سخی ریگی وبلاگ‌نویس زندانی: اعتصاب غذا در اعتراض به تبعیض

گزارش‌گران بدون مرز(RSF) نگرانی خود را از وضعیت سلامت سخی ریگی وبلاگ‌نویس زندانی اعلام می کند و از مسوولان جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد به الزامات‌شان در رعایت قانون‌های کشور خود و موازین جهانی ناظر بر حقوق زندانیان پایبند باشد.

 

 سخی ریگی از نه سال پیش زندانی است. در حالی که به شکل قانونی می توانست از مدت‌ها پیش از آزادی مشروط بهره‌مند و از زندان آزاد شود.  در اعتراض به وضعیت زندانی بودن خود و مخالفت مسوولان قضایی با آزادی مشروط  و مرخصی‌اش نزدیک به یک ماه اعتصاب غذا کرده است.

 

مسوولان زندان نه تنها با درخواست‌های آزادی مشروط و مرخصی سخی ریگ مخالفت می‌کنند که او را در وضعیت اسفباری در زندان کارون نگاه داشته‌اند. بیمار و محروم از حق درمان، این زندانی بر خلاف قانون حتا از یک روز مرخصی هم بهره‌مند نشده است. تبعید او به زندان کارون که با زادگاه‌اش بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر فاصله دارد، مانعی برای ملاقات خانواده با او بوده است. در پی اعتصاب غذا ارتباط تلفنی او با خانواده هم قطع شده است.

 

رضا معینی مسوول دفتر افغانستان و ایران گزارش‌گران بدون مرز در این باره می گوید :« چرا سخی ریگی باید در زندان نگاه داشته شود در حالی که ضعیت سلامت‌اش در خطر است و می‌تواند با اجرای قانون آزاد شود؟ زندانی کردن خودسرانه و ناعادلانه او بیشتر از آنچه که باید به طول انجامیده و ما نگران سلامت او هستیم. گزارش‌گران بدون مرز  بار دیگر یادآور می‌شود که ایران از امضا کنندگان میثاق جهانی حقوق مدنی و سیاسی است و محروم کردن از حق درمان می‌تواند نقض ممنوعیت شکنجه و رفتار ظالمانه، ضد انسانی و یا تحقير آميز محسوب شود. »

 

سخی ریگی وبلاگ‌نویس "بلوجستان سرافراز در تاریخ ٢٨ خرداد ١٣٨٨ در زاهدان بازداشت و با اتهاماتی چون " نشر اکاذیب و اقدام علیه امنیت ملی" برای انتشار مقالاتی در وبلاگش  به بیست سال زندان، سنگین ترین حکم صادر شده علیه یک وبلاگ نویس در ایران، محکوم شد. این حکم سپس با اجرای ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی (تصویب شده در سال ۱۳۹۲) به ۱۰ سال کاهش یافت. یکی از دلایل محکومیت سنگین سخی ریگی داشتن نام خانواده‌گی مشترک با رهبر گروه مسلح و مخالف جمهوری اسلامی عبدالملک ریگی است. این وب‌نگار تحت شکنجه مجبور به اعترافاتی دروغین شده است که علیه وی در دادگاه مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

 

 

با ۳۰ روزنامه نگار و شهروند-خبرنگار زندانی، جمهوری اسلامی ایران یکی از ۵ زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است. این کشور در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۱۸ گزارش‌گران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ۱۶۴ قرار دارد.

 

 

Publié le
Mise à jour le 20.07.2018