نامه سرگشاده RSF به ۷ رییس جمهور و رییس دولت جهان : جمهوری اسلامی با تهدید روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها در خارج از کشور آزادی بنیادین اطلاع رسانی را تهدید می‌کند

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) سازمان جهانی دفاع از آزادی رسانه‌ها با ابراز نگرانی بسیار خواهان جلب توجه شما به وضعیت روزنامه‌نگاران ایرانی ِ همکار رسانه‌های جهانی ومستقل در خارج از کشور و از این میان در اروپا است.

RSF  از هفت کشور فرانسه، انگستان، آلمان، جمهوری چک، هلند، سوئد و ایالات متحده امریکا که میزبان رسانه‌های مستقل و یا بخش فارسی شبکه‌های جهانی هستند، می خواهد در برابر جمهوری اسلامی ایران از حق بینادین اطلاع رسانی دفاع کنند. مسئولیت حفاظت از روزنامه‌نگاران ایرانی دردرون مرزهای این کشورها با شما و برخاسته از پایبندی‌های شما به موازین حقوق جهانی است.


در حالی که رسانه‌های در داخل کشور زیر فشارهای بی چون و چرای رژیم قرار دارند و توان پوشش مهمترین رویدادهای کشور  و از این میان اعتراض‌های گسترده مردمی را ندارند، از روزهای نخست اعتراض‌های آبان‌ماه سال ۱۳۹۸، تهدید علیه روزنامه‌نگاران بخش‌های فارسی شبکه‌های جهانی به مانند  رادیو فردا، بی بی سی، صدای امریکا، رادیو صدای آلمان، رادیو بین‌المللی فرانسه، رادیو زمانه و شبکه های تلویزیونی خصوصی  ایران اینترنشنال و من و تو ، روزنامه‌های آنلاین کیهان لندن، و ایران وایر و... در واکنش به پوشش جهانی این رویدادها افزایش چشم‌گیر داشته است و  همچنان ادامه دارد.

 

جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد آخرین سرچشمه‌ها اطلاع‌رسانی آزاد و مستقل را که بسیاری از ایرانیان از آن بهره‌مند می‌گیرند، بخشکاند. وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی به تاریخ ۹ آذر ۱۳۹۸ در اطلاعیه‌ای با « مصداق همکاری با دشمنان ج.ا.ا در اقدامات تروریستی» اعلام کردن  فعالیت شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال  و« حکم ممنوع المعاملگی و توقیف کلیه اموال کارکنان و مرتبطین آن در داخل کشور توسط قوه‌ی محترم قضائیه » را تایید کرد. پیش از آن نیز در سال ۱۳۹۶ « ایران ۱۵۲ نفر از کارکنان و همکاران فعلی و پیشین بخش فارسی بی بی سی را ممنوع معامله کرده  بود»


بسیاری از روزنامه‌نگاران این رسانه‌ها  به اشکال گوناگون تهدید می‌شوند. تهدید مستقیم، حملات سایبری، توهین و هراس‌افکنی بر روی شبکه‌های اجتماعی و حتا تهدید به «ربوده شدن در خیابان‌های لندن  و انتقال به ایران» شده‌اند.


مقامات ایرانی همچنین خانواده‌های این روزنامه‌نگاران در ایران را با احضار و بازجویی از سوی نهادهای امنیتی آزار می‌دهند و زیر فشار می‌گذارند. و سپس با ارسال ای میل و یا در شبکه‌های اجتماعی این فشارها را به روزنامه‌نگاران منتقل می‌کنند. 


به تاریخ ۴ مهر ۱۳۹۸، ماموران اطلاعات سپاه پاسداران، علی‌رضا علی‌نژاد برادر مسیح علی‌نژاد روزنامه‌نگار و فعال مدافع حقوق زنان را که از سال ۱۳۸۸ در تبعید بسر می برد بازداشت کردند. وی ویدئوی از برادرش پیش از بازداشت منتشر کرده است که در آن از فشار ماموران حکومتی بر پدر و مادر روزنامه‌نگار برای اعلام موضع علنی علیه فعالیت‌های روزنامه‌نگار سخن گفته است


یکی از روزنامه‌نگاران تبعیدی در فرانسه که خواهان فاش کردن نامش نیست، به گزارش‌گران بدون مرز اعلام کرده است که در دو ماه گذشته بیشتر از پیش تهدید می‌شود « وقتی تو را سر بریدیم فیلم می‌گیریم ودر صفحه‌ات منتشر می‌کنیم»، «وقتی که به  بدیترین شکل ترا کشتیم دیگران می بینند و خفه می‌شوند.»


 پیس از این فرناز قاضی‌زاده، روزنامه‌نگار بی بی سی فارسی به تاریخ ۲ آذر ۱۳۹۸۷ در توئیتی نوشته بود« جمهوری اسلامی ارعاب و تلاش برای سانسور روزنامه‌نگاران را از طریق فشار به خانواده‌هایشان در خارج از مرزها، ادامه می‌دهد. پدر ۷۳ ساله من را فراخوانده‌اند و درباره من ‌و خواهرم به او هشدار داده اند. خانواده‌های ما گروگان هستند. »


مجتبی پور محسن روزنامه‌نگار شبکه ایران اینترناشنال در مصاحبه با ساندی تایمز اعلام کرده است « که پدر ۷۵ ساله و خواهر جوانترش که یک معلم مامایی است، برای سوال درباره او احضار کرده اند. به اعضای خانواده‌اش گفته‌اند كه به من بگویند ظرف یک هفته استعفا بدهم و به تهران برگردم. آن‌ها گفتند که اگر استعفا ندهم، به لندن می‌روند و من را به ایران باز می‌گردانند.»


RSF بیش از ۲۰۰ تهدید و آزار پیاپی علیه روزنامه‌نگاران تبعیدی و شهروند در خارج از کشور و از این میان ۵۰ تهدید به مرگ را شمارش کرده است.


گزارش‌گران بدون مرز RSF از شما می‌خواهد به فوریت این اقدام‌های خطرناک برای آزادی رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران را محکوم کنید، از آزادی‌ بینادین اطلاع‌رسانی حمایت و امنیت جسمی و روحی روزنامه‌نگاران را تامین کنید. RSF  از همه روزنامه‌نگاران می‌خواهد برای امکان دادن به پیگرد قضایی، پس از هر تهدید در نزد سامانه‌های قضایی محل اقامت خود شکایت کنند.   RSF  همچنین از صاحبان و مدیران رسانه‌ها می‌خواهد با وجود فشارها و بدون ملاحظات دیگر از اقدام به شکایت خبرنگاران خود را حمایت کنند.   


جمهوری اسلامی ایران در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها ۲۰۱۹ گزارش‌گران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ۱۷۰ قرار دارد.

Publié le
Mise à jour le 22.01.2020