انتخابات در افغانستان : گزارش‌گران بدون مرز(RSF) حکومت و رسانه‌ها را به حفاظت بیشتر از خبرنگاران فرا می‌خواند

نزدیک به ۱۴ میلیون شهروند افغانستانی به تاریخ ۲۸ میزان ۱۳۹۷ به پای صندوق‌های رای می‌روند تا نمایندگان خود را انتخاب کنند، گزاش‌گران بدون مرز (RSF) خواهان حفاظت بیشتر خبرنگاران است که تضمین‌ کننده یک انتخاب آزاد و شفاف و دمکراتیک هستند.

با ۱۳ خبرنگار و ۲ همکاررسانه‌ای کشته شده از آغاز سال میلادی روان، ۲۰۱۸ مرگبارترین سال برای خبرنگاران و رسانه‌ها پس از سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ در افغانستان است. جنگ تحمیل شده از سوی طالبان و داعش و همچنین آزارگری‌های جنگ‌سالاران و مسوولان حکومتی و محلی فاسد، تهدیدهای دائمی برای خبرنگاران، رسانه‌ها و آزادی رسانه‌ها در افغانستان هستند.


 

رضا معینی مسوول دفتر افغانستان و ایران گزارش‌گران بدون مرز در این باره می‌گوید « با نزدیک شدن به موعد انتخابات حمله‌های هدفمند به رسانه‌ها و خبرنگاران و به ویژه تهدید آزادی‌‌های بانوان خبرنگار افزایش یافت. این تهدیدی علیه حاکمیت مردم و انتخاب دمکراتیک آنهاست.  بدون آزادی اطلاع رسانی برگزاری انتخاباتی دمکراتیک ناممکن است. گزارش‌گران بدون مرز حکومت افغانستان را به تلاش بیشتر نسبت به تعهدات پذرفته خود در این باره دعوت می‌کند. توجه بیشتر به تداوم‌داری اقدامات حکومت در امر امنیت و آموزش بنیادی است.»


در این فضای تهدید و تنش پیش انتخاباتی گزارش‌گران بدون مرز از تاریخ ۲۵ سنبله تا ۴ میزان ۱۳۹۷ در افغانستان حضور پیدا کرد. در این ماموریت برای ۷۰ خبرنگار (از این میان ۳۲ بانوی خبرنگار) از ۵۳ رسانه و ۱۳ ولایت کشور دوره‌های آموزشی برگزار کرد. با دعوت و همکاری مرکز حمایت از زنان ژورنالیست کارگاهی آموزشی اختصاصی برای زنان گزارش‌گر نیز برگزار شد. این دوره‌های آموزشی بر مبنای کتابچه رهنمای ایمنی برای خبرنگاران، که راهنمای عملی برای خبرنگارانی است که در مناطق نا‌امن گزارش‌گری می‌کنند و با همکاری سازمان یونسکو تهیه  شده است و  کتابچه « راهنمای عملی خبرنگاران در دوره‌ی انتخابات»، راهنمایی اجرایی برای خبرنگاران در پروسه انتخابات است و با همکاری سازمان کشورهای فرانسه زبان (OIF)  نشر شده استِ برگزار شدند. هر دو این کتابچه‌ها  به دو زبان پشتو و دری نشر و در میان خبرنگاران افغانستانی توزیع شده‌اند.

 

گزارش‌گران بدون مرزهمچنین  با شرکت در کنفرانس مطبوعاتی به تاریخ ۴ میزان / تله ۱۳۹۷ در کابل، از کمپاین  انتخاباتی مرکز حمایت از زنان ژورنالیست درافغانستان، حمایت کرد. زهره یوسف مشاور بانوی اول، شاه حسین مرتضوی  معاون سخنگوی رییس جمهور، سید آقا فاضل سانچارکی معین نشراتی وزارت اطلاعات فرهنگ، فریده نیکزاد مدیر مرکز حمایت از زنان ژورنالیست در افغانستان و رضا معینی مسوول دفتر افغانستان گزارش‌گران بدون مرز در این کنفرانس شرکت داشتند. این کمپاین جز حرکت های مدنی به خاطر تامین حقوق و امنیت خبرنگاران زن و مشارکت بیشتز زنان در انتخابات  است که تحت شعار (  به نمایندگانی رای دهید که از حقوق زنان خبرنگار حمایت می‌کنند ) با حمایت چند کاندیدای ولسی جرگه در کابل آغاز گردید. این کمپاین به ادامه تلاش‌های مرکز حمایت از زنان ژورنالیست‌ برای دفاع از حقوق زنان خبرنگار و پایان دادن به  منع آزار و اذیت خبرنگاران زن انجام شده است از این میان منشور منع آزار و اذیت بانوان خبرنگار در رسانه‌ها  این منشور از سوی رسانه های چون طلوع نیوز، شبکه یک، میوند، رادیو تلویزیون ملی امضا شد.


 

تا این روز بیش از ۷۰  کاندیدا ولسی جرگه و ۱۰۰ تن از ژورنالیست‌ها  در سراسر کشور حمایت خود را به کمپاین  «به نمایندگانی رای دهید که از حقوق زنان خبرنگار حمایت می‌کنند» اعلام کرده‌اند.


 

 در یک گزارش نمایندگی ملل متحد در افغانستان (یوناما) اعلام کرد از اغاز سال روان میلادی از میان افراد ملکی دست‌کم  ۱۶۹۲ تن کشته و ۳۴۳۰ تن زخمی شده‌اند.


 

در رده بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۱۸ افغانستان از میان ۱۸۰ کشور جهان در رده ۱۱۸ قرار دارد.

Publié le
Updated on 15.10.2018

افغانستان

تمام مطالب