January 31, 2012 - Updated on January 20, 2016

Office of opposition newspaper destroyed in firebomb attack

Reporters Without Borders strongly condemns the arson attack that ravaged the editorial offices
of the weekly Vecherny Krasnokamsk in the Perm region in south-west Russia on 28 January.
The premises of the newspaper, published by the local branch of the opposition liberal Yabloko
party, were destroyed.

“Such a grave incident must be treated with the utmost seriousness, particularly since it could
have caused deaths and injuries,” the press freedom organization said.

“The intimidatory shadow cast by this act is all the greater because of the current pre-electoral
climate and all the political parties taking part must unequivocally condemn it.

“We hope closed-circuit television footage will permit the police to conduct a quick and
successful investigation.”
About 4 a.m. an unidentified man broke a window in the Vecherny Krasnokamsk newsroom and
threw a firebomb inside. The premises were destroyed within minutes. There were no injuries
but all equipment, files and financial records were destroyed.

The editor, Olga Kolokolova, said damage was estimated at 300,000 roubles (about 7,500
euros). Kolokolova, who is also the head of the local branch of Yabloko, linked the attack to
a series of investigative reports recently published by the newspaper on corruption, which
implicated the Krasnokamsk mayor’s office.

The mayor, Yuri Chechetkin, protested that he had no objection to Vecherny Krasnokamsk
continuing its activities.

The political climate is tense in Perm, where a Yabloko parliamentary candidate was beaten up
on 29 November.

At a national level, the huge demonstrations after the parliamentary election last month have
had repercussions for the traditional media, alternating between restriction and openness as the
presidential election on 4 March approaches.

Thanks to the large numbers that took part in demonstrators calling for fair elections in many
Russian towns and cities, the opposition has managed to drive a wedge into the media
blockade it has had to contend with for years.

This month, the main commercial television stations (which are in fact attached to the Kremlin)
such as NTV and Pervy Kanal have started giving a voice to government opponents at peak
viewing times, albeit in a limited and partial manner. In the latest example, on Sunday 29 January, NTV gave the liberal opposition leader Boris Nemtsov a platform to highlight electoral

However, at the same time several critical journalists have been fired or have resigned in
protest against internal pressure.

On 13 December, Maxim Kovalsky, editor of the independent magazine Kommersant Vlast,
and the head of its parent company, Andrei Galiyev, were dismissed by the owner Alisher
Usmanov for a “breach of ethics” by the magazine.

At issue was the edition published a day earlier in which a story on electoral fraud was
illustrated with a photo of a spoiled ballot paper with a rude comment about Vladimir Putin
scrawled on it. The headline on the weekly’s front page used a play on words linking the name
of Putin’s United Russia party and an expression meaning “ballot-stuffing”.

The few concessions made by the authorities towards the media are far short of genuine
political openness. On 27 January, the candidacy of Grigory Yavlinsky, the Yabloko
representative in the presidential election, was ruled invalid by the electoral commission.

The independent electoral watchdog organization Golos was told that the power supply to its
Moscow office was to be cut off until 6 March because of “renovation work”. It was about to
unveil a new version of its interactive map of electoral violations adapted for the impending
presidential vote.

Russia is ranked 142nd of 179 countries in the latest Reporters Without Borders press freedom
index. In September 2009, Reporters Without Borders published a report on the state of press
freedom in Perm
and six other Russian provinces.