خبر‌های سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی در ایران دی ماه ١٣٩۷ – دی ماه ۱۳۹۸


۱۲ آذر ۱۳۹۹ – بازداشت  چهار روزنامه‌نگار و مدافع آزادی اطلاع رسانی در ۱۰ روز


مهدی محمودیان روزنامه‌نگار سابق و مدافع حقوق بشر به تاریخ  ۱۱ آذر ۱۳۹۹، پس از احضار به دادسرای فرهنگ و رسانه بازداشت شد. وی با شکایت سپاه پاسدران انقلاب اسلامی به اتهام « نشر گذب به قصد تشویش افکار عمومی» وی در پی انتشار خبری در صفحه توئیتر خود مبنی بر احضار پنج خبرنگار و مسئول خبرگزاری رسمی ایران – ایرنا، پس از مصاحبه با یکی از فرماندهان ارتش و انتقاد او از سپاه پاسداران، احضار شده بود. این خبر رسما از سوی رسانه‌ها دیگر منتشر شده بود.  این چهارمین بار است که مهمدی محمودیان در سال جاری احضار و یا بازداشت می‌شود. همکار بسیاری از روزنامه‌های اصلاح‌طلب، پیش از این به تاریخ  در تاریخ ١٦ شهریور ماه سال ١٣٨٨ بازداشت و و پش از سپری کردن پنج سال زندان در تاریخ ۱٢ شهریور ۱۳۹۳ از آزاد شده بود.

 

امیر مرادی، شاعر و نویسنده و عضو کانون نویسندگان ایران  به تاریخ ۸ آذر ۱۳۹۹ پس از بازرسی منزل و مصادره رایانه و ابزار کار و دشت نوسته از سوی ماموذان امنیتی لباس شخصی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. بازداشت وی با اتهام « اقدام علیه امنیت ملی» اعلام شده است. اما این شاعر چند روز پس از شرکت در جلسه شعرخوانی و همبستگی برای آزادی سه عضو زندانی کانون نویسندگان بازداشت شده است. مهر ۱۳۹۹- سه روزنامه‌نگار و عضو کانون نویسندگان ایران روانه زندان شدند . سه روزنامه‌نگار و عضو کانون نویسندگان ایران رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین و کیوان باژن به تاریخ ۵ مهر۱۳۹۹ برای سپری کردن احکامی از سه سال و نیم تا شش سال زندانی شدند.

 

 و در آخر داریوش مرادی، عضو تحریریه سایت اطلاع‌رسانی و فرهنگی حساره و انیسه جعفری مهر، همکار فصل نامه کرد زبان «ٰژ» را ماموران وزارت اطلاعات به تاریخ ۳ و ۵ آذر پس از بازرسی منزل و مصادره ابزار کار بازداشت کردند. خانواده این زندانیان از علل و محل بازداشت آن‌ها بی اطلاع هستند.

----------




۲۷ آبان ۱۳۹۹ – میرحسین موسوی و زهرا رهنورد در بازداشت خانگی به کووید -۱۹ دچار شدند

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) نگرانی خود را از وضعیت سلامت میر حسین موسوی، نخست وزیر سابق جمهوری اسلامی، کاندیدای انتخابات مخدوش ریاست جمهوری در سال ١٣٨٨ و صاحب امتیاز روزنامه توقیف شده کلمه سبز و همسرش زهرا رهنورد، روشنفکر و نویسنده اعلام می‌کند. آنها در دهمین سال بازداشت خانگی بسر می‌برند.  بنا بر اطلاعات منتشر شده درسایت اطلاع رسانی کلمه تست کووید-۱۹ آنها مثبت اعلام شده است.  این زوج که در دهه هفتاد زندگی خود بسر می‌برند افزون بر تحمل دشواری‌های بازداشت خانگی خودسرانه و غیر قانونی از بیماری‌های گوناگون از این میان نارسایی  قلبی رنج می‌برند.

بر خلاف گفته‌های مقامات مسئول جمهوری اسلامی ایران به برخی از نهادهای سازمان ملل، میر حسین موسوی و همسرش زهرا رهنورد، به دلیل « عدم رعایت پروتکل های بهداشتی » و یا از سوی « دخترانشان» دچار بیماری کووید -۱۹ نشده‌اند. بنا بر اطلاعات گردآوری شده بدست RSF یکی از دختران آنها که  دارای علایم کرونا بود، هیچ تماسی با پدر و مادر خود نداشته است. و دیگر فرزندان آنها نیز نتیجه آزمایش‌های شان منفی بوده است. تنها کسانی که با آنها ارتباط مستمر دارند، زندانبانانشان، ماموران وزارت اطلاعات هستند که در بخشی از خانه آنها مستقر شده اند.

میرحسین موسوی، و همسرش زهرا رهنورد، روشنفکر و نویسنده و مهدی کروبی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی، صاحب امتیاز روزنامه توقیف شده اعتماد ملی، از تاریخ ٥ اسفند ١٣٨٩، در بازداشت خانگی بسر می‌برند و از همه حقوق خود محروم شده‌اند. مهدی کروبی نیز از بیمارهای گوناگون رنج می برد. گزارش‌گران بدون مرز خواهان آزادی بدون قطید و شرط و فوری آنهاست.

---------



 ۱۳ آبان ۱۳۹۹ -  بازداشت دو روزنامه‌نگار زن

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) بازداشت روزنامه‌نگار مستقل مهرنوش طافیان و مستندساز عکاس خبرنگار نگار مسعودی را محکوم می کند

مهرنوش طافیان به تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۹۹، در پی احضار به شعبه ۱۳ دادگاه انقلاب اهواز بازداشت و روانه زندان شد. منزل این خبرنگار و همکاری بسیاری از رسانه‌های محلی را اواسط مهرماه اطلاعات سپاه پاسداران بازرسی و ابزار کار از این میان تلفن او را صبط کرده بودند. پوشش خبری و نوشتن در باره اعتراض های مردمی در روستای ابوالفضل می تواند از اتهام های این خبر نگار باشد. وی در پی ناتوانی در پرداخت وثیقه به زندان سپیدار اهواز منتقل شده است.


نگار مسعودی به تاریخ  ۸ آبان بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شده است. تنها جرم او عکاسی از قربانیان اسید پاشی است. در مهر ماه ۱۳۹۳ ، دست کم هفت زن در اصفهان قربانی اسید پاشی بر زنان به گفته مسئولان جمهوری اسلامی « بد حجاب» شدند. تا امروز هیچ‌کدام از مجرمان این اقدام که اصفهان موجی از انزجار و اعتراض مردم را برانگیخت بازداشت نشده‌اند. عکس‌ها و مستند نگار مسعودی در این باره نمادی از دادخواهی این زنان و سندی برای آزاری است که این زنان متحمل شدند.

----------


 مهر ۱۳۹۹ -  نرگس محمدی آزاد  سه زن روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار بازداشت شدند

گزارش‌گر و مدافع حقوق بشر نرگس محمدی به تاریخ ۱۷ مهر ۱۳۹۹  پس از تحمل هشت و سال و شش ماه زندان آزاد شد با این حال بازداشت خودسرانه و روانه‌ی زندان کردن روزنامه‌نگاران ادامه دارد. در سه روز سه روزنامه‌نگار زن زندانی شدند. 

عالیه مطلب‌زاده ، عکاس‌ روزنامه‌نگار و نایب رییس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات به تاریخ ۲۰ مهر پس از احضار به  واحد اجرای احکام دادسرای اوین برای سپری کردن ۲ سال روانه زندان شد. به تاریخ ۲۲ مهر ۱۳۹۸ شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر تهران حکم سه سال زندان وی را تایید کرده است. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران پیشتر این محکومیت را صادر کرده بود.  این روزنامه نگار در تاریخ ۶ آذر ۱۳۹۵ پس از احضار به وزارت اطلاعات بازداشت و روانه زندان اوین شده بود که  در ۳۰ آذر ماه با سپردن وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی در انتظار برگزاری دادگاه آزاد شده است.


در همان روز  دانشجو و شهروند-خبرنگار رقیه(اشرف) نفری برای سپری کردن سه ماه زندان خود روانه زندان شد. پلیس امنیت شهریار  وی را به تاریخ ۷ اردیبهشت امسال در پی انتشار چند توییت در انتقاد به مدیریت بحران همه‌گیری کووید-۱۹ بازداشت کرد. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران وی را به چهار ماه زندان محکوم کرد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر به سه سال کاهش یافت.


شبنم آشوری، مدیر مسئول دو ماهنامه آگاهی‌نامه، نشریه‌ای سیاسی اجتماعی که بر وضعیت کارگران تمرکز داشت، به تاریخ ۱۳ مهر بازداشت شد. ماموران لباس شخصی اطلاعات سپاه پاسداران پس از بازرسی منزل و مصادره همه ابزار کار وی را به محل نامعلومی منتقل کردند. در همان روز شش فعال مدنی و مدافع حقوق کارگران بازداشت شدند. خانواده این زندانیان تا امروز از علت و محل بازداشت زندانیان مطلع نشده‌اند. 

---------



۱۰ مهر ۱۳۹۹- سه روزنامه‌نگار و عضو کانون نویسندگان ایران روانه زندان شدند

گزارش‌گران بدون مرز(RSF) آزار‌های قضایی و بازداشت نویسندگان و روزنامه‌نگاران در ایران را محکوم می‌کند. سه روزنامه‌نگار و عضو کانون نویسندگان ایران رضا خندان مهابادی، بکتاش آبتین و کیوان باژن به تاریخ ۵ مهر۱۳۹۹ برای سپری کردن احکامی از سه سال و نیم تا شش سال روانه زندان شدند. شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران این سه نویسنده و روزنامه نگار را به اتهام‌های چون "انتشار نشریه غیر قانونی"، "تبلیغ علیه نظام" و "اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور" به زندان محکوم کرده بود. در دی ماه سال پیش شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظطر این احکام را تایید کرد. به گفته کانون نویسندگان ایران «مصادیق این اتهام‌ها انتشار نشریه‌ داخلی کانون، مشارکت در تدوین کتاب تاریخچه‌ی کانون و صدور بیانیه‌ها و حضور در مراسم سالگرد محمدجعفر پوینده، محمد مختاری و احمد شاملو است.» این سه عضو کانون پیشتر اعلام کرده بودند که این اتهام ها واهی و آنها برای « مبارزه با سانسور و برای آزادی بیان» محکوم شده‌اند.

کانون نویسندگان ایران، یکی از قدیمی‌ترین نهادهای جامعه مدنی در ایران است. فعالیت‌های کانون در هر دو نظام سلطنتی و جمهوری اسلامی ممنوع بوده است. دو تن از مسئولان کانون نویسندگان ایران محمد مختاری و محمد جعفر پوینده در پائیز سال ١٣٧٧در جریان قتل های سیاسی کشته شدند.


----------

 

۸ مهر ۱۳۹۹ - سهیل عربی برای افشای وضعیت غیر بهداشتی و اسفبار زندان بزرگ تهران به انفرادی‌های زندان رجایی‌شهر منتقل شده است

 سهیل عربی عکاس و شهروند خبرنگار زندانی و برنده جایزه شهروند خبرنگار ۲۰۱۷ ،   در گزارشی شنیداری که از این میان برای  صدای امریکا فرستاده و در خبرهای روز ۱۱ سپتامبر منتشر شد درباره  وضعیت غیر بهداشتی و «نامناسب» و «اسفبار» زندان بزرگ تهران روشنگری کرده است. وی در این گزارش می‌گوید «وضعیت بهداشت،‌ درمان، خوراک، و حتی آب اسفناک است؛ غذای زندان قابل خوردن نیست و آب آشامیدنی زندان آلوده است.(....)  تهیه آب آشامیدنی،‌ مواد خوراکی، دارو، لواز بهداشتی، و هزینه ضدعفونی کردن بند از جمله مواردی است که زندانی باید خودش هزینه آن را پرداخت کند.»  چند روز پس از این مصاحبه وی به دفتر رییس زندان احضار و تهدید می‌شود که « به جایی بدتر از اینجا منتقل خواهد شد». به گفته مادرش فرنگیس مطلوم  ۳۰ شهریور مطلع شده است که فرزندش به زندان رجایی شهر منتقل و هم‌اکنون در سلول انفرادی بسر می‌برد. فرنگیس مظلوم، خود نیز  برای اتهام‌هایی چون « تبانی و تجمع علیه امنیت ملی» و « تبلیغ علیه نظام» به تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۹۹ به شش سال زندان محکوم شده است. پیش از این  گزارش‌گران بدون مرز (RSF) آزارگری قضایی علیه سهیل عربی و باج‌خواهی مقامات ایران علیه خانواده‌های روزنامه‌نگاران را محکوم کرده است. 

----------




 ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - بازداشت خسرو صادقی بروجنی روزنامه‌نگار و عضو انجمن روزنامه‌نگاران آزاد تهران و انتقال وی به زندان اوین

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) بازداشت خسرو صادقی بروجنی روزنامه‌نگار و عضو انجمن صنفی  روزنامه‌نگاران آزاد تهران را به تاریخ ۲۶ مرداد ماه محکوم می‌کند. این روزنامه‌نگار در مرداد ماه ۱۳۹۸ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برای برای نوشته‌های انتقادی وی درباره وضعیت کارگران و اقتصاد سیاسی با اتهام‌هایی چون توهین به «بنیانگذار جمهوری اسلامی»، « تبلیغ علیه نظام» و « اجتماع و تبانی علیه نظام» محاکمه و به هشت سال زندان محکوم شده بود. این حکم به تاریخ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر به ۷ سال زندان تبدیل شد. وی به هنگام سفر به شمال شرقی کشور بازداشت و در تاریخ ۱۹ شهریور به زندان اوین منتقل شد. بنا بر ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و با درنظر داشت «مجازات اشد» وی باید ۵ سال زندانی شود.



----------



۵ شهریور ۱۳۹۹ - سه روزنامه‌نگار به حبس‌های از شش ماه تا سه سال زندان محکوم شدند

روزنامه‌نگار ماه‌نامه ایران فردا، مصطفی محب کیا به تاریخ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ به شش ماه و یک روز زندان برای « اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» محکوم شده است. دو هفته پیش از آن ۶ مردادماه حکم سه سال زندان کیوان صمیمی بهبهانی سردبیر این نشریه از سوی شعبه ۳۷ دادگاه تجدید نظر تایید شده بود. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران کیوان صمیمی بهبهانی را به تاریخ ۲۴ خرداد به ۳ سال زندان محکوم کرده است. سردبیر ماهنامه ایران فردا  به تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در پی حمله به گردهم‌ایی مسالمت آمیز برگزار شده از سوی سندیکاهای کارگری در برابر مجلس بازداشت شد. و در تاریخ ۲۸ خرداد با سپردن وثیقه و در انتظار دادگاه به شکل موقت آزاد شده بود. 

این چهره‌ی نامدار روزنامه‌نگاری ایران که ۷۲ سال دارد، پیش از این نیز زندانی شده بود. از این میان به تاریخ ۱۳ خرداد ۱۳۸۸ یک روز پس از انتخاب دوباره‌ی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات بحث‌برانگیز ٢٢ خرداد که در تاریخ ۱۳ بهمن همان سال به اتهام‌هایی چون « تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی» به شش سال زندان محکوم شد. وی در تاریخ ٢٦ ابان ١٣٩٤ پس از سپری کردن محکومیت خود آزاد شده بود. 

نادر فتوره‌چی روزنامه‌نگار مستقل در توییتر خود اعلام کرد که «  در پی اعلام جرم دادستانی کل کشور» و « به اتهام «تشویش اذهان عمومی علیه نهادها،مقامات و سازمانهای حکومتی»، در تاریخ ۲۶ مرداد دادگاه وی را به یکسال زندان  که تا سه سال معلق شده است. این روزنامه‌نگار کارزارهایی را علیه فساد که نهادهای و مسئولان حکومتی در آن دست داشتند راه اندازی کرده است. حکم تعلیقی زندان به مانند لبه شمشیر  بر گردن روزنامه‌نگاران و ابزاری برای سانسور در ایران است.

----------


۳ مرداد ۱۳۹۹- آزادی یک روزنامه‌نگار پس از تبرئه از اتهام

گزارش‌گران بدون مرز از آزادی عبدالرضا داوری پس از ۱۳۵ روز بازداشت مطلع شده است. مشاور رسانه‌ای محمد احمدی نژاد رییس جمهور پیشین در پی تبرئه از اتهام‌های بدست شعبه دوم بازپرسی امنیت از زندان آزاد شده است. وی به همکاری به روح‌الله زم و سایت آمد نیوز متهم شده بود.  مدیر پیشین روزنامه شهروند و خبرگزاری ایرنا پیشتر به تاریخ ۲۷ آبان ۱۳۹۸ ساعتی پس از انتشار چند توئیت درباره اعتراض‌های سراسری بازداشت شده است. او همچنین  به تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۹۶بازداشت و می‌بایست بنا بر حکم دادگاه تجدید نظر ۳ سال حبس تعزیری را تحمل کند که با رای دیوان عالی تهران تبرئه و در ۱۰ شهریور۱۳۹۷ آزاد شد. دلایل و محل بازداشت وی به خانواده  اعلام نشد.

----------

 

۹تیر ۱۳۹۹ - مدیر یک نشریه ادبی به یک سال زندان محکوم شد

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) محکومیت به یک سال زندان علی رزاقی بهار مدیر مسئول ماهنامه بارثاوا را بدست شعبه دو دادگاه کیفری خراسان رضوی، محکوم می‌کند. اتهام وی «عدم نظارت» برای انتشار مطالبی است که «موجب ترویج روابط آزاد و شرب خمر و...»  شده است. این روزنامه‌نگار که همچنین مدیر گروه مجلات همشهری است با شکایت هیات نظارت بر مطبوعات بازوی سانسور وزارت ارشاد، به دادگاه رفته است. و بنا برگفته‌اش پیش از آن حتا  برای توضیح در این باره به هیات نظارت دعوت نشده است.

-----------



۲۸ خرداد ۱۳۹۹-  سه روزنامه‌نگار به حبس‌های از ۹۱ روز تا ۷ سال زندان محکوم شدند

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) صدور نظامند احکام زندان برای روزنامه‌نگاران در ایران را محکوم می‌کند.  

 

خسرو صادقی بروجنی روزنامه‌نگار و عضو انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران، به تاریخ ۲۴ خرداد مطلع شده است که شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر وی را به ۷ سال زندان محکوم کرده است. این روزنامه‌نگار در مرداد ماه امسال در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برای اتهام‌هایی چون «توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی»، « تبلیغ علیه نظام» و « اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی و خارجی» محاکمه و به هشت سال زندان محکوم شده بود. بنا بر ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و با درنظر داشت «مجازات اشد» وی باید ۵ سال زندانی شود.

 

شهرام صفری مدیر کانال تلگرامی راویژپرس به تاریخ ۲۶ خرداد به ۹۱ روز زندان محکوم شده است. این روزنامه‌نگار در تاریخ ۲۳ فروردین با شکایت دانشگاه علوم پزشکی پس از احضار و بازجویی در پلیس امنیت با سپردن وثیقه ۶۰ میلیون تومانی به شکل موقت آزاد شد. شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری ۲ کرمانشاه، وی را به اتهام‌هایی چون «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی، بدبین کردن مردم به جامعه روحانیت و حوزه علمیه قم و انتشار آمار بیماران کوید -۱۹» به ۹۱ روز زندان محکوم کرده است.

 

RSF هم‌چنین مطلع شده است که شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران کیوان صمیمی بهبهانی را به تاریخ ۲۴ خرداد به ۳ سال زندان محکوم کرده است. سردبیر ماهنامه ایران فردا  به تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در پی حمله به گردهم‌ایی مسالمت آمیز برگزار شده از سوی سندیکاهای کارگری در برابر مجلس بازداشت شد. و در تاریخ ۲۸ خرداد با سپردن وثیقه و در انتظار دادگاه به شکل موقت آزاد شده بود.

چهره‌ی نامدار روزنامه‌نگاری ایران پیش از این نیز زندانی شده بود. از این میان به تاریخ ۱۳ خرداد ۱۳۸۸ یک روز پس از انتخاب دوباره‌ی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات بحث‌برانگیز ٢٢ خرداد که در تاریخ ۱۳ بهمن همان سال به اتهام‌هایی چون « تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی» به شش سال زندان محکوم شد. وی در تاریخ ٢٦ ابان ١٣٩٤ پس از سپری کردن محکومیت خود آزاد شده بود.

---------


۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - آزادی موقت سه روزنامه‌نگار

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) از آزادی موقت امیر چمنی به تاریخ ۳۰ اردیبهشت با سپردن ۲۰۰ میلیون تومان وثیقه و تا تاریخ برگزاری دادگاه مطلع شده است. رایانه و تلفن همراه او از سوی ماموران امنیتی از او گرفته شده است و حساب ها کاربری‌اش در شبکه‌های اجتماعی مسدود شده‌اند. این روزنامه‌نگار و مدافع حقوق کارگران،  به تاریخ ۱۴ فروردین پس از احضار  با تلفن به پلیس سایبری ایران فتا بازداشت شده بود.  وی به گفته نزدیکانش در پی  انتشار چندین خبر در باره وضعیت نامناسب زندانیان پس از همه‌گیری ویروس کرونا در زندان‌های ایران که منجر به شورش در چندین شهر شده است بازداشت شده بود.

   RSF همچنین از احضار جلوه جواهری، کاوه مظفری و فروغ سمیعی‌نیا همکاران سایت اطلاع‌رسانی بیدارزنی  به شعبه ده دادسرای رشت مطلع شده است. این روزنامه‌نگاران به تاریخ ۵ دی ۲۰۱۸ در پی بازداشت جمعی شرکت‌کنندگان در مراسم چهلم یکی از قربانیان کشتار آبان، بازداشت شده بوددند. و  در تاریخ‌‌های ۲۵ و ۲۶ دی ماه با سپردن وثیقه صد میلیون تومانی و در انتظار برگزاری دادگاه به گونه موقت آزاد شدند.

-----------


۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - حسن فتحی روانه زندان و محمود شهریاری از زندان روانه بیمارستان شد

در حالی که همه‌گیری بیماری کووید -۱۹ در زندان‌ها قربانی می‌گیرید، مقامات قضایی ایران به زندانی کردن روزنامه‌نگاران ادامه می‌دهند. حسن فتحی روزنامه‌نگار و مستندساز ۶۹ ساله، به تاریخ ۱۸ اردیبهشت، برای سپری کردن محکومیت یک‌سال و نیم روانه زندان اوین شد. حکم اولیه این روزنامه‌نگار را دادگاه  تجدید نظر تایید  کرده است. حسن فتحی به اتهام « تشویش افکار عمومی و نشر اکاذیب» برای مصاحبه با بخش فارسی بی بی سی در۵ خرداد ۱۳۹۷ بازداشت و با سپردن وثیقه آزاد شده بود. وی پیش از این نیز در ۲۱ آبان ۱۳۹۰ برای مصاحبه با بی بی سی فارسی بازداشت و تا ۱۰ بهمن همان سال زندانی شده بود.


 

 

در همان روز محمود شهریاری  ، مجری سابق صدا و سیما که به تاریخ ۲۶ فروردین  ۱۳۹۹ در تهران به اتهام «انتشار شایعه و خبرهای کذب» در بازداشت بسر می‌برد، به بخش کروناویروس بیمارستان مدائن منتقل شده است.  وی بر روی شبکه‌های اجتماعی بسیار فعال بود و در روزهای نخست همه‌گیری ویروس در ویدیویی پر بیننده به پنهان کردن اطلاعات اعتراض کرده بود. گویا انتقادهای او از چگونگی مدیریت قرنطینه برای مقامات حکومتی آزار دهنده بوده است. محل بازداشت وی رسما اعلام نشده است.

 

 

گزارش‌گران بدون مرز (RSF)  بار دیگر نگرانی عمیق خود را از وضعیت روزنامه‌نگاران زندانی در ایران اعلام می‌کند. این زندانیان که پیش از این از حق درمان بایسته محروم بودند، در برابر همه‌گیری ویرویس کرونا در خطر مرگ قرار گرفته‌اند.


------------


۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - یک خبرنگار برای توهین به علی خامنه‌ای بازداشت شد

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) بازداشت دو خبرنگار خبرگزاری کار ایران ایلنا را محکوم می‌کند. حمید حق جو ادمین کانال تلگرامی و مسعود حیدری مسوول خبر این خبرگزاری به تاریخ ۲۴ آوریل به گفته دادستان تهران « برای انتشار کاریکاتوری توهین‌آمیز به علی خامنه‌ای بازداشت شده‌اند. مسول خبرگزاری آزاد اما حمید حق جو همچنان در بازداشت بسر می‌برد. این کاریکتاتور تصویرگر دو مدافع طب اسلامی است که در دو سوی یک بیمار مبتلا به کرونا هستند، یکی روغن بنفشه به او استعمال می‌کند و دیگری ادرار شتر به او می‌نوشاند. در بالای سر آن دو قاب عکسی از یک روحانی با لباس پزشکی قرار دارد که شبیه علی خامنه‌ای است و با گذاشتن انگشت بر لب به سکوت دعوت می‌‌‌کند. این کاریکاتور  ریشخند کردن برخی روحانیون است که به تازه‌گی داروهای ستنی «طب اسلامی» و از این میان  روغن بنفشه را برای استعمال به بیماران توصیه می‌کنند. کاریکاتور دقایقی پس از انتشار از کانال برداشته شد. خبرگزاری ایلنا انتشار این کاریکاتور را تکذیب کرده است.

از سوی دیگر RSF مطلع شده است که حمید نامجو نویسنده و منتقد ادبی از این میان برای نوشته‌هایش در سایت رادیو زمانه به اتهام « تبلیغ علیه نظام»  به یکسال زندان محکوم شده است. وی همچنین برادر خواننده ایرانی در تبعید محسن نامجو است.  

----------



۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - کیوان صمیمی بهبهانی در دادگاهی غیابی به ۵ سال زندان محکوم شد

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) محکومیت کیوان صمیمی بهبهانی سردبیر ماهنامه ایران فردا را به ۵ سال محکوم می‌کند این روزنامه‌نگار در کانال تلگرامی خود اعلام کرده است که از طریق سایت دستگاه قضایی از محکومیت غیابی خود مطلع شده است. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران وی را به اتهام‌هایی چون سردبیری ماه‌نامه ایران فردا ، نوشتن و سخنرانی در باره آزادی زندانیان سیاسی و تشکیل حزبی در ۲۲ سال پیش محکوم کرده است.

چهره‌ی نامدار روزنامه‌نگاری ایران به تاریخ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در پی حمله به گردهم‌ایی مسالمت آمیز برگزار شده از سوی سندیکاهای کارگری در برابر مجلس بازداشت شد. و در تاریخ ۲۸ خرداد با سپردن وثیقه و در انتظار دادگاه به شکل موقت آزاد شده بود.

کیوان صمیمی بهبهانی پیش از این نیز زندانی شده بود. از این میان به تاریخ ۱۳ خرداد ۱۳۸۸ یک روز پس از انتخاب دوباره‌ی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات بحث‌برانگیز ٢٢ خرداد که در تاریخ ۱۳ بهمن همان سال به اتهام‌هایی چون « تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی» به شش سال زندان محکوم شد. وی در تاریخ ٢٦ ابان ١٣٩٤ پس از سپری کردن محکومیت خود آزاد شده بود.

-----------

 ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - بازداشت روزنامه‌نگاران برای اطلاع‌رسانی در باره ویروس کرونا

گزارش‌گران بدون مرز (RSF)  اعمال فشار مسوولان حکومت ایران را بر روزنامه‌نگاران و شهروند_خبرنگاران برای انتشار اطلاعات مستقل از بازگفت رسمی حکومت در باره ویروس کرونا را محکوم می‌کند.

محمود شهریاری، مجری سابق صدا و سیما را نیروهای امنیتی به تاریخ ۲۶ فروردین  ۱۳۹۹ در تهران به اتهام «انتشار شایعه و خبرهای کذب» بازداشت کردند. وی بر روی شبکه‌های اجتماعی بسیار فعال بود و در روزهای نخست همه‌گیری ویروس در ویدیویی پر بیننده به پنهان کردن اطلاعات اعتراض کرده بود. گویا انتقادهای او از چگونگی مدیریت قرنطینه برای مقامات حکومتی آزار دهنده بوده است. محل بازداشت وی رسما اعلام نشده است.

 

هادی مهرانی، مدیر کانال تلگرامی «جانبازان اصلاح‌طلب» که در توییتر نیز صفحه‌ای به همین نام دارد، به تاریخ ۲۳ فروردین  در تهران و به  اتهام « توهین و هتاکی به اهل دین و اعتقاد دینی»  بازداشت شد. در نوشته‌های منتشر شده بر روی توییتر و در تلگرام وی به همه‌گیری ویروس و خرافه‌های مذهبی برخی از روحانیون برای درمان آن انتقاد کرده بود. این جانباز شیمیایی جنگ ایران و عراق  به دلیل وضعیت نامناسب سلامت به تاریخ ۲۷ فروردین به درمانگاه زندان اوین منتقل شده است.

 

سعید احمدی مدیر یک کانال تلگرامی در شهر پاوه  به تاریخ ۱۴ فروردین برای انتشار خبرهای از شمار دچارشدگان و کشتگان ویروس کرونا با اتهام« نشرخبرهای کذب»  بازداشت شده است. خانواده وی همچنان از محل بازداشت وی بی اطلاع است.

 

 

دو روزنامه‌نگار در استان‌های کرمانشاه و گلستان برای انتشار خبر در باره کرونا ویروس مورد پیگرد قضایی قرار گرفته‌اند. دانشگاه علوم پزشکی گلستان از الهه رمضان‌پور خبرنگار بهداشت و درمان روزنامه‌ همشهری و مدیر یک سایت تلگرامی محلی در باره بهداشت و درمان دو بار شکایت کرده است که پرونده در دست بررسی است. شهرام صفری مدیر کانال تلگرامی راویژ پرس نیز با  اتهام انتشارخبر کذب پس از احضار و بازجویی با وثیقه ۶۰ میلیوین تومانی به شکل موقت آزاد شد.

-----------


۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - همزمان با همه‌گیری کرونا ویروس بازداشت‌ها ادامه دارد

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) بازداشت امیر چمنی روزنامه‌نگار و مدافع حقوق کارگران را محکوم می‌کند.  وی به گفته نزدیکانش در پی  انتشار چندین خبر در باره وضعیت نامناسب زندانیان پس از همه‌گیری ویروس کرونا در زندان‌های ایران که منجر به شورش در چندین شهر شده است،  به تاریخ ۱۴ فروردین با تلفن به پلیس سایبری ایران فتا احضار شد. اتهام‌های علیه او به شکل رسمی اعلام نشده است. پس از مراجعه خانواده به تاریخ ۱۷ فروردین به آنها گفته است که مدت بازداشت یک هفته تمدید و وی به بازداشت‌های اطلاعات سپاه در تبریز منتقل شده است.


در پی بخش نامه رییس دستگاه قضایی ایران به تاریخ ۷ اسفند ۱۳۹۸ و به مناسبت نوروز، ده‌ها هزار زندانی از زندان‌های ایران آزاد شدند. در میان آنها شماری از روزنامه نگاران و شهروند خبرنگاران از این میان همکاران سایت مجذوبان نور رضا انتصاری، سینا انتصاری، محمدرضا درویش، امیرنوری، صالح‌الدین مرادی و مسعود کاظمی در هفته‌های اخیر آزاد شده‌اند. چهار تن از همکاران آنها همچنان در زندان بسر می‌برند.  هنگامه شهیدی همچنان با استفاده از آزادی مشروط و مرخصی درمانی در خارج از زندان بسر می‌برد.


در پی همه‌گیری ویروس کرونا درزندان‌های ایران وضعیت زندانیان بحرانی‌تر شده است. از این میان چندین روزنامه‌نگار زندانی و بیمار و محروم از درمان چون  سهیل عربی عکاس و شهروند خبرنگار زندانی و برنده جایزه شهروند خبرنگار ۲۰۱۷ که از تاریخ ۱۶ فروردین در اعتراض به وضعیت بازداشت خود دوباره دست به اعتصاب غذا زده است. و یا نرگس محمدی  روزنامه‌نگار و نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر ایران،  که در خطر مرگ بسر می برند. مادر نرگس محمدی در سومین نامه خود به رییس دستگاه قضایی نوشته است : « شرایط دخترم در زندان زنجان بدتر شده است.تازه تهدید می شویم که باید سکوت کنیم

 ----------

  ۱۷ فروردین ۱۳۹۹ - ممنوع شدن انتشار روزنامه‌ها     

ستاد ملی مقابله با کرونا و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد اعلام کردند که ا«ز ۱۶ فروردین روزنامه ها در ایران منتشر نخواهند شد.»  در اطلاعیه رسمی  دلیل این تصمیم را "انتشار مطبوعات و نشریات کاغذی مستلزم فعالیت مجموعه‌ای از افراد از خبرنگاران تا فعالان صنعت چاپ و توزیع خواهد بود و این روند ممکن است به‌صورت بالقوه به شیوع بیشتر بیماری منجر شود". اعلام شده است.


در مدت تعطیلات نوروز در ایران روزنامه‌ها منتشر نمی‌شوند. و با این تصمیم تا پایان قرنطینه که از هشت فروردین آغاز شده است، این دوره ادامه‌ پیدا خواهد کرد. ستاد مقابله با کرونا به رسانه‌ها توصیه کرده است «"برای تقویت جریان اطلاع رسانی و کارکرد آموزشی مقابله با کرونا همانند هفته‌های اخیر، تمام ظرفیت خود را درفضای برخط و شبکه‌های اجتماعی بکار گیرند".»


این تصمیم اعتراض شماری از روزنامه‌نگاران را در پی داشته است. الیاس حضرتی  نماینده تهران مجلس و صاحب امتیاز  روزنامه اعتماد در نامه ای به حسن روحانی رییس جمهور نوشته است « تا با وضع پروتکل های فنی و بهداشتی شرایط حضور موثر روزنامه ها در جامعه فراهم شود و با مساعدت دولت مطبوعات بعد از این وقفه نسبتا طولانی به بازار برگردند.» وی اشاره کرده است « در سالیان اخیر همواره با بحران های ریز و درشت درگیر بوده اند  با بحران بزرگ تر تعطیلی روبرو می شوند و روزنامه نگاران خدوم و دلسوز و کاردان از کار بیکار شده و درست در روزهایی که جامعه باید از حضور ایشان بهره مند شود تاثیرگذاری شان را از دست می دهند. » اعتماد آنلاین در هفته‌های اخیر شماری از روزنامه‌نگاران خود را بیکار کرده است. 

-----------

 

۲۸ اسفند ۱۳۹۸ – نسرین ستوده در اعتراض به وضعیت زندانیان سیاسی اعتصاب غدا کرده است

 نسرین ستوده وکیل  بسیاری از روزنامه‌نگاران و شهروند-خبرنگاران زندانی و برنده جایزه‌ی پارلمان اروپا – ساخارف  ۲۰۱۲ ، با انتشار نامه ای اعلام کرده است که از تاریخ ۲۶ اسفند دست به اعتصاب غذا زده است. وی در نامه‌ای که منتشر کرده است نوشته است : «از آنجا که کلیه مکاتبات حقوقی و قضایی برای یادآوری ضرورت آزادی زندانیان بی‌پاسخ مانده است، اینجانب با اقدام به اعتصاب غذا به عنوان آخرین راه چاره یک زندانی درخواست خود را مبنی بر آزادی زندانیان سیاسی مجددا اعلام می‌دارم.»

نسرین ستوده به تاریخ  ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ در منزلش بازداشت شد. به گفته همسرش برای دو پرونده جمعا از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ۳۳ سال زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد. بنا بر ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و با درنظر داشت «مجازات اشد»، نسرین ستوده باید ۱۲ سال زندان را تحمل کند.

گزارش‌گران بدون مرز (RSF   پیش از این  نگرانی عمیق خود را از وضعیت روزنامه‌نگاران زندانی در ایران که در برابر همه‌گیری ویرویس کرونا در خطر مرگ قرار گرفته‌اند، اعلام کرده بود.

-----------


۲۷ اسفند ۱۳۹۸ – دو شهروند-خبرنگار هر کدام به سه سال زندان محکوم شدند

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) محکومیت به سه سال زندان برای زهره سرو و سینا منیرزاده را محکوم می‌کند. افزون بر محکومیت زندان شعبه ۲۶  دادگاه انقلاب تهران آنها را به چهار ماه در بسیج فعالیت و تفسیر یم سوره قران را نیز محکوم کرده است. این دو شهروند-خبرنگار که در شبکه‌های اجتماعی با نام مستعار فعال بودند،  به تاریخ ۳ دی ماه ۱۳۹۸ به هنگام اعتراضات مردمی در تهران شناسایی و بازداشت شده بودند به تاریخ  ۲۱ اسفند  در زندان از احکام خود مطلع شدند. هم اکنون زهره سرو در زندان قرچک ورامین و سینا منیرزاده در زندان اوین زندانی هستند.   

-----------




۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - محکومیت هشت سال زندان برای روزنامه‌نگار مستقل خسرو صادقی بروجنی

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) حکم سنگین زندان برای خسرو صادقی بروجنی روزنامه‌نگار و نویسنده و عضو انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آزاد تهران را محکوم می‌کند. این روزنامه‌نگار در مرداد ماه امسال در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برای اتهام‌هایی چون توهین به «بنیانگذار جمهوری اسلامی»، « تبلیغ علیه نظام» و « اجتماع و تبانی علیه نظام» محاکمه و به هشت سال زندان محکوم شده است. این اتهام‌ها بیشتر برای نوشته‌های انتقادی وی درباره وضعیت کارگران و اقتصاد سیاسی هستند. حکم وی در میانه دی ماه به و وکیل وی ابلاغ شده است که می تواند در کمتر از بیست روز به آن اعتراض کند. 

----------


۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - آزادی دو شهروند-خبرنگار مجذوبان نور پس از سپری کردن محکومیت 

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) از آزادی شیما انتصاری و سپیده مرادی به تاریخ 20 بهمن ۱۳۹۸ پس از سپری کردن محکومیت دو سال زندان مطلع شده است. این دو و همکاران دیگر این سایت اطلاع‌رسانی در نخستین ساعات بامداد ۱ اسفند ۱۳۹۶ بازداشت شدند و به تاریخ ۲۰ تیرماه اعلام شد که به اتهام « تجمع و تبانی علیه امنیت ملی» از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران هر کدام به ۵ سال زندان محکوم شده‌‌اند. این حکم به دو سال کاهش یافت.

-----------



۷ بهمن ۱۳۹۸ - احضار یک روزنامه‌نگار برای روشنگری در باره فساد بر روی توییتر 

گزارش‌گران بدون مرز (RSF)  احضار پژمان موسوی روزنامه‌نگار مستقل را به دادسرای انقلاب در تاریخ ۶ بهمن ۱۳۹۸ به اتهام «نشر اکاذیب و افترا» محکوم می‌کند. 

پژمان موسوی بر روی توییتر از فساد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  پرده برداشت. وی با اتکا به اسناد انتشار یافته رسمی نشان داد که برخی از مدیران روزنامه‌ها با گرفتن یارانه‌ و کاغذ‌ سودهای میلیاردی برده‌آند، اما بسیاری از آن‌ها نشریه‌ای منتشر نمی‌کردند. یارانه دولتی سیاستی در جهت کمک به انتشار رسانه‌های چاپی است اما بیشترین بهرمندان آن رسانه‌های حکومتی هستند. این روزنامه‌نگار پس از بازپرسی و صدور قرار در انتظار برگزاری جلسه پسین است.  

----------


 بهمن ۱۳۹۸ - آزادی موقت سه روزنامه‌نگار 

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) از آزادی موقت چند روزنامه‌نگار مطلع شده است. جلوه جواهری، کاوه مظفری و فروغ سمیعی‌نیا همکاران سایت اطلاع‌رسانی بیدارزنی به تاریخ‌‌های ۲۵ و ۲۶ دی ماه با سپردن وثیقه صد میلیون تومانی و در انتشار برگزاری دادگاه آزاد شدند. اما احمد زاهد لنگرودی مدیر ماهنامه گیلان اوجا که همزمان با این روزنامه نگاران بازداشت شده بود به دلیل ناتوانی خانواده در تامین وثیقه همچنان در زندان زیبار در بازداشت بسر می برد. 

این روزنامه‌نگاران به تاریخ ۵ دی ۲۰۱۸ در پی بازداشت جمعی شرکت‌کنندگان در مراسم چهلم یکی از قربانیان کشتار آبان، بازداشت شده بودند. 

----------


۳۰ دی ۱۳۹۸ -  بازداشت حسین کروبی سخت‌تر کردن شرایط بازداشت خانگی پدرش مهدی کروبی

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) بازداشت به تاریخ ۲۴ دی ۱۳۹۸ حسین کروبی مدیر داخلی روزنامه‌ی توقیف شده اعتماد ملی را محکوم می‌کند. وی در فردای حمله ماموران وزارت اطلاعات برای بازداشت‌اش و در پی مراجعه به زندان اوین بازداشت و زندانی شد. علت بازداشت وی گویا محکومیت پیشین وی به شش ماه زندان است. شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران حسین کروبی را  در اسفند ماه ۱۳۹۵ در پی انتشار نامه‌ای از پدرش  به حسن روحانی رییس جمهور به شش ماه زندان محکوم کرده بود.

علت اصلی بازداشت حسین کروبی انتشار نامه‌‌ی به تاریخ ۲۱ دی ِ پدرش مهدی کروبی به علی خامنه‌ای است. در این نامه مهدی کروبی، صاحب امتیاز روزنامه توقیف شده اعتماد ملی پس از فاجعه سرنگون کردن هواپیمای اکراینی توسط پدافند سپاه پاسداران، و کشته شدن ۱۷۶ مسافر، خطاب به خامنه‌ای نوشته است :« جنابعالی به عنوان فرمانده کل قوا مسئولیت مستقیم این امر را بر عهده دارید (....) شما که بدون شک هیچ یک از شرایط و صفات احراز مسئولیت رهبری را بر اساس قانون اساسی ندارید.»

در پی انتشار این نامه شرایط بازداشت خانگی مهدی کروبی سخت‌تر شده است و از این میان از دیدار با خانواده نزدیک محروم شده است.

از تاریخ ٥ اسفند ١٣٨٩ میرحسین موسوی نخست وزیر سابق جمهوری اسلامی، و صاحب امتیاز روزنامه‌ی توقیف شده کلمه سبز، همسرش زهرا رهنورد، روشنفکر و نویسنده و مهدی کروبی رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، صاحب امتیاز روزنامه توقیف شده اعتماد ملی، در بازداشت خانگی غیر قانونی و خودسرانه‌ی بسر می‌برند. رهبران جنبش اعتراضی به انتخاب مجدد محمود احمدی نژاد که نظام از آن‌ها به عنوان « سران فتنه» نام می برد، با آنکه از وضعیت جسمی مساعدی برخودار نیستند و از همه حقوق خود محروم شده‌اند.


-----------

خبر‌های سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی در ایران دی ماه ١٣٩۷ – دی ماه ۱۳۹۸

خبر‌های سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی در ایران دی ماه ١٣٩۶ – دی ماه ۱۳۹۷

خبر‌های سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی در ایران دی ماه ١٣٩۵ – دی ماه ۱۳۹۶

خبر‌های سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی در ایران دی ماه ١٣٩۴ – دی ماه ۱۳۹۵

خبر‌های سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی در ایران دی ماه ١٣٩٣ – دی ماه ۱۳۹۴

خبر‌های سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی در ایران دی ماه ١٣٩٢- دی ماه ١٣٩٣

خبر‌های سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی در ایران دی ماه ١٣٩١- دی ماه ١٣٩٢

خبر‌های سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی در ایران: دی ماه ١٣٩٠- دی ماه ١٣٩١

خبر‌های سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی در ایران: دی ماه ١٣٨٩- دی ماه ١٣٩٠

خبر‌های سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی در ایران: بهمن ١٣٨٨- دی ماه ١٣٨٩

خبر‌های سرکوب آزادی اطلاع‌رسانی در ایران: خرداد ١٣٨٨ - دی ماه ١٣٨٨

Publié le
Updated on 07.04.2021