جمهوری اسلامی ایران : روزنامه‌نگاران همچنان قربانی بازداشت خودسرانه و در زندان قربانی بدرفتاری زندانبانان

با بازداشت خودسرانه‌ی چهار روزنامه‌نگار به تاریخ ۵ دی ۱۳۹۸ شمار روزنامه‌نگاران بازداشت شده پس از آغاز اعتراض‌های آیان‌ماه به ۱۲ نفررسید. همزمان نرگس محمدی و هنگامه شهیدی در زندان اوین قربانی رفتار غیرانسانی و تحقیر‌آمیز مسوولان زندان شدند.

به تاریخ ۵ دی ۲۰۱۸ در پی بازداشت جمعی شرکت‌کنندگان در مراسم چهلم یکی از قربانیان کشتار آبان، جلوه جواهری، کاوه مظفری و فروغ سمیعی‌نیا همکاران سایت اطلاع‌رسانی بیدارزنی و احمد زاهد لنگرودی مدیر ماهنامه گیلان اوجا بازداشت و به زندان اطلاعات شهر رشت منتقل شدند. با وجود آزادی بسیاری از بازدشت شدگان و صدور قرار وثیقه ۱۰۰ میلوینی برای برخی، اما این چهار روزنامه‌نگار همچنان در بازادشت بسر می‌برند. وکلا و خانواده آنها از اتهامات آنها مطلع نشده‌اند.


سرکوب در زندان‌های جمهوری اسلامی نیز همچنان ادامه دارد. به تاریخ ۵ دی ماه نرگس محمدی به بهانه دیدار با وکیل به دفتر رییس زندان فراخوانده می‌شود و در آنجا در حضور یکی از مسئولان وزارت اطلاعات انتقال به زندان زنجان به وی ابلاغ می‌شود.اعتراض نرگس محمدی و تلاش برای بازگشت به بند با خشونت و کتک چندین مامور و غلامرضا ضیایی رییس زندان اوین پاسخ داده می‌شود وی با زور به داخل آمبولانس انداخته و به زندان زنجان منتقل می‌شود. با وجود تایید کبودی و آثار ضرب و شتم بر بدن این زندانی از سوی پزشکی قانونی اما مقامات زندان و سخنگوی دستگاه قضایی بدرفتاری و خشونت را تکذیب کرده‌اند.

نرگس محمدی روزنامه‌نگار و مدافع حقوق بشر از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ١٣٩٤در زندان بسر می‌برد، برای سه اتهام به ۱۶ سال زندان محکوم شده است. پنج سال برای " اجتماع و تبانی علیه نظام" یک سال برای "برای تبلیغ علیه نظام" و ده سال برای تاسیس و همکاری با انجمن لگام، انجمنی برای لغو مجازات اعدام، مطالبه‌ای که از سوی حکومت در ایران تحمل نمی‌شود. بنا بر ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و با درنظر داشت «مجازات اشد»، نرگس محمدی باید ١٠ سال زندان را تحمل کند.

 

 به تاریخ ۱۱ دی پس از ماه‌ها انتظار دادستان و مسوولان زندان اوین با انتقال هنگامه شهیدی روزنامه‌نگار زندان به بیمارستان برای آزمایش‌های پزشکی موافقت کردند. اما به جای بیمارستان طالقانی وی به یک آسایشگاه بیماران روانی برده می‌شود. به گفته وکیلش مصطفی ترک همدانی در پی اعتراضات و مقاومت این روزنامه‌نگار ماموران زندان او را به زندان اوین برمی‌گردانند.

هنگامه شهیدی از تاریخ ۵ تیرماه ۱۳۹۷ در زندان بسر می برد، به دوازده سال و نه ماه زندان را که ۷ سال آن اجرایی است، و۲ سال محرومیت از عضویت در گروه‌ها و احزاب و فعالیت‌های مجازی ورسانه‌ای و خروج از کشور محکوم شده است. وی در صفحه توییتر خود نوشته‌هایی را در باره شرایط بازداشت پیشین خود و انتقاد ازبی عدالتی در دستگاه قضایی و رییس وقت آن صادق لاریجانی منتشر کرده بود.    


 

رضا معینی مسوول دفتر ایران و افغانستان گزارش‌گران بدون مرز در این باره اعلام کرد :« گزارش‌گر ویژه سازمان ملل برای بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران باید به شکل فوری اقدام کند. RSF یادآور می‌شود که رفتار غیر انسانی و تحقیرآمیز نسبت به زندانیان عقیدتی از این میان روزنامه‌نگاران و شهروند –خبرنگاران نقض آشکار فاحش اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق جهانی آزادی های سیاسی و مدنی است که پایبندی به آنها را ایران امضا کده است


 

جمهوری اسلامی ایران در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها ۲۰۱۹ گزارش‌گران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ۱۷۰ قرار دارد.

Publié le
Updated on 08.01.2020