نرگس محمدی ۱۰۰۰ روز زندان برای دفاع از آزادی اطلاع رسانی

۱۰۰۰ روز از زندانی شدن نرگس محمدی روزنامه‌نگار و نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر ایران، گذشت. گزارش‌گران بدون مرز (RSF) خواهان آزادی بی قید و شرط و فوری او است و از جامعه جهانی می‌خواهد در باره اقدام کند.

نرگس محمدی، نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر ایران، که از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ١٣٩٤در زندان بسر می‌برد، برای سه اتهام به ۱۶ سال زندان محکوم شده است. پنج سال برای " اجتماع و تبانی علیه نظام" یک سال برای "برای تبلیغ علیه نظام" و ده سال برای تاسیس و همکاری با انجمن لگام، انجمنی برای لغو مجازات اعدام، مطالبه‌ای که از سوی حکومت در ایران تحمل نمی‌شود. بنا بر ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و با درنظر داشت «مجازات اشد»، نرگس محمدی باید ١٠ سال زندان را تحمل کند.


رضا معینی مسوول دفتر افغانستان گزارش‌گران بدون مرز در این باره اعلام کرد: « ۱۰۰۰ روز از زندانی شدنی بی روا سپری شد. نرگس محمدی حتا یک روز را هم نباید در زندان می‌ماند. ما نگران سلامت او هستیم. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که به فوریت به مقامات مسوول در ایران فشار بیاورند تا یکی از نمادهای سرکوب صداهای منتقدان را آزاد کنند


نرگس محمدی پیش از این نیز بارها احضار و بازداشت شده بود. وی از ٢٠ خرداد تا ١١ تیرماه ١٣٨٩ را در زندان بسر برده بود که در مدت بازداشت بر اثر شوک عصبی، به شدت بیمار شد. در شهریور ماه همان سال از سوی شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران برای "اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر و فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران»، به ۱۱ سال زندان محکوم شد که این حکم در اسفندماه ١٣٩٠ به شش سال کاهش یافت. بار دیگر در تاریخ ٢ اردیبهشت ١٣٩١، در زنجان بازداشت و به زندان اوین و سپس در تاریخ ٢٧ اردیبهشت ماه، به زندان شهر زنجان انتقال داده شد. وی در تاریخ ١٠ مرداد ١٣٩١ با سپردن ٦٠٠ میلیون وثیقه از مرخصی درمانی بهره‌مند و به شکل موقت آزاد شد، اما همچنان با حضارها و تهدید‌ها قربانی آزار‌های مقامات قضایی و امنیتی بود. در تاریخ ١١ خرداد ١٣٩٣ از سوی دادسرای مستقر در زندان اوین احضار و مورد بازجویی قرار گرفت.


در تاریخ ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۵ و در استانه سوم ماه می روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش‌گران بدون مرز (RSF) و شهرداری در روز دوشنبه دوم می همایش نبرد روزنامه‌نگاری را در تجلیل از « قهرمانان آزادی اطلاع رسانی» برگزار کردند. در این همایش نبرد روزنامه‌نگاری، آن هیدالگو شهردار پاریس مدال‌های شهر پاریس به چهار روزنامه‌نگار جهان اهدا کرد. نرگس محمدی یکی از این چهار قهرمان ازادی اطلاع رسانی بود.


جمهوری اسلامی ایران در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۱۷ گزارش‌گران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ١٦۵ قرار دارد.

Publié le
Mise à jour le 30.01.2018