Georgia

Georgia

Pluralist but not yet independent

Georgia’s media are pluralist but still very polarized. The reforms of recent years have brought improvements in media ownership transparency and satellite TV pluralism, but owners still often call the shots on editorial content. In compliance with a European Court of Human Rights ruling, Rustavi 2, the main national opposition TV channel, was restored to a previous owner, resulting in  a complete change of its editorial policy and in the resignation of most of its journalists. Two new pro-opposition TV channels emerged as a consequence of the conflict. Adjara TV, a regional public television channel, has meanwhile suffered from repeated pressure to support a particular party.


Police violence against journalists is less frequent but continues, and threats are still common. The investigation into Azerbaijani dissident journalist Afgan Mukhtarly’s abduction in the Georgian capital in 2017 has yet to produce any convincing explanation of how it happened. After being kidnapped in Tbilisi, he mysteriously reappeared in police custody in Azerbaijan. His abduction shocked Georgians as their country has traditionally offered a refuge to dissidents from neighbouring countries.

60
in the 2020 World Press Freedom Index

Ranking

0

60 in 2019

Global score

-0.39

28.98 in 2019

  • 0
    journalists killed in 2020
  • 0
    citizens journalists killed in 2020
  • 0
    media assistants killed in 2020
Go to the barometre