جمهوری اسلامی ایران راه خروج از وضعیت بحرانی را سرکوب اطلاع‌رسانی می‌داند

در هفته‌های گذشته نزدیک به سی روزنامه‌نگار و شهروند–خبرنگار احضار، بازجویی و یا بازداشت شده‌اند. گزارش‌گران بدون مرز (RSF) سرکوب آزادی رسانه‌ها در ایران را محکوم می‌کند.

از تاریخ ۲ فروردین ۱۳۹۸، جاری شدن سیل بی‌سابقه‌ای در بیش از ۲۰ استان کشور، خسارت و آسیب فراوانی بر جای گذاشته است که بنا بر آمار رسمی منجر به مرگ ۷۶ تن شد. در برابر این « پدیده بی سابقه» شمار زیادی از کاربران در شبکه‌های اجتماعی به مدیریت بحران از سوی حکومت و چگونگی کمک‌رسانی انتقادهایی را طرح کردند.

 

در حالی که شبکه‌های اجتماعی در آن شرایط یکی از تنها راه‌های موثر اطلاع‌رسانی برای قربانیان و سیل‌زدگان بود. به تاریخ ۱۴ فروردین ۱۳۹۸ محمد جعفر منتظری  دادستان کل کشور  بدون مشخص کردن خبر از شایعه و خبرهای برساخته به رسانه‌ها هشدار داد که « با شناسایی منابع انتشار دهنده اخبار دروغ، برخورد لازم با آنها صورت خواهد گرفت و هماهنگی هایی میان دادستانی کل کشور با وزارت کشور و نیروی انتظامی صورت گرفته است.»  به تاریخ ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ پلیس فتا استان خوزستان اعلام کرد «با توجه به حساسیت موضوع، کارشناسان پلیس فتا با رصد و پایش شبکه‌های اجتماعی ۲۴ نفر از کاربرانی را که با پخش اخبار منحرف و شایعات مربوط به سیل موجب تشویش اذهان عمومی شده بودند را شناسایی و با هماهنگی مرجع قضائی دستگیر کردند.»

 

از سوی دیگر روزنامه‌نگاران حرفه‌ای با وجود فشارهای همیشگی اما برای اطلاع رسانی از وضعیت، نادیده انگاری‌های و کم‌داشت‌های  کمک‌رسانی همه تلاش خود را کردند.  شماری از این روزنامه‌نگاران در محل از سوی بسیج و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از این میان در خوزستان با مانع تراشی روبرو و یا مورد  تهدید و بازجویی قرار گرفتند.

 

به تاریخ ۱ اردیبهشت ۱۳۹۸، ماموران اطلاعات سپاه پاسداران محمدرضا نسب عبداللهی، سردبیر سایت‌های اطلاع‌رسانی انار پرس و آبان پرس در شهر انار و در خیابان بازداشت کردند. منزل پدری این روزنامه‌نگار در شهر انار و منزل وی در شیراز مورد بازرسی ماموران اطلاعات سپاه قرار گرفت. خانواده این روزنامه‌نگار از این تاریخ هیچ اطلاعی از دلایل و محل بازداشت وی ندارند.

محمدرضا نسب عبداللهی  پیش از این به تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۸۴ بازداشت و به شش ماه زندان و یک میلیوم ریال جریمه نقدی محکوم و پس از سپری کردن حکم زندان خود آزاد شده بود.

 

رضا معینی مسوول دفتر ایران و افغانستان گزارش‌گران بدون مرز در این باره می‌گوید : « حتا در زمان بحران با این وسعت که اطلاع‌‌رسانی برای قربانیان اهمیت حیاتی دارد، مقامات مسوول جمهوری اسلامی به سرکوب و محدود کردن روزنامه‌نگاران ادامه می دهند

 

جمهوری اسلامی ایران در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها ۲۰۱۹ گزارش‌گران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ۱۷۰ قرار دارد.

Publié le
Updated on 29.04.2019