نرگس محمدی یکی از صداهای قربانیان سرکوب در ایران دوباره زندانی شد

گزارش‌گر و مدافع حقوق بشر نرگس محمدی به تاریخ ۲۵ آبان ۱۴۰۰ به هنگام شرکت در مراسم دومین سالگرد کشتن (ابراهیم کتابدار) یکی از قربانیان سرکوب خونبار آبان ۱۳۹۸ که بیش از هزار کشته به جای گذاشت، با خشونت ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

نرگس محمدی که برای نوشته‌ها و اقدام‌های‌اش در دفاع از حقوق بشر چهره‌ای شناخته شده است، پس از یکسال آزادی از زندان دوباره به زندان اوین بازگرداننده شد. وی در ۱۷ مهر ماه  ۱۳۹۹ از زندان آزاد شده بود. در همین مدت نیز هشت بار دیگر برای شرکت در اعتراض‌ها و همبستگی با قربانیان بازداشت شده بود و پس از آزادی نیز همچنان هدف آزارگری های قضایی قرار داشت. وی به هنگام زندانی بودنش به تاریخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸ در حضور یکی از مسئولان وزارت اطلاعات با خشونت و کتک چندین مامور و غلامرضا ضیایی رییس زندان اوین به زندان زنجان منتقل شده بود.

 

 

گزارش‌گر و مدافع حقوق بشر نرگس محمدی در سال‌های گذشته بارها زندانی شده است. وی به تاریخ ۱۷ مهر ۱۳۹۹  پس از تحمل هشت و سال و شش ماه زندان آزاد شد. محکومیت کنونی وی برای اتهام‌های چون  « اقدام علیه امنیت ملی برای انتشار نامه های در باره سرکوب اعتراض‌های مردمی در آبان‌ماه و سپس بنا بر شکایت رییس زندان برای  «برهم زدن نظم» و «افترا» برای انتشار نامه درباره وضعیت زندانیان زن در زندان زنجان بوده است.  به تاریخ ۴ مهر ماه ۱۴۰۰ ، نرگس محمدی در صفحه اینستاگرام خود خبر از تایید محکومیت به ۳۰ ماه زندان و ۸۰ ضربه شلاق و جریمه نقدی خبر داده بود.

 

 

تقی رحمانی همسر نرگس محمدی درباره بازداشت همسرش به گزارش‌گران بدون مرز می‌گوید : « در تماسی کوتاه نرگس گفت که در سلول انفرادی بند دو الف زندان اوین است و به وی محکومیت به دوسال نیم زندان و هشتاد ضربه شلاق را ابلاغ کرده اند. ولی وی گفته است که تا وقتی زنده هستم نمی گذارم شلاق بزنند...» تلفن در همین هنگام قطع شده است.

تقی رحمانی که با دو فرزند خود در تبعید و در فرانسه زندگی می‌کند می‌گوید : « شلاق و سلول انفرادی گونه‌هایی از شکنجه هستند که نرگس در کنار خانواده‌های قربانیان با آنها مبارزه می‌کرد. برای همین نیز امروز در سلول انفرادی است و در انتظار حکم شلاق!»

 

 

 به تاریخ ۲۶ آبان قطعنامه کمیته سوم سازمان ملل نقض فاحش حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد. از این میان برای سرکوب خونین آبان ۱۳۹۸ که به گفته جاوید رحمان گزارش‌گر ویژه سازمان ملل برای وضعیت حقوق بشر در ایران، برای سرکوب از سلاح جنگی بکار استفاده شده است.  

 

 

 

  جمهوری اسلامی ایران  در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۲۱ گزارش‌گران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ۱۷۴ قرار دارد.

 

Publié le
Mise à jour le 19.11.2021