ملاله میوند خبرنگار تلویزیون انعکاس و نماینده مرکز حمایت از زنان خبرنگار ِ افغانستان در جلال آباد کشته شد

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) کشتن هدفمند خبرنگار تلویزیون انعکاس ملاله میوند را در جلال آباد محکوم می‌کند و از مقامات حکومت افغانستان می‌خواهد از به بی عملی در حفاظت از روزنامه‌نگاران پایان دهند.

خبرنگار سی ساله تلویزیون انعکاس و راننده موتر وی طاهر خان صبح امروز ۲۰ قوس در جلال آباد با شلیک تفنگچه دو مرد ناشناس کشته شدند. این زن جوان در دم کشته شد ولی راننده وی در بیمارستان بر اثر جراحات جان سپرد. ملاله میوند از هشت سال پیش با تلویزیون انعکاس در بخش صبج‌گاهی تلویزیون همکاری داشت.

 

ملاله میوند همچنین نماینده مرکز حمایت از زنان خبرنگار در افغانستان در شهر جلال‌آباد بود. فریده نیکزاد مدیر این مرکز می‌گوید « ملاله زنی شجاع و فعال بود. او یک از نخستین کنشگران مرکز ما بود که ترسی از انتشار حقیقت نداشت آن هم در منطقه‌ای که دايما زیر فشار دشمنان حقوق زنان و آزادی بیان است.»

 

رضا معینی مسئول دفتر افغانستان و ایران  RSF  در این باره می‌گوید : « ملاله میوند تنها یک خبر شجاع نبود همکاری‌اش با مرکز حمایت از زنان خبرنگار در افغانستان و دفاع از حقوق زنان خبرنگار او را به یک الگو برای بسیاری از زنان خبرنگار تبدیل کرده بود. کشتن او در روز جهانی حقوق بشر دهشتناک و تکان دهنده است. این قتل نیز به فهرست بلند حمله‌های هدفمند علیه روزنامه‌نگاران افغان افزوده شد. این قتل به هولناک‌ترین گونه یادآوری است به مقامات حکومت افغانستان که برای حفاظت از روزنامه نگاران اقدام‌های جدی و عملی اتخاذ کنند.»

 

زلمی لطیفی مدیر تلویزیون انعکاس به RSF  اعلام کرد که تهدید علیه تلویزیون بوده است ولی این تهدید عمومی و علیه فرد خاصی نبوده است. نجیب‌الله مقصودی مسوول کمیته بررسی شکایات علیه خبرنگاران در وزارت امور داخله گفته است که هیچ شکایتی مبنی بر تهدید این خبرنگار زن به وزارت داخله اعلام نشده بود. از سوی دیگر ذبیح‌اله مجاهد سخنگوی به رسانه‌ها  اعلام کرده است که گروه طالبان در این حمله دست نداشته است.

 

 این دومین خبرنگار در افغانستان است که کمتر از یک ماه مورد حمله هدفمند قرار می‌گیرد. به تاریخ ۲۲عقرب ۱۳۹۹ محمد الیاس داعی خبرنگار بخش پشتو رادیو آزادی، در یک حمله هدفمند با بمب دست‌ساز به موترش کشته شد.

 

 

در رده بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۲۰ افغانستان از میان ۱۸۰ کشور جهان در رده ۱۲۲ قرار دارد.

 

Publié le
Mise à jour le 10.12.2020

افغانستان

تمام مطالب