افغانستان : توافق‌نامه صلح نباید به بخشودگی از مجازات برای جنایات جنگی منجر شود

آزادی هزاران زندانی طالبان از مفاد توافق‌نامه صلحی است که به تاریخ ۲۹ فوریه میان طالبان و ایالات متحده امریکا امضا شده است. گزارش‌گران بدون مرز (RSF) نگرانی خود را از احتمال آزادی برخی از عاملان حمله‌هایی که در آن‌ها روزنامه‌نگاران کشته شده‌اند، اعلام می‌کند.

اجرایی کردن توافق‌نامه صلح میان ایلات متحده امریکا و طالبان و از این میان مساله جنجال برانگیز آزادی زندانیان  در وضعیتی بحرانی از همه‌گیری ویروس کرونا و ادامه جنگ میان جناح‌های حکومت برای تقسیم قدرت آغاز شده است.  


جاوید فیصل، سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرده است که تا ۱۴ ثور دولت افغانستان ۶۴۸ تن از طالبان را و طالبان ۱۱۲ زندانی دولت را آزاد کرده‌اند. سهیل شاهین سخنگوی طالبان در دوحه با تایید این آمار اما خواهان آزاد شدن شمار بیشتری از زندانیان برای تسریع گفتگوهای میان افغانی شده است.


 با وجود فشارهای بسیار برخی از رهبران سیاسی در داخل کشور و شماری از کشورهای خارجی اما رییس جمهور اشرف غنی همچنان مخالف آزادی یکباره‌ی تمامی زندانیان طالبان است. در فهرست ۵۰۰۰ تن زندانیان طالبان شماری و از این میان پانزده تن از آنها هستند که در عملیات‌های انتحاری خونین دست داشته‌اند. در برخی از این حمله‌ها خبرنگاران و همکاران رسانه‌ای زخمی و یا کشته شده‌اند.


۱۰ جوزا  ۱۳۹۶ - ۳۱ می ۲۰۱۷ -  در انفجار بمبی قدرتمند در ساحه وزير محمد اکبرخان که.  دفاتر شماری از رسانه‌های در آن قرار دارد، بیش از صد وپنجاه تن کشته و زخمی شدند . در این حمله همچنین  حبیب حسین‌زاده خبرنگار پرس تی وی . عزیز نوین همکار تکنیکی طلوع نیوز و محمد نذیر راننده بی بی سی نیز در میان کشته شدگان بودند. چهار خبرنگار بی بی سی و دو خبرنگار تلویزیون یک نیز زخمی شده‌اند.به دفتر تلویزیون یک نیز بر اثز انفحار خساراتی وارد شد.


مسولیت این حمله را هیچ گروهی به دوش نگرفت. یک سال پس از آن ریاست امنیت ملی اعلام کرد که عاملان این حمله که از اعضای شبکه حقانی بوده‌اند بازداشت شده اند. قوماندان لیل الدین یکی از بازداشت شدگان بود که بنا بر اطلاعات گردآوری شده از سوی گزارش‌گران بدون مرز در میان لست پانزده نفری است که طالبان خواهان آزادی فوری آنها هستند.


رضا معینی مسوول دفتر أفغانستان RSF در این باره می‌گوید: «همه‌ی عاملان و آمران جنایات انجام شده علیه روزنامه‌نگاران باید محاکمه و مجازات شوند. حقیقت  و عدالت حق همه قربانیان و مردم افغانستان است. تعهد به آزادی رسانه‌ها همچنین به معنای پایان دادن به بخشودگی از مجازات برای عاملان جنایات علیه روزنامه‌نگاران است. نادیده انگاشتن عدالت هموار کننده راه صلحی عادلانه و پایدار نیست.»


از امضای توافق‌نامه صلح میان ایالات متحده امریکا و طالبان حملات طالبان بیشتر شده‌اند. در شماری از ولایات از آغاز ماه رمضان خبرنگاران و مسوولان رسانه‌ها از سوی طالبان  که خواهان متوقف شدن برخی برنامه‌های آنها شده‌اند، «احضار» و یا مورد تهدید قرار گرفته‌اند.


به تاریخ ۱۶ حمل ریاست امنیت ملی خبر بازداشت عبدالله وروکزی معروف به اسلم فارقی رهبر داعش شاخهٔ خراسان و ۱۹ تن دیگر  را اعلام کرد. از سال ۲۰۱۵ میلادی این گروه در چندین عملیات‌ که در آن‌ها بیش از ۱۵ خبرنگار کشته شداند دست داشته است.

در رده بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۲۰ افغانستان از میان ۱۸۰ کشور جهان در رده ۱۲۲ قرار دارد.

Publié le
Updated on 07.05.2020

افغانستان

تمام مطالب