست سپردن کفالت برای کیوان صمیمی بهبهانی اما هر دو روزنامه‌نگار همچنان در بازداشت و در انفرادی های بند ۲۰۹ زندان اوین نگاهداری می‌شوند.

کیوان صمیمی بهبهانی پیش از روزنامه‌های مستقل از این نیز زندانی شده بود. از این میان به تاریخ ۱۳ خرداد ۱۳۸۸ یک روز پس از انتخاب دوباره‌ی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات بحث‌برانگیز ٢٢ خرداد که در تاریخ ۱۳ بهمن همان سال به اتهام‌هایی چون « تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی» به شش سال زندان محکوم شد. وی در تاریخ ٢٦ ابان ١٣٩٤ پس از سپری کردن محکومیت خود آزاد شده بود.

-----------

۴ بهمن ۱۳۹۷ - آزادی مشروط دو شهروند خبرنگار پس از سپری کردن نیمی از محکومیت خود

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) از آزادی مشروط شهروند-خبرنگاران  علیرضا توکلی و محمد مهدی زمان زاده به تاریخ ۲۸ و 30 دی ۱۳۹۷ ، پس از سپری کردن نیمی از محکومیت خود مطلع شده است. این دو به همراه محمد مهاجر در شهریورماه ۱۳۹۵ برای اطلاع رسانی بر روی کانال تلگرام با اتهام‌هایی چون «توهین به رهبر و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام» بازداشت و به تاریخ ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران محاکمه و هر کدام به ۱۲ سال حبس قطعی محکوم شدند. این حکم در دادگاه تجدید نطر به پنج سال زندان کاهش یافت. در بهار امسال این حکم با عفو عمومی برای زندانیان  به دوسال نیم تبدیل شد.

------------


۲ بهمن ۱۳۹۷ - بازداشت همکار دیگر نشریه دانشجویی گام و اتهام‌های سنگین علیه آنها

گزارش‌گران بدون مرز (RSF)  از بازداشت امیر امیرقلی یکی دیگر از اعضای تحریره نشریه دانشجویی گام مطلع شده است.  وی نیز همراه با دو عضو دیگر این تحریره بازداشت شده بود. ( به خبر ۲۵ دی ماه در همین صفحه رجوع کنید) اما بازداشت وی از سوی مسئولان امنیتی و قضایی رسما اعلام نشده بود.  در حالی که واتس‌آپ و حساب توییتری وی روشن و فعال بود، به مدت ۴۸ ساعت خانواده از بازداشت وی بی‌خبر بود.  پدر این شهروند خبرنگار، فعال مدنی و زندانی سابق پس از این زمان اعلام کرد «ماموران وزارت اطلاعات از تلفن و حساب‌های فرزندش در شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند.» خانواده امیر امیرقلی همچنان از اتهام و محل بازداشت فرزندشان بی اطلاع هستند.

به تاریخ ۲۹ دی ماه صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مستندی را در برنامه‌ی ۳۰و۲۰ که معرف به صدای ماموران امنیتی است  پخش کرد. این به اصطلاح «مستند» اعتراف‌های در مدت بازداشت سپیده قلیان فعال کارگری و اسماعیل بخشی یکی از نمایندگان کارگران هفت هفته بود. که اعتراف می‌کردند با احزاب کمونیستی خارج از کشور در ارتباط بوده اند. در بخشی از این «مستند» با نشان دادن جلسه هیات تحریره گام از این نشریه با  عنوان «گروه برانداز گام» نام برده شده بود.

اسماعیل بخشی و سپیده قلیان چند روز پیش از پخش این «مستند» درشبکه‌های اجتماعی اعلام کرده بودند در مدت بازداشت شکنجه شده‌اند. مقامات مسئول ایران از وزرای دولت تا نمایندگان مجلس و دستگاه قضایی همه با هم این  این اطلاعات را نادرست خواندند. اعلام شکنجه شدن از سوی این دو قربانی بانی موجی از واکنش بر روی شبکه‌های اجتماعی و راه افتادن کارزاری به نام « من هم شکنجه شده‌ام» شد. در فردای پخش مستند سیمای جمهوری اسلامی این دو با خشونت دوباره بازداشت شدند.

-----------


۲۶ دی ۱۳۹۷ - آزارگری علیه نرگس محمدی ادامه دارد

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) سختگیری آزارگرانه‌ی دستگاه قضایی و مسوولان زندان اوین را علیه نرگس محمدی محکوم می کند. وی و یکی از هم‌بندانش نازنین زاغری - راتکلیف زندانی  بریتانیایی ایرانی‌الاصل از روز ۲۴ دی ماه در اعتراض به محروم شدن از حق درمان به مدت سه روز دست به اعتصاب غذا زده‌اند. از زمان اعلام این تصمیم تا امروز نرگس محمدی از تماس تلفنی با فرزندانش که همراه با پدرشان تقی رحمانی در فرانسه هستند، محروم شده است.

نرگس محمدی در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ١٣٩٤ در ظاهر برای سپری کردن شش سال محکومیت‌‌اش بازداشت و روانه زندان اوین شد. محاکمه وی در تاریخ اول اردیبهشت ۱۳۹۵در شعبه پانزده دادگاه انقلاب تهران برگزار و به ١٠ سال محکوم شد.در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ محکومیت شش سال زندان‌اش پایان یافت اما وی از این تاریخ محکومیت دوم خود یعنی ده سال زندان را آغاز کرده است.


به گفته خبرگزاری فرانسه، نازنین زاغری - راتکلیف کارمند بنیاد تامسون رویترز وابسته به خبرگزاری کانادایی- انگلیسی رویتر،زاز فروردین ۹۵ در بازداشت به سر می‌برد و با حکم پنج سال زندان محکوم شده است. وی از بیماری های گوناگونی از این میان بی‌حسی در پاهایش و وجود غده‌ای در پستان‌اش رنج  می‌برد.

----------


۲۵ دی ۱۳۹۷ - بازداشت دو شهروند- خبرنگار

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) از بازداشت دو شهروند-خبرنگار در تهران مطلع شده است. ماموران وزارت اطلاعات امیر حسین محمدی فر، سردبیر و ساناز الله‌یاری عضو تحریریه نشریه دانشجویی گام در منزل خود به تاریخ ۱۹ دی ۱۳۹۷ بازداشت کردند. علت بازداشت این دو رسما اعلام نشده است ولی به گفته خانواده آنها به زندان اطلاعات در شهر اهواز منتقل شده‌اند. بنا بر اطلاعات گردآوری شده از سوی گزارش‌گران بدون مرز، علت بازداشت این دو شهروند خبرنگار به مانند همکارشان عسل محمدی می‌تواند اطلاع‌رسانی در باره اعتصاب کارگران هفت تپه باشد.

----------


۱۷ دی ۱۳۹۷ - آزادی موقت عسل محمدی شهروند خبرنگار

گزارش‌گران بدون مرز(RSF)  از آزادی موقت عسل محمدی شهروند خبرنگار به تاریخ ۱۵ دی ۱۳۹۷، با سپردن وثیقه ۴۰۰ میلیون توامن مطلع شده است. این دانشجوی دانشگاه آزاد و عضو تحریریه نشریه دانشجویی گام را ماموران وزارت اطلاعات به تاریخ  ۱۴ آذر ۱۳۹۷ پس از بازرسی منزل بازداشت کرده‌اند. عسل محمدی افزون بر انتشار خبرهای اعتصاب کارگران نیشکر هفت تپه در شبکه‌های اجتماعی، نوشته‌هایی درباره این موضوع در سایت‌های خبری منتشر کرده بود.


گزارش‌گران بدون مرز یادآور می‌شود که در بیلان ۲۰۱۸ سالانه خشونت علیه آزادی رسانه‌ها، ایران یکی از ۵ زندان بزرگ جهان برای روزنامه‌نگاران و شهروند خبرنگاران است.


برای اطلاعات بیشتر : نامه‌ سرگشاده گزارش‌گران بدون مرز به کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل : وضعیت روزنامه‌نگاران زندانی در ایران ناشایست با کرامت انسانی است

------------

------------

خبر‌های سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی در ایران دی ماه ١٣٩۶ – دی ماه ۱۳۹۷

خبر‌های سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی در ایران دی ماه ١٣٩۵ – دی ماه ۱۳۹۶

خبر‌های سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی در ایران دی ماه ١٣٩۴ – دی ماه ۱۳۹۵

خبر‌های سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی در ایران دی ماه ١٣٩٣ – دی ماه ۱۳۹۴

خبر‌های سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی در ایران دی ماه ١٣٩٢- دی ماه ١٣٩٣

خبر‌های سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی در ایران دی ماه ١٣٩١- دی ماه ١٣٩٢

خبر‌های سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی در ایران: دی ماه ١٣٩٠- دی ماه ١٣٩١

خبر‌های سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی در ایران: دی ماه ١٣٨٩- دی ماه ١٣٩٠

خبر‌های سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی در ایران: بهمن ١٣٨٨- دی ماه ١٣٨٩

خبر‌های سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی در ایران: خرداد ١٣٨٨ - دی ماه ١٣٨٨

Publié le
Mise à jour le 18.12.2019