تاجیکستان : انجمن ملی رسانه‌های مستقل تاجیکستان و گزارش‌گران بدون مرز خواهان آزادی خیرالله میرسعیدوف هستند

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) و انجمن ملی رسانه‌های مستقل تاجیکستان (NANSMIT) محکومیت به ۱۲ زندان را برای خیرالله میرسعیدوف محکوم و آنرا خطری جدی برای آزادی رسانه‌ها می‌داند.

 

به تاریخ ۱۱ ژوییه ۲۰۱۸، دادگاه خجند ، خیرالله میرسعیدوف را به اتهام‌های چون « اختلاس در اموال عمومی»، «جعل مدرک» و «توهین و افترا»  به ۱۲ سال زندان با اعمال شاقه محکوم کرده است. روزنامه نگار سابق که مدیر گروه ملی بازیگران بود، در تاریخ ۵ دسامبر ۲۰۱۷ ، پس از انتشار یک نامه سرگشاده که در آن مسوولان رده‌بالای منطقه سغد را به سو استفاده از اموال عمومی متهم کرده بود، بازداشت شد.

 

یوهان بئهر مسوول دفتر اروپای شرقی و آسیای میانه گزارش‌گران بدون مرز (RSF)  در این باره گفت :« با وجود انکار مقامات مسوول اما این محکومیت سنگین نشان از بنیاد سیاسی این حکم دارد. ما خواهان آزادی فوری خیرالله میرسعیدوف و بازنگری بی‌طرفانه این پرونده در دادگاه تجدید نظر هستیم. ما از مقامات تاجیکستان می‌خواهیم که اولویت حقوقی و پرسمان آزاد در باره‌ی موضوع‌هایی که به همسودی همگانی مربوط هستند، تضمین کند.»

 

نورالدین قرشیبایف رئیس انجمن رسانه‌های مستقل تاجیکستان می‌گوید :« ما از نزدیک محاکمه خیرالله میرسعیدوف را دنبال کردیم و می توانیم تایید کنیم که تلاشش برای روشنگری در باره‌ی فساد علیه خود او به‌ کار گرفته شده است. این حکم سنگین همه امید‌ها به مبارزه با فساد را به گور می‌سپارد. و دیگر کسی جرائت نمی‌کند در باره فساد افشاگری کند.

 

با آنکه تحقیقات در باره این پرونده علنی بود، اما دادگاه پشت درهای بسته برگزار شد و خبرنگاران دسترسی محدودی به اطلاعات داشتند. وکلای خیرالله میرسعیدوف تاکید دارند که هیچ کدام از سه اتهام در دادگاه ثابت نشدند و تقاضای تجدید نظر کرده‌اند.

 

محکومیت سنگین خیرالله میرسعیدوف اعتراض‌های زیادی را برانگیخت. از آن سوی نیز مسولان حکومتی ساکت ننشستند. دادستان عمومی تاجیکستان در اطلاعیه‌ای به تاریخ ۱۲ ژوییه اعلام کرد که پوشش رسانه‌ای این حکم « از اخلاق روزنامه نگاری فراتر رفته است» و « می‌تواند به ایجاد مانع برای برقراری عدالت معنا شود» تهدید‌ی نهان که، انجمن ملی رسانه‌های مستقل تاجیکستان و گزارش‌گران بدون مرز آن را نشان از تحمل نکردن انتقاد و محروم کردن شهروندان تاجیک از حق آزادی بیان می‌دانند.


در رده بندی ٢٠١۸ گزارش‌گران بدون مرز، تاجیکستان در میان ١٨٠ کشور جهان در رتبه ١۴۹ قرار دارد.




Publié le
Mise à jour le 16.07.2018

Documents liés