
	
	

	

	
	

	
RSF	unveils	22	nominees	for		
2016	Press	Freedom	Prize	

	
	
	

Journalists	
	
	
Azerbaijan	-	Seymour	Khazi	
	
Seymour	Khazi	was	a	well-known	reporter	for	Azerbaijan’s	sole	remaining	opposition	
daily,	Azadlig,	and	used	to	present	the	exiled	opposition’s	TV	programme,	“Azerbaycan	
Saati,”	but	he	has	been	in	prison	for	more	than	two	years	on	trumped-up	charges.	
Arrested	on	29	August	2014	after	trying	to	fend	off	an	assailant,	he	was	given	a	five-year	
sentence	for	“aggravated	hooliganism.”	His	imprisonment	is	an	example	of	how	
President	Ilham	Aliyev	continues	to	suppress	freedoms	ruthlessly	despite	having	
released	a	few	political	prisoners,	including	leading	investigative	journalist	Khadija	
Ismayilova,	in	the	spring	of	2016.	At	last	seven	journalists	are	currently	detained	and	
new	waves	of	arrests	have	taken	place.	
	
	
France	/	Luxembourg	-	Edouard	Perrin	
	
French	investigative	journalist	Edouard	Perrin	was	the	first	reporter	to	shed	light	on	
Luxembourg’s	massive	system	of	tax	avoidance	for	multinationals,	eventually	dubbed	
the	LuxLeaks	scandal.	Perrin’s	revelations	on	the	France	2	TV	magazine	programme	
“Cash	Investigation”	in	2012	were	based	on	information	provided	by	two	former	
employees	of	the	Luxembourg	branch	of	the	international	accounting	firm	
PricewaterhouseCoopers	(PwC),	who	leaked	a	total	of	28,000	documents.	In	2015,	the	
Luxembourg	authorities	accused	Perrin	of	theft,	money-laundering	and	relaying	
information	leaked	by	the	two	whistleblowers.	He	was	acquitted	on	29	June	2016	but	
the	Luxembourg	prosecutor’s	office	has	appealed,	so	he	and	the	whistleblowers	will	be	
in	court	again	in	December.	
	
	



Egypt	-	Ismail	Alexandrani	
	
A	renowned	Egyptian	investigative	journalist	and	independent	researcher	specializing	in	
the	Sinai	region,	Ismail	Alexandrani	is	being	held	because	of	his	reporting	critical	of	
government	policy	in	the	Sinai.	Aged	32	and	based	in	Turkey,	he	has	worked	for	Le	
Monde	Diplomatique,	Orient	XXI,	the	Lebanese	daily	Al-Safir	and	such	international	
thinktanks	as	the	Arab	Reform	Initiative.	Obliged	to	visit	Egypt	for	family	reasons,	he	
was	arrested	on	arrival	at	the	Red	Sea	city	of	Hurghada	on	a	flight	from	Germany	on	29	
November	2015,	and	was	jailed	on	a	provisional	detention	order	that	has	been	renewed	
repeatedly	ever	since.	He	is	accused	of	spreading	false	information	with	the	aim	of	
harming	Egypt’s	interests	and	of	being	a	member	of	the	banned	Muslim	Brotherhood.	
	
	
Colombia	-	Jineth	Bedoya		
	
Aged	42,	Jineth	Bedoya	is	a	well-known	Colombian	investigative	reporter	and	defender	
of	the	rights	of	women	who	have	been	victims	of	violence.	While	investigating	arms	
trafficking	by	Colombian	officials	and	paramilitaries	in	2000,	she	was	kidnapped,	
sexually	abused	and	then	dumped	at	a	roadside.	Despite	pressure	from	civil	society,	the	
judicial	system	took	more	than	ten	years	to	punish	those	responsible	for	her	abduction.	
The	trial	was	marred	by	countless	irregularities	and	contradictory	testimony,	and	the	
outcome	–	with	just	two	defendants	sentenced	to	28	and	11	years	in	prison	–	was	
regarded	as	completely	inadequate	by	the	NGOs	that	supported	her.		She	was	
kidnapped	again,	this	time	by	the	FARC,	while	on	a	reporting	trip	in	2003.	She	has	
written	books	about	her	experiences	and	her	work,	continues	to	campaign	for	freedom	
of	expression,	and	contributed	to	the	peace	accords	that	the	FARC	and	the	Colombian	
government	signed	in	2016.	Bedoya	personifies	courage	and	the	fight	for	women’s	
rights	in	Colombia.	
	
	
South	Sudan	-	Alfred	Taban	
South	Sudan’s	best-known	journalist,	Alfred	Taban	founded	the	new	nation’s	first	
newspaper,	the	Juba	Monitor,	after	founding	the	Khartoum	Monitor	in	2000.		He	was	
arrested	on	26	July	2016	and	was	held	incommunicado	for	several	weeks	for	writing	an	
editorial	condemning	the	behaviour	of	President	Salva	Kiir	and	Vice-President	Riek	
Machar,	whose	respective	forces	fought	each	other	in	Juba	from	8	to	11	July,	leaving	a	
toll	of	300	dead	and	42,000	displaced.	Taban	courageously	continues	to	provide	his	
fellow	citizens	with	news	and	information	although	many	other	journalists	have	ceased	
to	do	so	because	the	situation	in	this	torn	country	is	now	so	dangerous.	
	
	
	
	
	



Maldives	-	Zaheena	Rasheed	
	
Zaheena	Rasheed	is	the	editor	of	the	Maldives	Independent	(former	Minivan	News),	one	
of	her	country’s	few	remaining	independent	online	media	outlets.	As	a	result	of	her	
courage	and	determination,	she	has	come	to	embody	the	revival	of	journalism	and	the	
fight	for	media	freedom	in	Maldives.	She	has	dared	to	cover	highly	sensitive	stories	in	a	
country	where	the	most	radical	form	of	Islamism	has	taken	hold,	and	she	has	not	
hesitated	to	criticize	the	authorities,	including	their	culpable	passivity	in	the	
investigation	into	fellow	journalist	Ahmed	Rilwan’s	disappearance	in	2014.	She	was	one	
of	16	journalists	arrested	in	Malé	on	3	April	2016	during	a	demonstration	against	the	
decline	in	media	freedom.	Their	grievances	included	a	court	order	closing	the	
newspaper	Haveeru,	a	new	bill	to	re-criminalize	defamation	(which	was	decriminalized	
in	2009)	and	the	lack	of	progress	in	the	investigation	into	Rilwan’s	disappearance.	
	
	
Syria	-	Hadi	Abdullah	
	
This	nurse	from	Homs	decided	to	abandon	a	post-graduate	course	in	nursing	in	order	to	
dedicate	himself	to	independent	reporting	in	support	of	the	Syrian	population.	He	
quickly	made	a	name	for	himself	among	professional	journalists	as	a	freelancer	who	
covers	Syrian	civil	war	stories	diligently	and	goes	to	dangerous	areas	to	film	and	
interview	civil	society	actors.	Aged	29,	he	has	had	many	close	brushes	with	death	in	the	
course	of	his	reporting	and	his	cameraman	was	fatally	injured	in	June	2016	in	a	bomb	
attack	on	their	home	that	was	meant	to	kill	them	both.	By	his	courage,	Hadi	Abdullah	
has	become	the	international	community’s	eyes,	reporting	the	atrocities	committed	
every	day	in	Syria.	For	this	reason,	he	is	now	a	target	for	both	pro-government	forces	
and	armed	groups.	
	
	
Afghanistan	-	Najiba	Ayubi	
	
Afghan	journalist	and	activist	Najiba	Ayubi	heads	the	Killid	Group	of	non-profit	media,	
which	includes	Afghanistan’s	two	most	popular	magazines	(Killid	Weekly	and	Mursal	
Weekly)	and	eight	radio	stations	with	a	total	of	12	million	listeners.	The	Killid	Group’s	
role	in	providing	news	coverage	to	the	population	of	several	provinces	encircled	by	the	
Taliban	is	particularly	important.	Now	aged	48,	this	courageous	woman	has	been	getting	
threats	for	more	than	15	years	but	has	never	been	intimidated,	defending	media	
freedom	at	all	costs.	She	is	one	of	RSF’s	100	Information	Heroes	and	received	the	
Courage	in	Journalism	Award	from	the	International	Women’s	Media	Foundation	in	
2013.	
	
	
	
	



Bangladesh	-	Mahfuz	Anam	
	
The	editor	of	the	Daily	Star,	Bangladesh’s	most	popular	English-language	daily	and	a	
source	of	critical	coverage	of	the	government,	Mahfuz	Anam	became	the	target	of	a	
campaign	of	harassment	after	acknowledging	in	a	February	2016	interview	that,	during	
a	period	of	military	rule	in	2007	and	2008,	he	published	information	provided	by	the	
army	although	he	could	not	verify	it	independently.	No	fewer	than	79	legal	actions	were	
filed	against	him	in	the	space	of	three	weeks	in	53	districts	throughout	the	country	–	17	
accusing	him	of	sedition	(punishable	by	three	years	in	prison)	and	62	accusing	him	of	
defamation	(which	carries	a	possible	two-year	sentence).	More	than	a	trillion	taka	(15	
billion	euros)	in	damages	were	sought	by	the	plaintiffs.	Sheikh	Hasina,	the	prime	
minister	and	leader	of	the	ruling	Awami	League,	called	on	Anam	to	resign	on	22	
February.	The	Daily	Star	is	meanwhile	the	victim	of	an	illegal	and	discriminatory	boycott	
imposed	by	the	DGFI	intelligence	agency,	which	ordered	the	country’s	biggest	
companies	not	to	advertise	in	the	newspaper.	Anam	is	nonetheless	an	acknowledged	
champion	of	democracy	and	media	freedom.	Referring	to	military	censorship	in	a	2007	
editorial,	he	wrote:	“As	long	as	we	do	not	get	a	written	order	from	the	government,	we	
will	regard	it	as	illegal.	The	friends	of	democracy	never	silence	the	press.	Only	the	
autocrats	do.	The	people	of	Bangladesh	will	never	accept	autocrats.”	
	
	
	

Media	
	
	
Oman	–	Azamn	
	
An	Omani	court	has	ordered	the	permanent	closure	of	Azamn,	the	Sultanate’s	only	
independent	newspaper,	given	it	a	heavy	fine	and	sentenced	its	three	most	senior	
editors	to	imprisonment	for	running	a	story	in	July	2016	about	suspected	corruption	
within	the	judicial	system.	Since	its	creation	in	2007,	the	newspaper	had	already	
covered	several	corruption	stories	and	was	suspended	for	a	month	in	2011.	Freedom	of	
information	is	very	limited	in	Oman	because	of	the	ubiquitous	censorship	imposed	by	
the	authorities	and	because	most	of	the	media	prefer	to	toe	the	government	line.	
	
	
Central	Asia	-	Ferghana	Agency	
	
Fergananews.com,	the	website	of	the	independent	Russian-language	news	agency	
Ferghana,	is	the	leading	source	of	news	about	the	countries	of	Central	Asia	because	of	
its	speed,	the	quality	if	its	analyses,	and	its	extensive	network	of	local	correspondents.	It	
was	the	first	credible	media	outlet	to	report	Uzbek	President	Islam	Karimov’s	death	in	
late	August,	several	days	before	the	Uzbek	authorities	acknowledged	it.	But	these	



qualities	mean	that	it	is	also	targeted	by	the	region’s	repressive	governments.	
Ferghana’s	correspondents	in	Uzbekistan	and	Turkmenistan,	in	particular,	operate	
clandestinely	and	take	great	risks	to	do	so.	Access	to	the	website	is	blocked	in	both	of	
these	countries	and	partially	in	Tajikistan.	
	
	
Algeria	-	Radio	M	
	
Launched	in	May	2013,	Algiers-based	Radio	M	is	Algeria’s	first	privately-owned	web	
radio	with	general	news	coverage.	Although	it	cannot	broadcast	on	FM	because	of	a	lack	
of	political	will	within	the	regime	to	open	up	the	broadcasting	sector,	it	is	one	of	several	
media	outlets	that	promote	diversity	of	opinion.	It	offers	a	wide	range	of	political	and	
cultural	programming	but	its	best-known	programme	is	“Political	Press	Café”	(CPP),	
which	analyses	the	week’s	political	developments	with	the	help	of	journalists	and	
experts	of	various	political	tendencies	including	opposition	members.	Counting	both	
open	audio	sessions	(SoundCloud)	and	its	YouTube	pages,	Radio	M’s	various	kinds	of	
content	have	been	getting	an	average	of	18,000	visits	a	day	in	2016.	
	
	
Libya	-	Bawabet	Al	Wasat	
	
Libya’s	Al	Wasat	media	group,	which	already	had	a	newspaper	and	a	radio	station,	
launched	a	website	called	Bawabet	Al	Wasat	in	2013	that	quickly	became	the	country’s	
most	visited	online	soure	of	news.	According	to	founder	Mahmoud	Shammam,	who	is	
well	known	internationally	as	both	a	media	figure	and	politician,	it	was	visited	by	nearly	
2	million	people	in	2015.	Access	to	the	site	was	blocked	in	Libya	for	nine	months	from	
February	2015	because	of	its	coverage	of	the	talks	that	led	to	the	creation	of	the	
Government	of	National	Accord	now	based	in	Tripoli.	Bawabet	Al	Wasat	has	been	the	
target	of	frequent	cyber-attacks	since	the	censorship	was	lifted.	Reporters	Without	
Borders	(RSF)	issued	a	press	release	condemning	the	repeated	confiscations	of	Al	
Wasat’s	print	version	after	militias	yet	again	seized	thousands	of	copies	in	May	2016.	
	
	
China	-	64Tianwang	
Five	citizen	journalists	working	for	the	64Tianwang	independent	news	website	were	
abducted	by	the	authorities	because	of	their	coverage	of	the	G20	summit	in	Hangzhou	
on	4-5	September	2016	and	related	protests,	and	have	been	held	ever	since.	
64Tianwang	and	its	reporters	continue	to	be	persecuted	by	the	authorities	12	years	
after	RSF	awarded	its	Cyber-Dissident	Prize	to	the	website’s	founder	and	editor,	Huang	
Qi.	One	of	its	women	reporters,	Yang	Dongying,	was	arrested	in	the	eastern	province	of	
Zhejiang	in	June	2015,	while	the	site	itself,	which	the	government	regards	as	subversive,	
has	been	the	target	of	a	series	of	cyber-attacks.	But	the	determination	of	its	reporters	
does	not	flag.	As	Huang	Qi	recently	said,	“in	18	years	of	activity,	no	64Tianwang	
journalist	has	ever	agreed	to	sign	a	confession	drafted	by	the	authorities.”	And	none	of	



them	has	contributed	to	the	party’s	propaganda,	which	includes	broadcasting	such	
“confessions”	on	CCTV	and	Xinhua	with	the	aim	of	discrediting	government	critics.	
	
	
Brazil	-	Agência	Pública	
	
Launched	in	2011,	the	São	Paulo-based	Agência	Pública	is	a	completely	independent,	
non-profit	news	agency	staffed	by	investigative	journalists	of	many	different	
backgrounds,	above	all	women.	After	winning	many	awards	for	its	reports	on	
environmental	and	human	rights	issues,	it	opened	the	Casa	Pública	in	Rio	de	Janeiro	in	
2016.	This	is	a	cultural	centre	for	journalists	that	aims	to	promote	quality	journalism	and	
organizes	debates	and	seminars	on	the	challenges	facing	journalists.		As	part	of	its	
commitment	to	free	speech	and	independent	journalism,	Agência	Pública	offers	
scholarships	for	investigative	reporting	projects	and	houses	foreign	journalists	on	
assignment	in	Brazil.	One	of	its	directors,	Natalia	Viana,	was	Julian	Assange’s	liaison	in	
2010	for	the	translation	and	publication	of	WikiLeaks	cables	about	Brazil.	
	
	
Poland	-	Gazeta	Wyborcza	
	
Founded	by	Adam	Michnik,	a	leading	Communist-era	dissident,	the	pro-European	daily	
Gazeta	Wyborcza	has	become	a	symbol	of	the	opposition	to	the	excesses	of	Law	and	
Justice	(PiS),	the	party	that	won	the	October	2015	parliamentary	elections,	to	the	point	
that	a	priest	and	a	PiS	delegation	stood	outside	the	newspaper	in	December	2015	and	
tried	to	exorcise	it.	State-owned	companies	have	been	banned	from	placing	ads	in	the	
newspaper	and	government	agencies	have	cancelled	their	subscriptions	with	the	aim	of	
starving	it	of	funds.	The	head	of	PiS	put	Gazeta	Wyborcza	editor	Jaroslaw	Kurski’s	
brother,	Jacek	Kurski,	in	charge	of	the	state	television	broadcaster	TVP	after	a	purge	of	
the	state-owned	media	in	December.	The	political	differences	between	these	two	
brothers	are	emblematic	of	the	deep	ideological	divisions	in	Poland	since	the	start	of	the	
democratic	transition.	
	
	
	

Citizen	journalists	
	

	
Brazil	-	Leonardo	Sakamoto	
	
A	São	Paulo-based	former	war	reporter,	Leonardo	Sakamoto,	39,	posts	information	
every	day	about	human	rights	in	Brazil	on	his	eponymous	blog,	one	of	the	country’s	
most	widely-read	online	resources	on	the	subject.	He	is	also	very	involved	in	combatting	
slavery,	both	in	Brazil,	via	his	NGO,	Reporter	Brasil,	and	internationally	as	an	adviser	to	



the	United	Nations	Fund	on	Contemporary	Forms	of	Slavery.	As	a	result	of	these	
activities,	he	has	often	been	the	target	of	hate	messages,	threats	and	smear	campaigns,	
especially	on	social	networks.	He	was	subjected	to	especially	virulent	online	attacks	in	
January	2016	after	someone	posing	as	him	criticized	the	“uselessness	of	retired	people”	
in	an	interview	for	the	daily	Edição	do	Brasil,	which	failed	to	check	its	interviewee’s	
identity.	In	April	2016,	a	leading	agro-industrial	company	he	had	criticized	orchestrated	
an	online	smear	campaign	that	accused	him	of	taking	money	from	the	government	to	
attack	its	opponents.	Shortly	thereafter,	he	wrote	a	book	entitled	“What	I	learned	from	
being	hounded	online.”	http://blogdosakamoto.blogosfera.uol.com.br	
	
	
China	-	Lu	Yuyu	and	Li	Tingyu	
	
Shortly	after	arriving	in	Dali	(in	the	southwestern	province	of	Yunnan)	in	June	2016,	
citizen	journalists	Lu	Yuyu	and	Li	Tingyu	suddenly	stopped	sending	messages,	alarming	
colleagues	and	relatives.	They	were	held	incommunicado	for	more	than	three	weeks	
before	being	allowed	to	see	lawyers.	Why	were	they	arrested?	For	investigating	unrest	
and	work	protests.	Since	2012,	they	have	been	gathering	information	from	all	over	
China,	checking	social	networks	every	day	and	collecting	photos	and	the	accounts	of	
striking	workers	or	citizens	demonstrating	for	their	rights.	Posted	on	a	dedicated	
website,	their	work	is	used	by	NGOs	and	university	academics	and	constitutes	an	unique	
and	highly	sensitive	barometer	of	social	unrest	in	China	–	a	taboo	subject	for	the	
Chinese	Communist	Party.	Accused	of	disturbing	public	order,	Lu	told	his	lawyer	he	had	
been	beaten	by	guards	in	the	Dali	detention	centre	where	he	was	being	held.	
	
	
Burundi	-	SOS	Médias	Burundi	
	
Forty-eight	hours	after	the	closure	of	all	the	independent	radio	stations	in	Burundi	in	
May	2015,	a	dozen	journalists	and	activists	began	working	together	to	keep	covering	
developments	in	their	country.	Within	a	day,	a	Facebook	page	and	a	website	were	
created	and	SOS	Médias	Burundi	was	born.	The	journalists	work	anonymously	and	
separately,	covering	what	they	see	in	their	neighbourhoods	and	using	WhatsApp	to	
discuss	editorial	decisions.	They	follow	strict	rules	that	include	getting	the	viewpoints	of	
all	the	parties	involved	in	any	story	and	no	editorializing.	The	one	exception	to	these	
nameless	heroes	is	Eloge	Willy	Kaneza,	34,	who	has	taken	the	risk	of	operating	openly.	A	
professional	journalist	who	has	worked	for	several	media	outlets	including	Bonesha	FM	
in	Bujumbura	and	KF	Radio	in	the	Rwandan	capital	of	Kigali,	he	was	given	the	2016	Peter	
Mackler	Award	for	Courageous	and	Ethical	Journalism.	This	citizen	journalism	initiative	
has	gradually	become	the	main	source	of	news	and	information	about	Burundi’s	crisis,	
which	continues	to	unfold	without	getting	much	attention	from	the	rest	of	the	world.	
	
	
	



Bahrain	-	Ali	Al-Mearaj	
	
The	36-year-old	blogger	Ali	Al-Mearaj	used	to	manage	Lulu	Awal,	a	news	website	that	
was	very	critical	of	the	Bahraini	regime.	For	this,	he	was	arrested	on	6	January	2014	and	
was	sentenced	on	8	April	2014	to	30	months	in	prison	on	charges	of	“misusing	
information	technology”	and	insulting	the	king.	Released	in	April	2016,	he	was	arrested	
again	two	months	later,	on	5	June,	without	a	warrant	and	without	his	family	knowing	
why,	and	was	consigned	to	Dry	Dock	prison.	According	to	our	sources,	he	and	a	
journalist	with	the	independent	daily	Al-Wasat	are	accused	of	supporting	terrorism	in	
connection	with	another	case.	He	is	facing	the	possibility	of	life	imprisonment	and	being	
stripped	of	his	nationality.	
	
	
Iran	-	Roya	Saberi	Negad	Nobakht		
	
A	50-year-old	Facebook	user	with	British	and	Iranian	dual	nationality,	Roya	Saberi	Negad	
Nobakht	was	arrested	while	visiting	Iran	in	October	2013	and	has	been	held	ever	since.	
She	was	arrested	at	the	same	time	as	several	social	media	activists,	who	were	all	
detained	in	connection	with	their	online	posts,	especially	on	Facebook.	On	27	May	2014,	
a	Tehran	revolutionary	court	sentenced	her	to	20	years	in	prison	for	“insulting	Islam”	
and	“threatening	national	security.	The	sentence	was	reduced	on	appeal	to	five	years	in	
prison.	She	is	now	very	ill	in	Tehran’s	Evin	prison	and	a	doctor	has	recommended	her	
transfer	to	a	specialized	hospital.	But	the	authorities	have	refused,	presumably	because	
they	want	to	conceal	the	prison’s	shortcomings.	Nobakht	is	one	of	18	citizen	journalists	
currently	detained	in	Iran.	
	
	
Cuba	-	Tania	Quintero	and	her	son,	Ivan	García	Quintero	
	
Now	a	74-year-old	political	refugee	in	Switzerland,	Tania	Quintero	lived	through	the	
darkest	hours	of	independent	journalism	in	Cuba.	After	brief,	unhappy	period	working	
for	government	media,	she	gradually	emerged	as	one	of	Cuba’s	leading	dissident	
journalists,	working	with	most	of	the	country’s	independent	news	outlets	and	with	
international	media	freedom	NGOs.	As	a	result,	she	was	repeatedly	arrested,	burgled,	
persecuted	and	even	publicly	humiliated	by	Fidel	Castro.	She	also	trained	young	Cuban	
journalists,	including	her	son,	Ivan	García	Quintero.	Now	aged	51,	García	Quintero	has	
had	a	similar	career,	criticizing	the	regime’s	authoritarian	excesses	and	defending	
dissidents	in	his	blog	posts.	In	1991,	he	was	held	for	two	weeks	on	a	charge	of	anti-
government	propaganda.	Thanks	to	considerable	international	support,	his	blog	posts	
are	nowadays	widely	read	and	are	translated	into	several	languages.	He	could	have	left	
Cuba	but	decided	to	stay	and	continue	the	fight	for	freedom	of	information.	He	has	
written	several	posts	this	year	about	censorship	and	the	work	of	independent	
journalists.	The	Quinteros	embody	resistance	through	writing,	and	exemplify	the	
difficulties	of	free	speech	in	Cuba.	


