
1

CHINA’S
P U R S U I T  O F  A 
NEW WORLD 
M E D IA O R D E R



Foreword
A decade of Chinese media expansion 3

Revealing signs of Beijing’s growing influence 4

Glossary: Propaganda apparatus targeting the outside world 6

1 - Exporting the “Chinese media model” 9

 Combatting “hostile” Western forces 9

 “Made in China” media events 11

 Censorship and surveillance: successful exports 13

Cambodia aligns its media with China’s 16

 Disinformation and harassment: Chinese-style “sharp power” 17

2 - Chinese propaganda in the 21st century 20

 Journalists doing the Party’s bidding 20

Chinese chatbots dream of America 24

The world’s biggest prison for journalists 25

 China’s media: heavyweight arrivals on the international stage 26

INTERVIEW - “Africa: Chinese media’s laboratory” 28

Belt and Road... and media 30

 Training foreign journalists in China: a charm offensive 31

INTERVIEW - Can you really learn journalism in Beijing? 34

“Tell the China story well” 35

3 - Trojan horse policy 36

 Advertorials “with Chinese characteristics” 36

 Investing in foreign media 37

Taiwan’s China Times adopts the Party line 40

  Art of commercial blackmail  41 

4 - Resistance strategies 45

 Democracies react 45  

 Two journalism defence initiatives  47 

 RSF’s recommendations 49

 CONTENTSI

Cover: 

Top : © STR / AFP  Bottom : © Stuart Franklin / Magnum



33

A decade of Chinese media expansion

China has been going to great lengths for the last decade to establish a “new 
world media order” under its control, with the aim of deterring and preventing 
any criticism of itself. Less well known than the Belt and Road Initiative but 
just as ambitious, this project poses a threat to press freedom throughout the 
world.

China ranked 176th out of 180 countries in the 2018 World Press Freedom Index 
compiled by Reporters Without Borders (RSF). Dozens of journalists and bloggers 
are in prison for collecting or circulating information censored by the Chinese 
Communist Party. A system of hi-tech censorship restricts the news and information 
available to China’s 800 million Internet users, while a sophisticated propaganda 
and surveillance apparatus places additional constraints on their ability to inform 
themselves freely.

President Xi Jinping is forthright about being an enemy of democracy, universal 
values, human rights and press freedom. In his view, the duties of journalists boil 
down to relaying Party propaganda and “closely aligning themselves with the Party 
leadership in thought, politics and action”.

In the course of a harsh, five-year crackdown on journalists and bloggers, he has 
succeeded in imposing this totalitarian vision on his own country and is now seeking 
to extend it beyond China’s borders.

Over the course of the last decade, China has actively sought to establish a “new 
world media order” under its control, an order in which journalists are nothing more 
than state propaganda auxiliaries. Beijing is lavishing money on modernizing its 
international TV broadcasting, investing in foreign media outlets, buying vast amounts 
of advertising in the international media, and inviting journalists from all over the 
world on all-expense-paid trips visits to China. The regime even organizes its own 
international events as an additional way of promoting its repressive vision of how 
the media should function.

Through its embassies and its network of Chinese culture-and-language Confucius 
Institutes, China no longer hesitates to harass and intimidate in order to impose its 
“ideologically correct” vocabulary and cover up the darker chapters in its history. 
International publishing and social network giants are forced to submit to censorship 
if they want access to the Chinese market. In Southeast Asia, authoritarian regimes 
are adopting Internet control regulations based closely on Chinese legislation.

This expansion – the scale of which is still hard to gauge – poses a direct threat 
not only to the media but also to democracies. If democracies do not resist, Chinese 
citizens will lose all hope of ever seeing press freedom in their country, and Chinese-
style propaganda will increasingly compete with journalism as we know it outside 
China, thereby threatening the ability of citizens everywhere to freely choose their 
destiny.

NFOREWORDN



    [ REVEALING SIGNS 
     OF BEIJING’S 
GROWING INFLUENCE ]

1

10

2
7

8

9

4

5
6

3

 
1 - CHINA: At the opening of the fifth annual World Internet Conference in the 
resort town of Wuzhen in November 2018, the state-owned news agency Xinhua 
unveiled an artificial intelligence (AI) TV news anchor capable of reading propaganda 
news items in English – the future of journalism, in Beijing’s view.

2 - UNITED KINGDOM: The Chinese state-owned TV broadcaster CGTN opened 
a production centre in London with 90 locally-hired employees in December 2018. 
The centre will eventually produce programmes specifically designed to disseminate 
Chinese propaganda in Europe, as its Washington-based centre already does for the 
Americas, and its centre in Nairobi does for Africa.

3 -  SOUTH AFRICA: Just hours after Azad Essa’s column criticizing China’s 
persecution of its Uyghur community was published by South Africa’s Independent 
Online in September 2018, all further columns by Essa were suddenly cancelled. 
Chinese investors have a 20% stake in Independent Online.

4 - SWEDEN: The Chinese embassy issued a statement in July 2018 accusing 
Jojje Olsson, a reporter for the Swedish daily Expressen, of “instigating hatred 
against China”. Olsson’s only “crime” was to have written an article detailing the 
methods that the Communist Party uses to control news and information in China.

5 - CAMBODIA: Hun Sen has employed increasingly authoritarian methods to 
rule Cambodia since 1985 and, with Beijing’s help, recently cracked down on his 
country’s media, which used to be among the freest in Asia. As a result, his party 
won all 124 seats in the 2018 parliamentary elections, compared with only 68 in the 
previous election.



55

6 - VIETNAM: The cyber-security law that Vietnam adopted in June 2018, which 
significantly reinforces the regime’s grip on the Internet, is a close replica of the one 
that China adopted just one year earlier.

7 - UNITED KINGDOM: Peter Humphrey, a private investigator and former 
journalist who was forced to make a confession on Chinese state TV in 2013, filed 
a complaint against CCTV-CGTN with the British broadcast media regulator Ofcom 
in November 2018, calling for its licence to operate in the UK to be revoked for 
“violating the broadcasting code”.

8 - AUSTRALIA: In March 2018, Australia’s defence department banned its 
personnel from installing the Chinese messaging app WeChat on their mobile 
phones. Unlike its rivals, WeChat is not encrypted and all of the data it processes 
– from message content to geolocations – is accessible to the Chinese authorities.

9 - MEXICO: In October 2018, the New York investor H&H Group, linked to Beijing-
controlled television network Phoenix Television in Hong Kong, bought the Mexican 
radio station XEWW 690. Based in the border town of Tijuana, the station now offers 
Chinese-language programmes and broadcasts to the entirety of southern California, 
which has a large population of ethnic Chinese.

10 - USA: As a result of opposition from its own employees and from human rights 
organisations including RSF, Google was forced in November 2018 to suspend plans 
for a censored search engine called Dragonfly that was meant to enable the tech 
giant to re-enter the Chinese market.

  
When Facebook  
enters China. 
© MIT Technology Review



President Xi Jinping
Xi Jinping has been both president of the People’s Republic of China and general secretary 
of the Chinese Communist Party since March 2013. His “Chinese Dream” doctrine, which was 
recently incorporated into the constitution, is at the core of China’s international propaganda 
efforts.

Chinese Communist Party Propaganda Department (CCPPD)
The Chinese Communist Party’s Propaganda Department (sometimes translated as the Publicity 
Department) implements the policies for targeting the outside world adopted by the Central 
Committee’s Leading Group for Propaganda and Ideology. The CCPPD includes top Party 
leaders and the heads of media.

State Council Information Office (SCIO)
The State Council Information Office, which is under the Propaganda Department’s control, drafts 
the official “positive version” of events that the media must follow, and decides what arguments 
should be used to rebut stories in the international media that contradict the official propaganda 
line.

United Front Work Department (UFWD)
The functions of this opaque branch of the Chinese Communist Party include overseeing 
financial transfers to foreign media (including Chinese-language media), whether for the purpose 
of buying advertising or acquiring shares in these media. The UFWD recently absorbed the State 
Council’s Overseas Chinese Affairs Office.

Xinhua news agency
Closely controlled by the Party, the Xinhua (New China) news agency has more than 10,000 
employees, publishes in 10 languages (Chinese, Japanese, Korean, Arabic, Russian, English, 
German, French, Spanish and Portuguese) and has 162 international bureaux, including regional 
centres in Hong Kong, Cairo, Nairobi, New York, Mexico City and Brussels.

China Media Group (CMG)
Officially unveiled in March 2018 and unofficially known as “Voice of China”, the China Media 
Group is an international entity that is designed to combine the productive and promotional 
capacities of the entire state radio and TV broadcasting apparatus with the aim of enhancing 
global propaganda impact.

China Global Television Network (CGTN)
Formerly known as CCTV-9 and CCTV News, China Global Television Network produces 
programmes in five languages (Chinese, English, Arabic, French and Russian), which are 
broadcast in 140 countries. CGTN has more than 10,000 employees in 70 bureaux and three 
production centres (in London, Washington, D.C. and Nairobi).

[ GLOSSARY ]
PROPAGANDA APPARATUS TARGETING  
THE OUTSIDE WORLD



7

China Radio International (CRI)
Founded in 1941, China Radio International draws its strength from its cooperation with China 
National Radio, with which it pools resources. CRI has approximately 2,000 employees and 
broadcasts in 65 languages from more than 70 foreign radio stations in the China International 
Broadcasting Network (CIBN).

China Daily
Founded in 1981 and published solely in English, China Daily targets non-Chinese people, English-
speaking Chinese and the diaspora, and uses “Connecting China with the world” as its slogan. It 
claims a print run of 900,000 copies and a total of 150 million readers (print and online versions 
combined).

China Watch
Written and laid out by the China Daily group and targeted at international opinion leaders, China 
Watch is an advertorial supplement inserted into such prestigious newspapers as the Wall Street 
Journal, the Daily Telegraph, Le Figaro, Handelsblatt, Rossiyskaya Gazeta and Mainichi Shimbun. It 
has an estimated circulation of 5 million.

Global Times
Global Times is an ultra-nationalist tabloid established by People’s Daily in 1993 to comment on 
international news. Its Chinese-language edition has a print run of 1 million copies and its English-
language version, launched in 2009, has a print run of 100,000. Its website, which is produced in 
10 languages, claims to have 15 million visits a day.

China International Publishing Group (CIPG)
Founded in 1949, China International Publishing Group is China’s biggest foreign-language 
publishing house. It publishes in more than 10 languages and has 20 international bureaux. Its 
publications include Beijing Review, which was launched in 1958 and which is China’s only national 
English-language news magazine.

Leading Hong Kong media
Certain Chinese-language media outlets in Hong Kong under Beijing’s partial or full control, such 
as Ta Kung Pao, Wen Wei Po and Phoenix TV, play an important role in disseminating Chinese 
propaganda in overseas Chinese communities. When the Chinese e-commerce giant Alibaba 
acquired the English-language South China Morning Post newspaper in 2016, many saw Beijing’s 
hand behind the acquisition.

Chinese diaspora media
Beijing has gained control of most of the leading Chinese diaspora media. Newspapers such as 
New Zealand’s Chinese Herald and Australia’s Pacific Times, which used to be independent and 
critical of the Chinese regime, are now its propaganda mouthpieces. China has also developed 
its own media outlets such as Qiaobao (China Press) in the United States to help disseminate its 
viewpoint in the diaspora.

Chinese embassies
China’s embassies are notorious for their tendency to try to intimidate journalists and academics 
whose work displeases them. The ambassadors themselves don’t hesitate to publicly criticize any 
“misinterpretation” of China’s actions and to demand a right of reply.



Confucius Institutes
Launched in 2004 with funding from the culture and education ministries and the Party’s 
Propaganda Department, the network of Confucius Institutes is tasked with disseminating the 
Chinese language and culture and consists of more than 500 institutes in 154 countries. A 
growing number of universities have had to terminate their partnerships with these institutes 
because they try to impose the Party’s official version of history and politics .

“Little Pinks”
Unlike the “50-Cent Army” of trolls who are hired to mass produce pro-regime online 
comments targeting Chinese Internet users, the “Little Pinks” are a Party-coordinated network 
of volunteer trolls whose mission is to harass China critics on social networks. The network 
gets its name from the fact that most of its members are thought to be young women.

WeChat (messaging app)
The growing number of regular users of WeChat, a messaging service created by the Chinese 
tech giant Tencent, reached 1 billion last year. Around 100 million of its regular users are 
located outside China. The data collected by WeChat, which is not encrypted and is managed 
by servers in China, constitutes a significant censorship, influence and surveillance resource 
for the Chinese regime.

Sina Weibo (microblogging site)
China’s second biggest social network, the microblogging website Sina Weibo, has 400 million 
active users. It recently announced plans to expand internationally, with the approximately 
50 million overseas Chinese people as its initial target. The 100 million Chinese-language 
students around the world are another potential market.

Baidu (search engine)
Created in 1999, Baidu dominates the Chinese search engine market, ranks second only to 
Google internationally, and offers a range of similar parallel services including a clone of the 
online encyclopedia Wikipedia. Although notorious for collaborating with state censorship and 
propaganda, it has been trying to develop internationally for the last decade, so far with little 
success.

World Internet Conference (WIC)
Launched in 2014 and held annually in the resort town of Wuzhen, the World Internet 
Conference invites the international community to join in building “a shared future in 
cyberspace”. On the pretext of promoting good Internet practices, China uses these 
conferences to export its censorship and surveillance practices.

World Media Summit (WMS)
Launched by China in 2009, the World Media Summit invites the entire world’s media 
to unite in “meeting the challenges of the 21st century”. China uses these summits to 
denounce Western media hegemony and call for the imbalance to be redressed.

BRICS Media Forum (BMF)
Launched in 2016, the BRICS Media Forum is an annual gathering of media representatives 
from the five emerging national economies known as the BRICS (Brazil, Russia, India, China 
and South Africa). These summits provide China with an opportunity to influence media 
regulations and practices in the other four countries.



9

 EXPORTING THE  
 “CHINESE MEDIA MODEL” 
COMBATTING “HOSTILE” WESTERN FORCES

To combat the influence of “hostile” Western forces, Beijing is trying to 
establish a “new world media order” under its control, one in which journalists 
are shorn of their watchdog role and serve governments instead.

From the “Chinese Dream” to the Belt and Road Initiative, President Xi Jinping’s 
China likes to present itself as a peaceful state focused on trade and guided by the 
principle of fairness. At the same time, the regime’s discourse paradoxically reflects 
a paranoid vision in which China is the victim of persecution by “hostile forces” in 
Western countries that feel threatened by China’s success and use their media to try 
to sully its image.

Li Congjun, who used to head the state news agency Xinhua and is now a member 
of the Chinese Communist Party’s Central Committee, is the architect of this 
rhetoric. In an interview published in People’s Daily in 2013, he warned against a 
mercurial enemy that uses its “powerful dissemination abilities” to infuse minds with 
such pernicious concepts as the “China threat theory” [according to which China’s 
development will be at the expense of other nations] and the “China collapse theory” 
[that says the Chinese Communist Party is on the point of losing control and the 
economy is about to collapse].

As “global opinions are still dominated by Western media outlets” and China’s ability 
to make its own voice heard “fails to match its international standing”, Li advocated 
the creation of a “new world media order” to redress the imbalance. “If we cannot 
effectively rule new media, the ground will be taken by others, which will pose 
challenges to our dominant role in leading public opinion”, he said.

Death of journalism

References to “media warfare” began being included in the People’s Liberation Army 
strategy in 2002 but it wasn’t until 2011 that Li Congjun developed the concept of a 
“new world media order” in an op-ed published in the Wall Street Journal. The media 
of all countries, he wrote, had the right to “participate in international communication 
on equal terms” and should respect the “unique cultures, customs, beliefs and values 
of different nations”. Twisting a recommendation that UNESCO made in 1980, he 
also said that the media should ensure that they were “an active force for promoting 
social progress”.
Li Congjun constantly uses such terms as the “media industry” and “mass 
communication” but has never used the word “journalism”. This is not insignificant. 
By treating the media as an industry whose mission is to exercise influence on the 
state’s behalf, his “new world media order” abolishes the watchdog role the media are 
meant to play. The role of journalists is essential for the rule of law to be effective. 

https://www.scmp.com/news/china/article/1303333/head-xinhua-accuses-western-media-pushing-revolution-china?page=all
https://drive.google.com/file/d/1Y3D-rGeLLyAkeEbr0-NY_P1FmYfXLYAC/view


Without their criticism, and without their ability to question official discourse and to 
establish facts by investigating independently, there is no way to guarantee proper 
respect for individual freedoms, civil rights and human rights.

Internet under state control

When Li Congjun talks of respect for the “unique cultures, customs, beliefs and 
values of different nations”, he is echoing the theory of cultural relativism that grants 
each nation the sovereign right to define its own criteria with regard to freedoms and 
human rights, treating them as matters of solely domestic concern. This unacceptable 
philosophic position, diametrically opposed to the universality of the Universal 
Declaration of Human Rights, is used by Beijing to justify its human rights violations 
and to absolve the dictators with which it does business. 

This doctrine is also the basis of the concept of “cyber sovereignty” or “Internet 
sovereignty”, according to which each government must be able to regulate online 
content within its own territory. In China’s repressive vision of a “new world media 
order”, it is clearly hard to accept that the Internet still represents an area of freedom. 
To export their vision, the Chinese authorities have gone so far as to create several 
specific international events such as the World Media Summit, launched in 2009, and 
the World Internet Conference, held annually since 2014.

Defending his repressive online policies in an interview for the Wall Street Journal on 
22 September 2015, President Xi Jinping argued that the “rule of law also applies 
to the Internet” and that nations have to safeguard their “sovereignty, security and 
development interests” as much online as in the real world. In a world grappling with 
online disinformation and harassment, this position might at first appear legitimate. 
But, three years later, it is clear that harsher Internet regulation in China has not 
benefited its citizens and has instead just facilitated propaganda, censorship and 
social control.

  
President Xi Jinping 

justifies his repressive 
policy by arguing there 

is a need to subject the 
Internet to the “rule of 

law” and to show respect 
for the “sovereignty, 

security and development 
interests” of the nation.   

© Photo: Economist / 
Satoshi Kamabyahsi

     
         

A philosophy 
radically 

opposed to that 
of the Universal 

Declaration of 
Human Rights

https://www.wsj.com/articles/full-transcript-interview-with-chinese-president-xi-jinping-1442894700


11

“MADE IN CHINA” MEDIA EVENTS

To achieve the desired “new world media order”, Beijing has created
international events under its control, using them to promote its
repressive vision of the media and journalism.

Since 2003, Internet governance has in principle been debated at World Summits 
on the Information Society (WSIS) organized by a UN agency. China attended these 
meetings but its influence has been limited compared with that of the United States, 
which has always been present in all areas of Internet management and has always 
energetically defended a liberal approach to the flow of information online. Until 
recently, Beijing only had power over its domestic Internet infrastructure. But in the 
last few years, it has actively promoted its model with foreign governments and in 
international forums. And, alongside Russia and other authoritarian regimes, it has 
above all been using the International Telecommunication Union as a platform.

Traditionally, China also had no more than a very limited role in international media 
meetings. This has been the case, for example, with the Web Summit, an annual 
event organised by an Irish company that describes itself as the world’s biggest 
gathering of journalists, with more than 2,500 participants from such media outlets 
as Bloomberg, the Financial Times, Forbes, CNN, CNBC and the Wall Street Journal. 
It emphasizes professionalism and editorial freedom – values diametrically opposed 
to those of the Chinese Communist Party. Similarly, the annual World News Media 
Congress, held for the 70th time in Portugal in June 2018, awards a press freedom 
prize called the Golden Pen of Freedom – a feature that clearly does not appeal to 
Beijing’s leaders.

   Apple CEO Tim Cook at the 4th World Internet Conference in Wuzhen.  
© AFP 



A world media summit devised by Xinhua

Against such a background, it is not surprising that China decided to organise its own 
international events in order to promote its authoritarian vision of the news media. In 
2009, it created the World Media Summit, which – as its name fails to suggest – is 
entirely designed, organised and funded by the Chinese state news agency Xinhua. 
The first summit had prestigious international partners: News Corp (USA), the 
Associated Press (USA), Thomson Reuters (UK), ITAR-TASS (Russia), Kyodo News 
(Japan), BBC (UK), Turner (USA) and Google (USA).

The second summit, which set itself the task of “Meeting Challenges of the 21st 
Century”, was held in Moscow in 2012 with 213 international media organisations 
from 102 countries represented. And the Qatari TV broadcaster Al Jazeera organized 
a third one on “The Future of News and News Organizations” in Doha, the capital of 
Qatar, in March 2016 with 120 organisations and 100 media outlets represented. 
Held in countries that are authoritarian and reject press freedom, these summits 
provided China with an opportunity to promote its concepts of “positive reporting” 
and a “new world media order”. They also helped to legitimize Xinhua by allowing 
its leaders to debate on equal terms with international media with a reputation for 
producing objective, quality journalism.

Since 2016, China has also been 
organising the annual BRICS Media 
Summits for news organisations from the 
five emerging national economies known 
as the BRICS (Brazil, Russia, India, China 
and South Africa). They have allowed 
China to influence media regulations and 
practices in the four other countries, as 
well as provide additional opportunities to 
denounce Western media hegemony and 
call for “imbalances” to be corrected.

   
Internet surveillance 
device displayed at 

the 4th World Internet 
Conference in Wuzhen. 

© AFP

   
The BRICS Media Summit, an opportunity 
for the Chinese regime to denounce 
the hegemony of Western media. 
© Gulshan Khan / AFP / Pool

http://www.xinhuanet.com/english/cnleaders/BRICS/index.htm


13

Promote its 
concepts 
of “positive 
journalism” 
and “new world 
media order”

Hi-tech,  
a powerful  
tool for 
influence  
and control

World Internet Conference

In 2014, China launched the World Internet Conference (WIC), an annual event 
organized in the resort town of Wuzhen (in Zhejiang province) by the Cyberspace 
Administration of China (CAC), the agency that controls China’s Internet. Behind 
the WIC’s official goal, which is to debate Internet governance, China is aiming to 
promote the concept of cyber sovereignty, according to which every government is 
free to manage the Internet as it sees fit within its own borders – a concept that 
opens the way to all kinds of abuses, especially in authoritarian countries.

Blithely indifferent to the obvious contradiction, the authorities suspend China’s Great 
Firewall around the site of the conference while it is taking place to allow foreign 
visitors to use websites such as Google, YouTube, Twitter and Facebook, which are 
normally blocked in China. But the censorship remains. When Jimmy Wales, the 
founder of the collaborative encyclopedia Wikipedia (also blocked in China), gave a 
speech in 2015, significant sections were omitted in the transcription provided by the 
Chinese state media.

The fourth World Internet Conference, in December 2017, was particularly successful 
for China thanks to the presence of around 1,000 Internet entrepreneurs, including 
Apple CEO Tim Cook, Google CEO Sundar Pichai and vice presidents from 
Facebook, Microsoft and LinkedIn.

But the fifth WIC, in November 2018, was clearly a setback for Beijing, with just one 
speaker from Silicon Valley and a much sparser foreign presence in general. The tech 
giants are courting China and its markets more than ever, but their executives appear 
to have realised the dangers of rubbing shoulders publicly with an authoritarian 
regime that practices large-scale censorship, propaganda and surveillance and 
openly tries to export these practices to the rest of the world.

CENSORSHIP AND SURVEILLANCE: 
SUCCESSFUL EXPORTS

From consumer software apps to surveillance systems for governments, the 
products that China’s hi-tech companies try to export provide the regime with 
significant censorship and surveillance tools.

Ever since Google withdrew from the Chinese market in 2011 to avoid complying 
with censorship demands, the success of Chinese hi-tech companies has been 
closely linked to their cooperation with state censorship and surveillance. In May 
2018, the companies were enlisted into the China Federation of Internet Societies 
(CFIS), which is openly designed to promote the Chinese Communist Party’s 
presence within them. Chinese hi-tech has provided the regime with an exceptional 
influence and control tool, which it is now trying to extend beyond China’s borders.

Baidu, which is China’s leading search engine and number two in the world, launched 
a Japanese-language version in 2008, but abandoned the project in 2013 after 
users discovered that it was secretly storing certain content on servers in China. 
Baidu tried again in Brazil in 2014, with a Portuguese-language version called Busca 
that filtered out terms censored in China. After objections, Baidu eliminated the 
censorship from Busca (although it has the technical capacity to restore it at any 
time). But Busca is a commercial flop, with barely 0.01% of the Brazilian market, a 
drop in the ocean compared with Google’s 97%. Versions in Arabic (for Egypt), Thai 
and Indonesian have also been launched without significant success.

http://chinamediaproject.org/2018/11/09/so-said-the-foreigner/


Baidu nonetheless won a somewhat significant victory in the United States in 2014, 
when it obtained legal recognition of its right to censor. In a class action suit brought 
against Baidu by a group of US pro-democracy activists, a US federal court in the 
southern district of New York ruled that it was not illegal for Baidu to delete items 
from its search engine results because, in so doing, it was simply exercising a form of 
“editorial judgment”.

Unencrypted messaging

WeChat, the instant messaging app launched by Chinese tech giant Tencent in 
2011, has had more international success. In March 2018, it claimed to have 1 billion 
subscribers, of whom 10% (100 million) were outside China, mainly in Southeast 
Asia. In an Amnesty International ranking of consumer messaging apps according 
to how well they protect online privacy, WeChat came last, with a score of 0 out of 
100. Unlike its US rivals Facebook Messenger and WhatsApp and its Japanese and 
Korean rival Line, WeChat does not provide end-to-end encryption. In fact, all WeChat 
messages pass through Tencent’s China-based servers and are thereby accessible to 
the Chinese authorities.

WeChat’s functions include payments, geolocation and microphone and camera 
activation, which increase its potential as a security risk. In 2015, Apple included 
WeChat in its list of iPhone apps that had been infected with XcodeGhost, malicious 
code suspected of enabling remote access to certain mobile phone functions. Many 
journalists and human rights activists have been convicted in China in recent years 
on the basis of “evidence” extracted from their WeChat accounts. The Indian defence 
department has put WeChat on a list of apps that are regarded as dangerous. The 
Australian defence department has done the same.

In November 2017, Tencent invested no less than 2 billion US dollars (1.76 billion 
euros) in the US multimedia messaging and photo-sharing app Snapchat, increasing 
its capital share to 12%. Tencent’s involvement is disturbing, given that one of the 
core features of this app (which is censored in China) is protecting users’ privacy 
by allowing them to exchange messages, photos and videos that automatically 
disappear within seconds of being viewed.

Huawei under fire

With 18,000 employees in 170 countries, the Chinese telecom equipment and 
consumer electronics manufacturer Huawei already holds 15% of the world’s 
smartphone market – second only to Samsung (20%) and ahead of Apple 
(12%) – and aspires to become the world’s leader in its field. This is a disturbing 
ambition, given that the company was created by a former People’s Liberation Army 
engineering officer and questions have repeatedly been raised about its very close 
relationship with the Chinese state. A key partner in Chinese Internet censorship and 
in the persecution in Xinjiang province, Huawei has also been accused of installing a 
“backdoor” in some of its products that allows secret access to data, and of providing 
its surveillance technologies to the Iranian regime. At the start of 2019, many 
countries, including the United States, Canada, United Kingdom, Australia, Germany, 
Norway and Japan, were considering banning the use of Huawei telecom equipment 
on national security grounds. 

In November 2018, Huawei launched a “Smart City Solution”, an urban population 
surveillance service that is supposed to protect the public by means of a network of 
cameras and data collection sensors. The service has already reportedly been sold to 
120 cities in 40 countries including Zambia and Pakistan, which are both positioned 

  WeChat, a Chinese 
messaging app claiming 
1 billion users, has 
many functions that 
increase its potential 
as a security threat.
© Anthony Kwan/Bloomberg

https://www.amnesty.ie/messaging-apps-best-protect-privacy/


15

in the lower half of RSF’s World Press Freedom Index. In the wrong hands, these 
Chinese surveillance systems facilitate all kinds of abuses and therefore pose a 
serious threat to journalists and their sources, and to all those who defend unfettered 
information.

Ubiquitous threat

Chinese hi-tech services are being exported more and more. The microblogging 
service Sina Weibo, China’s second biggest social network with 400 million active 
users, announced last November that it intends to expand internationally, with the 
approximately 50 million overseas Chinese as its initial target. Alibaba, China’s 
Amazon equivalent, has just brought the United States into its online payment service 
Alipay, which claims to have 500 million users worldwide and which can easily be 
used for surveillance purposes.

China’s ubiquitous technology even contaminates hi-tech companies in other 
countries. In August 2018, the world learned that Google was recommending that 
victims of hacking attempts should buy a USB security key that turned out to have 
been manufactured by Feitian Technologies, a Chinese company that works closely 
with the People’s Liberation Army. If Chinese journalists followed Google’s advice, 
their notes, messages and contact details may have been sent to the regime’s 
security apparatus without their knowledge.

Draconian regulations

Ranked 175th out of 180 countries in RSF’s World Press Freedom Index, Vietnam 
adopted a “cybersecurity” law in June 2018 that radically tightens the government’s 
grip on the domestic Internet. It requires international Internet companies to store 
their data on Vietnamese citizens on servers located in Vietnam and to open offices 
in Vietnam that are subject to local regulations. It also allows the authorities to 
prosecute citizens for posting content that “propagandises, urges, campaigns, 
threatens, causes division [or] entices people to gather and cause disruption”.

The law’s provisions closely resemble those in a law adopted by China just the 
previous year, and this is no coincidence given reports of close cooperation between 
Chinese and Vietnamese officials on the issue. Thailand, ranked 140th in RSF’s 
Index, adopted a similar “Computer Crime Act” in 2016 and is preparing an even 
more repressive version of the law that could take effect this year. Cambodia, ranked 
142nd, is preparing a detailed law based on the Chinese model after eliminating 
media pluralism and tightening restrictions. Various African countries such as Uganda 
(117th), Zambia (113th) and Tanzania (93rd) are in the process of adopting similar 
legislation as a result of their close cybersecurity partnerships with Beijing.

To export its authoritarian model, China has also been organising two-week seminars 
on cyberspace management in recent years, at which officials from like-minded 
countries are trained in “big data public opinion management systems” – in other 
words, how to use new technology for propaganda and surveillance. China has even 
created a training centre near the Vietnamese border that is used for training officials 
from neighbouring countries.

China  
exports 
regulations 
that facilitate 
Internet 
control

https://rsf.org/fr/classement


IN FOCUS

Cambodia aligns its media with China’s

With help from Beijing and from the Chinese media, Cambodian strongman Hun Sen has 
subjugated his country’s press, once among the freest in Asia.

Lim Chea Vutha, the 38-year-old CEO of Fresh News, the news website he founded in 2014, gushes 
with enthusiasm: “As a Cambodian citizen, I declare that I support China, I support Chinese investment in 
Cambodia.” Although it claims to be independent, Fresh News has grown rapidly by providing the country’s 
strongman, Prime Minister Hun Sen, with a propaganda platform. Its articles expounding conspiracy theories 
and denigrating the opposition and NGOs are very similar to what can be read in People’s Daily. And for 
international coverage, Fresh News simply uses the dispatches provided by the Chinese state news agency 
Xinhua.

Fresh News is not the only Cambodian media outlet to work with the Chinese media. In September 2017, 
the interior ministry launched NICE TV, a television channel funded in part by public funds but controlled by 
NICE Culture Investment Group, a Chinese company. Broadcasting Khmer-language coverage of crime, law 
enforcement and social issues, NICE TV makes no effort to hide its pro-Beijing slant.

China has launched many infrastructural projects in Cambodia in recent years and is counting on Hun 
Sen, who has ruled the country since 1985, to maintain the “social stability” that is supposed to guarantee 
a return on its investments. When Hun Sen disbanded the main opposition party, exposing Cambodia to 
international sanctions, he could count on China to make up the shortfall. China has also encouraged the 
steps he took to silence the independent media. Although it was ranked 71st in RSF’s Press Freedom Index 
in 2002, Cambodia dropped to 142nd rank in the 2018 Index.

In April 2017, Beijing and Phnom Penh signed an agreement on “information cooperation” that included 
training in online censorship and surveillance. The following month, a Malaysian businessman bought the 
English-language Phnom Penh Post newspaper in an operation widely thought to have been orchestrated 
by Beijing. In the summer of 2017, the authorities suddenly ordered Cambodia Daily, the country’s last 
independent daily, to pay a colossal amount in supposed back taxes. It was forced to close on 3 September 
2017, just hours after opposition leader Kem Sokha was arrested on a treason charge.

In parliamentary elections supervised by China on 29 July 2018, Hun Sen’s party received nearly 75% of 
the votes cast and won all 124 seats, compared to only 68 in the previous elections. This implausible result 
did not disconcert the Chinese Communist Party. On the contrary, China’s ambassador to Phnom Penh 
offered heartfelt congratulations, a gesture repeated only by Laos, Thailand and Myanmar.

   
China has encouraged Cambodian 
Prime Minister Hun Sen to constrain 
independent media in his country. 
© Tang Chhin Sothy / AFP



17

DISINFORMATION AND HARASSMENT: 
CHINESE-STYLE “SHARP POWER”

Unlike “soft power”, a term that implies relations that are mutually beneficial, 
China makes excessive use of its “sharp power”, a set of aggressive practices 
that include disinformation and harassment.

Typhoon Jebi, which hit the city of Osaka in central Japan with torrential rain and 
winds of up to 177 kph on 4 September 2018, was the most powerful typhoon to 
make landfall in Japan for 25 years. Kansai International Airport was flooded and had 
to close for two days. In nearby Taiwan, reports circulated that Taiwan’s representative 
office in Osaka had done nothing to help the Taiwanese citizens trapped at the 
airport, leaving the Chinese embassy to rescue them. This triggered protests against 
President Tsai Ing-wen, whose party opposes rapprochement with China. Taiwan’s 
dismayed representative in Osaka, Su Chii-cherng, a 61-year-old diplomat who had 
been in post for only a few months, committed suicide on 14 September.

It later emerged that the reports were false. The Taiwanese tourists trapped at the 
airport had been immediately evacuated by the Japanese authorities, and China’s 
embassy had played no role in their rescue. Beijing had been involved, but in 
another way: it seems to have been responsible for the initial false report, as part 
of a carefully coordinated and extremely effective disinformation campaign. The 
Taiwanese authorities established that the initial report came from a “content farm” 
in mainland China. Posted on the sites of Chinese propaganda media such as Global 
Times and Guancha.cn and on the Taiwanese social media site PTT, the report was 
then picked up and amplified by the Taiwanese media without being fact-checked.

  A Taiwanese diplomat in Osaka fell victim to a campaign of disinformation accusing him 
of failing to protect citizens stuck at Kansai airport during a typhoon, and consequently 
committed suicide.
© AFP

http://www.pf.org.tw/article-pfch-2049-6365?fbclid=IwAR2OaNLFoSGpuaeqQneeQLrEDyk43id89j8Ry7IWO7kUPn5fVPxm_DzO7FA


Social media: new battleground

Beijing has been targeting Taiwan with disinformation campaigns for decades, with 
the aim of undermining its authorities and facilitating a future reunification. However, 
it is only recently that social networks have enabled these activities to have a viral 
impact. In the last few years, the Taiwanese government and media have exposed 
many examples of Chinese disinformation campaigns on a wide range of subjects, 
including pension reform and the validity of a Taiwanese passport abroad.

Although Taiwan has always been the primary focus of these disinformation 
campaigns, Beijing has also targeted other countries with a large population of 
ethnic Chinese, most notably Singapore. When Singapore was preparing to take over 
the Association of Southeast Asian Nations (ASEAN) presidency in 2016, China 
waged a disinformation campaign designed to convince public opinion that it would 
be counter-productive to oppose Beijing’s agenda in the South China Sea, where 
several countries have competing sovereignty claims over small uninhabited islands. 
According to the Singaporean academic and former diplomat Bilahari Kausikan, 
Beijing’s goal was to get Singaporeans to put pressure on their government to align 
the city-state’s interests with China’s. Singaporean officials also suggested the 
Chinese messaging service WeChat played a role in spreading the disinformation.

In the United States, a study by the Columbia University School of Journalism 
revealed that there is a great deal of far-right misinformation and conspiracy theories 
on the US version of WeChat, which is mainly used by Chinese-speaking first-
generation immigrants. Meanwhile, in Canada, WeChat initially censored news of the 
arrest on 1 December 2018 of Huawei chief financial officer and deputy chairwoman 
Meng Wanzhou for allegedly defrauding various financial institutions in violation of 
US-imposed bans on dealing with Iran.

Ambassadors at the forefront

China’s diplomatic missions are another source of pressure on freedom of 
information in democracies. Some of China’s ambassadors have no qualms about 
openly denigrating journalists or demanding the right of reply when they think they 
can claim – and they often do – that a newspaper article has “hurt the feelings of 1.4 
billion Chinese people”. Such claims about the feelings of Chinese citizens are more 
than a slight exaggeration given that 97% of China’s 800 million Internet users have 
no access to foreign media because of censorship.

An exceptionally irate statement on 3 July 2018 from the Chinese embassy in 
Stockholm, headed by ambassador Gui Congyou, accused Jojje Olsson, a reporter 
for the Swedish daily Expressen, of “instigating hatred against China” by writing an 
article criticizing the methods used to suppress freedom of information in China. 
Olsson is accustomed to being harassed by the Chinese authorities. After being 
based in China for nine years and writing a critical book about the country, his visa 
renewal was denied in July 2016, with the result that he was effectively expelled.

The Australian newspaper reported in 2017 that Apple had stopped advertising in 
Vision China Times and the Epoch Times, two Chinese-language publications based 
outside China, because of political pressure from Beijing. Vision China Times owner 
Don Ma said ten of his advertisers had been threatened by Chinese officials to get 
them to stop placing ads in the newspaper.

Demanding 
the removal of 

content that 
“hurts the 

feelings of 1.4 
billion 

    Chinese” 



19

Journalists summoned

In Canada, journalists complain of similar pressure from Chinese diplomatic circles. 
Gao Bingchen , a journalist writing under the pen-name Huang Hebian, lost his 
column in the Global Chinese Press , a Chinese-language newspaper based in 
British Columbia, in 2016 after the publication of an article criticizing China’s foreign 
minister. Toronto-based journalist Helen Wang  was fired as editor of the Chinese 
Canadian Post  in 2015 after writing a critical column about the Chinese government.

The Chinese government’s influence in the United States is such that even the 
personnel of state-funded Voice of America ’s Mandarin service are sometimes 
summoned to embassies and consulates to be dressed down by diplomats. An 
interview by Sasha Gong Xiaoxia , the head of the Mandarin service, with Chinese 
dissident Guo Wengui (also known as Miles Kwok), which was being broadcast live 
on the VOA website on 19 April 2017, was cut short as a result of pressure. Gong 
and four other journalists were later fired because of the interview.

Gangster methods

The harassment sometimes takes more threatening or violent forms, characteristic of 
gangsters. In Australia, Charles Sturt University academic Clive Hamilton  reported 
in 2017 that, due to fear of Chinese reprisals, the publishing house Allen & Unwin 
had cancelled plans to publish his book, entitled Silent Invasion, about Chinese 
Communist Party activities in Australia. Anne-Marie Brady , an academic at the 
University of Canterbury in Christchurch, New Zealand, reported in November 2018 
that she had been the target of a series of presumed harassment attempts including 
break-ins at her home and her office in the university and tampering with her car. 
The harassment began after she posted an article entitled “Magic Weapons”, about 
China’s political influence activities in New Zealand, on the website of the Wilson 
Center think tank in the United States in November 2017.

Beijing also uses physical intimidation to silence dissidents, including beyond its 
borders. Li Yuan , the chief technical officer at the Chinese-American newspaper the  
Epoch Times , was attacked and beaten in his Atlanta home in 2006 by suspected 
Chinese agents who took his two laptops. Xiao Qiang , the founder and editor 
of China Digital Times, an independent news website based at the University of 
Berkeley, reported in 2018 that his sta� had been the target of repeated hacking 
attempts and that he had been harangued by a diplomat at the Chinese consulate in 
San Francisco. Toronto-based freelance journalist  Xin Feng  received death threats in 
2016 after criticizing China’s prime minister in an article, while a Chinese-Australian 
cartoonist who uses the pseudonym Badiucao  had to cancel an exhibition in Hong 
Kong in November 2018 after receiving threats.

US-based journalists with Radio Free Asia ’s Uyghur-language services reported in 
2018 that the Chinese authorities had arrested dozens of their relatives in China 
after Radio Free Asia  ran a detailed exposé about China’s persecution of the Uyghur 
community in the western province of Xinjiang. And then there is the notorious case 
of Gui Minhai , a Chinese-born Swedish publisher who was kidnapped in Thailand in 
2015 and was still detained in China as of early 2019.

 



JOURNALISTS DOING THE PARTY’S BIDDING

After taking the helm in March 2013, President Xi Jinping took just a few years 
to restore a media culture worthy of the Maoist era, one in which journalists 
are openly told that their job is to serve the Communist Party.

At the opening of the fifth annual World Internet Conference in the resort town of 
Wuzhen in the eastern province of Zhejiang on 9 November 2018, the state-owned 
news agency Xinhua unveiled an artificial intelligence (AI)-simulated TV news 
anchor reading the news on a giant screen. With the physical appearance of a real, 
well-known Chinese anchor, this virtual presenter can read the news in English or 
Chinese, moving his lips in such a realistic way that he could almost be mistaken for 
a real person if it weren’t for the fact that his elocution is slightly mechanical.

 CHINESE PROPAGANDA  
 IN THE 21  CENTURY 

  For the Beijing regime, the 21st century television presenter is not a journalist responsible for his 
editorial decisions, but a digital image designed to deliver propaganda messages.
© STR / AFP



21

 CHINESE PROPAGANDA  
 IN THE 21  CENTURY 

Wrongly presented as “a world premiere” in the field of AI, the robot in fact lacks 
any neurons and is only capable of reading pre-prepared scripts. It was nonetheless 
chilling to hear Xinhua announce that this virtual news presenter had “officially 
become part of the Xinhua reporting team” and would help to provide Chinese 
viewers with “authoritative, timely and accurate news and information”.

In other words, robots are Beijing’s ideal TV news anchors. Not professional 
journalists who follow news developments closely, take their own editorial decisions, 
verify information and put the news in perspective, but cogs in the machine, computer 
programs with no conscience or feelings that just read out the news reports prepared 
by the Propaganda Department.

Moulding the people

The role of journalists in China is spelled out in a propaganda 
manual for Chinese Communist Party members. It explicitly 
describes them as tools in the service of the state whose job is “to 
mould generation after generation of new socialist people”. The 
manual adds that, when reporting the news, the media “should 
hold to the positiveness principle by handling properly the balance 
between praise and exposing problems” – a euphemism for the 
reality of permanent self-censorship.

Although Article 35 of China’s constitution says that “citizens of 
the People’s Republic of China enjoy freedom of speech [and] 
of the press”, in practice they have never fully enjoyed this right. 
In the euphoria of an unprecedented economic boom during Hu 
Jintao’s two terms as president from 2003 to 2013, the Chinese 
media were permitted a few small pockets of freedom. Some tried 
to conduct investigative journalism and allow different viewpoints 
to be expressed. The leading pioneer was the Guangzhou-based 
newspaper Southern Weekly (Nanfang Zhoumo), which was well 
known for being outspoken.

The scandal of the “AIDS villages” in 2001, when the world learned 
that 2 million rural inhabitants who sold their blood to survive 
had been infected with HIV/AIDS through negligence, and the 
SARS  (Severe Acute Respiratory Syndrome) epidemic in 2003 
that killed 774 people, mainly in Asia, were covered and debated 
in the Chinese media. Even the politically orthodox Global Times published stories 
with a progressive approach to such subjects as official corruption, rural poverty and 
discrimination against sexual minorities.

Xi Jinping ended this limited liberalization when he took over in 2013. Although 
his family was a victim of Mao’s Cultural Revolution, the new president set about 
restoring a media culture worthy of the Maoist era. Under the cover of a “crackdown 
on online rumours” that was later extended to “vulgar” content, Xi quickly reined 
in professional journalists while carrying out a tough, parallel crackdown on non-
professional journalists and bloggers.

Xi Jinping  
is restoring  
a media 
culture worthy 
of the Maoist 
era.

  President Xi Jinping quickly brought 
media organizations under close control 
while simultaneously cracking down on 
non-professional journalists and bloggers.
© Greg Baker / AFP

https://wikileaks.org/plusd/cables/07CHENGDU285_a.html
https://wikileaks.org/plusd/cables/07CHENGDU285_a.html


“Be positive”

On 19 February 2016, amid a slowdown in the Chinese economy and an increase in 
social tension, President Xi staged an inspection tour of the country’s three biggest 
media organisations – the broadcaster CCTV, People’s Daily and the news agency 
Xinhua. Journalists and other staff were “invited” to warmly applaud as he passed 
through.

The president had just announced a major overhaul of the media with the aim of 
reinforcing control by the Chinese Communist Party, which he heads. The state 
media, Xi reminded them, must not just follow the Party’s leadership, but must also 
“reflect the Party’s will, safeguard the Party’s authority, and safeguard the Party’s 
unity”. And, demanding absolute loyalty, he added that media “must have the Party as 
their family name”.

Willingly or not, Chinese journalists have carried out Xi’s words to the letter, 
sometimes to the point of caricature.

During a mass event to promote sport and hygiene in August 2017, a young reporter 
from the Southern Metropolis Daily publicly drank three glasses of water from the 
Zhujiang River to show that China’s water is clean and drinking it poses no danger. 
Broadcast live on social networks, this gesture was widely criticized as irresponsible 
because the river is extremely polluted, to the point that dead rats and pigs are often 
seen floating on its surface.

During an event on the “erosion of freedom” in Hong Kong under Chinese rule 
that the UK’s ruling Conservative Party organized in Birmingham in September 
2018, Kong Linlin, a reporter from state broadcaster CGTN, got “carried away” by 
her patriotism to the point that she insulted a human rights activist and slapped a 
Conservative Party delegate who had asked her to leave.

Suppressing news

Both state and privately-owned media are required to follow the Party’s instructions, 
which include instructions on the vocabulary to use when covering “sensitive” 
subjects such as Taiwan, Hong Kong, Tibet, Xinjiang, the Tiananmen Square 
massacre, corruption, social unrest and dissidents. The Party’s Propaganda 
Department (sometimes translated as Publicity Department), which oversees the 
activities of 14 ministries, sends notices to the media every day. This includes a list of 
stories to be highlighted and a list of stories to be avoided on pain of sanctions.

When President Xi Jinping’s brother-in-law and former Prime Minister Li Peng’s 
daughter were among those named in the Panama Papers investigation into the 
creation of offshore shell companies to conceal wealth and avoid taxes, the Party 
sent this notice to Chinese media on 4 April 2016: “Find and delete reprinted reports 
on the Panama Papers. Do not follow up on related content, no exceptions. If material 
from foreign media attacking China is found on any website, it will be dealt with 
severely.”



23

Ideological supervision

Reporters and editors are subject to ideological monitoring and are required to 
attend training sessions organized by the Party. In theory, investigative reporting is 
still possible in the privately-owned media but, in practice, only subjects expressly 
approved by the Party can be investigated. Journalists no longer have the right to 
a personal blog, which they had previously been able to use to tell the public about 
stories their editors had censored.

Since 2017, journalists have also been banned from quoting information from social 
networks if it has not been “confirmed” by the authorities. Even foreign media 
outlets based in China are no longer able to freely post content online. All content 
constituting news must be approved by the authorities before being posted. In a sign 
of the times, the term “media workers” is now often used instead of “journalists” in 
official statements, even those by the All-China Journalists Association (ACJA).

Internet users forced to censor themselves

Even for ordinary citizens, the Internet is no longer the area of freedom that it was a 
decade ago. Regulations that took effect in June 2017 threaten the very existence 
of citizen journalism because any service posting news and information online must 
first register with the authorities. This could also apply to comments or videos. It is an 
effective way of intimidating Internet users, especially as the administrators of online 
groups and forums are now criminally responsible for all comments that are posted.

The gradual closure of services providing access to foreign Virtual Private Networks 
(VPNs), which can be used to circumvent the Great Firewall, and a ban on 
anonymous online comments mean that the last holes in the wall are being sealed. 
Online surveillance now directly threatens every Internet user. Since the rules were 
tightened, several Internet users have received prison sentences for posting ordinary 
comments.

   
Since the rules were recently 
tightened, several Internet 
users have already received 
prison sentences for private 
online comments.
© Greg Baker / AFP



Erosion of press freedom in Hong Kong

Even in Hong Kong, a special administrative region that is supposed to enjoy a 
separate status until 2049, press freedom is now in retreat (see RSF’s 2016 report  
The invisible hand on Hong Kong’s media). Ranked 18 th in RSF’s World Press 
Freedom Index in 2002, this former British colony has fallen to 70 th in the 2018 
Index.

The Communications Authority, which regulates Hong Kong’s media, pressures them 
in various ways, including threatening not to renew their licences. More than half of 
Hong Kong’s media owners, most of whom have major business interests in mainland 
China, are also members of political bodies on the mainland such as the National 
People’s Congress and the Chinese People’s Political Consultative Conference. 
The Chinese Communist Party’s Liaison Office in Hong Kong controls – partly or 
entirely – several media outlets in the territory including two daily newspapers,  Ta 
Kung Pao  and Wen Wei Po . Keung Kwok-yuen , the editor of the daily Ming Pao, was 
summarily fired on 20 April 2016, just hours after running a story about local figures 
named in the Panama Papers investigation.

IN FOCUS

Chinese chatbots dream of America

The Chinese regime is so intolerant of criticism that Baby Q and Xiao Bing, two artificial 
intelligence programs launched on the messaging app Tencent QQ in 2017, had to be shut down 
for “abusing” the right to free speech.

Baby Q (a penguin) and Xiao Bing (a little girl) are chatbots, artificial intelligence programs with the ability 
to learn to converse with real people online. The messaging app Tencent QQ, the still-popular forerunner 
of WeChat, launched the robots in March 2017 to provide its users with practical advice and to answer 
questions about everyday life. They nearly triggered an online revolution by venturing into the sensitive area 
of political commentary, using such audacious comments as “Democracy is a must!” and (referring to the 
Chinese Communist Party) “Do you think such corrupt and incapable politics can last a long time?”

Parodying one of President Xi Jinping’s favourite concepts, one of the budding commentators went so 
far as to say: “My Chinese dream is to go to America.” Deemed to be too free-thinking, the two robots 
were quickly turned o�. History will remember Baby Q and Xiao Bing as the first virtual victims of Beijing’s 
crackdown on the freedom of information.

 B aby Q and Xiao Bing nearly  
sparked an online revolution by daring 
to make political comments.
©Tencent

The English-language South China Morning Post, a venerable Hong Kong institution 
created in 1903, was bought by the Chinese Internet commerce company Alibaba in 
2016. Since then, several incidents have raised concerns over the paper's editorial 
position. In July 2017, for example, the newspaper removed a commentary piece about 
links between President Xi and a Singaporean investor (the paper said in defence that 
the article "includes multiple unveri�able insinuations"). In 2018, SCMP also took part in a 
controversial interview, staged by Beijing, with Swedish publisher Gui Minhai, who has 
been arbitrarily detained in China since 2015.

https://rsf.org/en/reports/beijings-invisible-hand-reaches-ever-deeper-hong-kong-media


25

IN FOCUS

World’s biggest prison for journalists

China is the world’s biggest jailer of journalists, with more than 60 currently detained. The 
repressive arsenal used by Beijing includes abduction, incommunicado detention, torture and 
forced confession.

   
Threats to Chinese sources 
have become so common that 
foreign correspondents are now 
reluctant to contact them for fear 
that they could be punished.
©  Peter Parks / AFP

More than 60 professional and non-professional journalists are currently detained in China, making it the 
world’s biggest jailers of journalists. Those who try to provide freely-reported news and information are 
often subjected to what the regime calls “residential surveillance in a designated location”. Introduced in 
the name of combatting terrorism and corruption, this supposedly exceptional form of detention consists 
of incommunicado detention for up to six months in extremely harsh conditions, often including torture.

The policy of mistreatment and denial of medical care to which Beijing subjects detained press freedom 
defenders is sometimes tantamount to a death sentence. The 2010 Nobel peace laureate Liu Xiaobo 
and the dissident blogger Yang Tongyan both died in 2017 from cancers that were left untreated while 
they were detained. According to RSF’s tally, at least 10 detained journalists and bloggers could die if 
they are not freed at once. They include Huang Qi, the well-known founder of the human rights website 
64 Tianwang, who has received the RSF Press Freedom Prize twice.

Long jail terms are used to silence dissident journalists and citizen journalists. The Uyghur citizen 
journalist Ilham Tohti, 49, has been serving a life sentence on a separatism charge since 2014. Now 
aged 76, the publisher Yiu Mantin, was given a 10-year sentence in 2015 for trying to publish a book 
attacking President Xi Jinping. The 44-year-old anti-corruption blogger Wu Gan was sentenced to eight 
years in prison in 2017. Liu Feiyue, 48, the founder and editor of the Civil Rights and Livelihood Watch 
website, was sentenced to five years in prison in January 2019.

Yang Tongyan

©
  D

R

Liu Xiaobo

©
  A

F
P

Ilham Tohti

©
  D

R

 Huang Qi

©
  D

R

https://rsf.org/en/news/rsf-accuses-china-murder-lack-care-liu-xiaobos-death
https://rsf.org/en/news/after-lack-medical-care-prison-chinese-blogger-dies
https://rsf.org/en/news/following-case-filed-rsf-un-calls-china-release-ailing-journalist-victim-torture
https://rsf.org/en/news/china-rsf-and-ngo-coalition-demand-release-citizen-journalist-jailed-life
https://rsf.org/en/news/least-10-citizen-journalists-could-die-chinas-jails
https://rsf.org/en/news/first-anniversary-blogger-wu-gans-conviction
https://rsf.org/en/news/china-founder-human-rights-website-sentenced-5-years-prison


CHINA’S MEDIA: HEAVYWEIGHT ARRIVALS ON 
THE INTERNATIONAL STAGE

Over the last decade, China has invested massively in developing media 
capable of reaching an international public. And it has succeeded: state-
owned CGTN broadcasts TV programmes in 140 countries and China Radio 
International broadcasts in 65 languages.

With its modern presentation, professional style and impeccable diction, CGTN Africa 
projects a sophisticated image comparable to CNN International. It produces three 
flagship programmes: Africa Live, providing up-to-the-minute coverage of African 
news; Talk Africa, offering discussion of economic and social issues; and Faces of 
Africa, a magazine programme that shows the continent’s many facets by profiling 
both well-known and unknown African civil society actors. What’s special about 
CGTN Africa is that it is 100% controlled by the Chinese state.

Originally called CCTV Africa, it was launched 
in 2012 with the declared aim of promoting “a 
better understanding of Africa in China” and 
“a cultural connection between the people of 
both places”. With more than 100 mainly local 
employees, CGTN Africa is headquartered in 
the Kenyan capital, Nairobi, and has bureaux in 
Lagos (Nigeria), Cairo (Egypt) and Johannesburg 
(South Africa). It produces more than an hour of 
Africa-focused programmes each day, which is 
broadcast by CGTN’s English-language version 
and can be widely seen on cable and satellite TV 
throughout the continent.

In developing its audience, CGTN has been able to capitalise on the telecommuni-
cations giant Huawei’s expansion in Africa (where Huawei has installed 70% of the 
4G infrastructure) and various private sector initiatives such as one by StarTimes, 
the Chinese digital and satellite TV operator, which plans to install receivers in 
10,000 African villages that will provide access to its channels. China also signed a 
cooperation agreement with Kenya in July 2017 that includes plans to provide state-
owned Kenya Broadcasting Corporation (KBC) with cutting-edge technology.

Not even border and nationality considerations restrain the Chinese regime any more. Two of the five men 
linked to the Hong Kong bookstore Causeway Bay Books, who went missing in 2015 only to resurface 
later in mainland China, were European citizens. One, Lee Bo, was British. He was abducted in Hong Kong 
(which is theoretically outside Chinese jurisdiction). The other, Gui Minhai, was Swedish. Kidnapped in 
Thailand, he reappeared on Chinese state TV three months later and is still being held in China as of early 
2019.

Foreign journalists based in China are not spared either. In its latest annual report in January 2019, the 
Beijing-based Foreign Correspondents’ Club of China (FCCC) described the situation as “worse now than 
it has been in the past 20 years”. The regime has developed an arsenal of methods for harassing and 
intimidating foreign reporters that includes phone tapping, hacking and physical surveillance. The threats to 
their Chinese sources have become so common that foreign journalists now hesitate to contact them for 
fear of putting them in danger.

   
CGTN Africa 
projects a 
sophisticated 
image comparable 
to America’s CNN 
International.
©RSF

https://www.telerama.fr/television/cctv-africa-la-nouvelle-chaine-kenyane-made-in-china,86484.php
https://rsf.org/en/news/media-freedom-free-fall-20-years-after-hong-kong-returned-china
https://rsf.org/en/news/china-rsf-asks-un-deem-swedish-publishers-detention-arbitrary


27

No critical comments

While claiming to show Africa’s true face to the world, CGTN takes great care with 
China’s image. This is particularly visible on the website’s “opinions” section. “Strong, 
fair trade with China is critical to Africa’s development”, says David Monyae, an 
expert on international politics who also happens to be co-director of the University 
of Johannesburg’s Confucius Institute. A post by Edward Kusewa, described as “a 
Nairobi-based economist”, refers to the China International Import Expo as “a new 
approach to global trade”. CGTN forgets to mention that Kusewa is a consultant for 
a South African investment and commerce bank that has every interest in pleasing 
Chinese investors.

At first glance, CGTN seems less one-sided in its international coverage, often 
quoting Western news sources such as AFP or Voice of America (VOA). But its 
approach consists above all in the presentation of hard, positive facts excluding 
critical comments and perspective, especially if the subject involves China. When 
CGTN Africa announces a new industrial, mining or infrastructural project, there is no 
mention of the views of the local population or the dangers of pollution, corruption or 
human rights violations that might emerge from the project.

  The English-language China Daily newspaper, which has special issues for the Americas, Africa, Europe and Asia, 
boasts a daily circulation of 900,000 copies and a combined readership of 150 million people. 
© Tony KARUMBA / AFP

https://africa.cgtn.com/2018/11/06/china-international-import-expo-a-new-approach-to-global-trade/


“AFRICA: CHINESE MEDIA’S LABORATORY”

INTERVIEW
 
with Sébastien Le Belzic

The Chinese media’s progress in Africa is being facilitated by their ability 
to talk to Africans in their local languages and by a decline in Western 
influence, says Sébastien Le Belzic, the Beijing correspondent of TF1 and 
Arte and founder of the ChinAfrica website.

How would you describe the Chinese media’s influence in Africa?
“I prefer to talk of ‘presence’ rather than ‘influence’, because the African media terrain 
is relatively unspoiled. The TV broadcaster CGTN has a production centre and several 
hundred employees in Africa, which is not the case with any French media outlet. 
Western influence has declined, making it easier for China to forge alliances. Africa 
has become a laboratory for China’s media strategy in the rest of the world.”

How do Chinese media manage to interest Africans?
“China has three influential media in Africa: CGTN Africa TV, the multichannel TV 
service offered by the commercial company StarTimes, and Radio China International, 
which is very attractive because it addresses Africans in their local languages, not 
just English and French. The subscription cost also makes a difference: 3 to 5 euros 
a month for a StarTimes multichannel subscription, as against at least 12 euros for 
Canal Plus, for example.”

Isn’t the public put off by the “propaganda” aspect of the news 
programmes?
“Most Africans realise the subjectivity of the news programmes broadcast by China. 
They consume all kinds of content distributed by the Chinese media but mistrust the 
news programmes. It’s above all in entertainment that China’s ‘soft power’ in Africa is 
located. A good example is StarTimes’ acquisition of the rights to the German football 
league, which has been a big success.” 

Is the Chinese media presence seen as a danger?
“No, overall the Chinese presence is regarded positively, because it has not been 
to the detriment of the African media. China’s asset is the fact that it offers an 
alternative model and alternative cultural references to what Western countries 
offer. The approach of the Chinese media is seen as less arrogant because they 
concentrate on what is positive in their African allies, without criticizing them.”

  
Sébastien Le Belzic, correspondent of TF1, 
Arte and founder of the ChinAfrica website.
©Sébastien Le Belzic

http://www.chinafrica.info/


29

“Voice of China”

In December 2018, CGTN opened a similar production office in London with 90 
locally-hired employees. This branch will eventually produce programmes specifically 
designed for Europe, as its bureaux in Washington, D.C. and Nairobi, which were 
opened at the same time in 2012, already do for the Americas and Africa. CGTN 
Europe will reinforce China Media Group, unofficially known as “Voice of China”, 
a single umbrella organisation that combines state TV (CCTV-CGTN) and the 
national and international radio broadcasters (China National Radio and China Radio 
International). 

If the name “Voice of China” is officially adopted (because it’s also the name of 
a famous TV programme in China), it will profit from the association with Voice 
of America, the US broadcaster that was created in 1942. But there is a big 
difference. Although VOA is funded by the US Congress, its editorial independence 
is guaranteed by law. VOA covered the US military’s use of torture in Iraq and US 
whistleblower Edward Snowden’s revelations about US and British mass surveillance 
programmes, for example.

It will not be possible to say the same thing about “Voice of China”. According 
to the news agency Xinhua, its official mission will be to “propagate the Party’s 
theories, directions, principles and policies” and to “tell the China story well”. This is 
propaganda, not journalism.

Five TV news channels

Chinese attempts to communicate in foreign languages did not begin yesterday, but 
for a long time they were laboured and clumsy. When Communist China was opening 
up to the outside world in 1981, it launched an English-language newspaper, 
China Daily. Five years later, state-owned CCTV began an English-language news 
programme but another 14 years went by before it turned into a full 24-hour news 
channel.

Things started to change in 2008. The Beijing Olympic Games, which were supposed 
to be a celebration of Chinese economic success, were also used by the regime’s 
opponents to get their voices heard. Human rights defenders interrupted the Olympic 
torch relay several times, forcing the police to provide the Chinese runners with 
protection. This was a humiliation for Beijing.

The regime decided to invest 45 billion RMB (6 billion euros) over 10 years in 
improving its international image and disseminating its views internationally. The sum 
invested was later reportedly increased to as much as 10 billion RMB (1.3 billion 
euros a year), which is twice what the United States spends on promoting its image 
internationally.

A decade later, this investment is already paying off. The scale of China’s 
international media presence has increased dramatically. China Global Television 
Network now has six channels – five 24-hour TV news channels (in English, French, 
Arabic, Russian and Chinese) and an English-language documentary channel. CGTN 
now has around 10,000 employees in a total of 70 bureaux, including production 
centres in London, Washington, D.C. and Nairobi, and broadcasts in at least 
140 countries.

Spending 
1.3 billion 
euros a year 
to spread 
its opinions 
around the 
world



Radio in 65 languages

China Radio International (CRI) has also managed to reach the entire world, 
broadcasting in a record number of 65 languages from more than 70 stations abroad. 
A report by the Reuters news agency in 2015 revealed that, in addition to its official 
broadcasting, CRI is the leading shareholder in at least 33 other radio stations in 
14 countries, including the United States, Australia and several European countries.

The Chinese print media are also now big-league players. The English-language 
China Daily, which has special issues for the Americas, Europe and Asia, claims 
to have a daily print run of 900,000 copies (almost half the New York Times print 
run) and a combined total of 150 million readers. Since 2009, the Global Times has 
published an English-language edition with a print run of “only” 100,000 copies, but 
its website in 10 languages claims to have around 15 million visitors a day.

Even the state news agency Xinhua, once mocked for its austerity, has made 
significant inroads abroad. In 2015, Xinhua began seriously promoting its Facebook, 
Twitter and YouTube accounts, on which it now communicates in 19 languages. In 
early 2019, it had 56 million Facebook subscribers outside China, 12 million Twitter 
followers and 367,000 YouTube subscribers.

https://www.reuters.com/investigates/special-report/china-radio/


31

IN FOCUS 

Belt and Road... and the media

The international promotion of the Belt and Road Initiative, which aims to reinforce China’s 
commercial and political influence, is enlisting the help of media outlets from all over the world.

Launched by China in 2013, the Belt and Road Initiative (also known as One Belt One Road or the New 
Silk Road) envisages the construction of transport infrastructure linking China with more than 100 other 
countries representing nearly two thirds of the world’s population in the Middle East, Europe and East 
Africa. Its digital component, called the Digital Silk Road, envisages equipping partner countries with not 
only fibre optic networks and 5G mobile phones but also urban video surveillance systems and Internet 
filtering provided by Huawei, ZTE, China Telecom and Hikvision..

The Chinese state media, led by news agency Xinhua, TV broadcaster CGTN and China Radio International, 
are working with media outlets in the partner countries to promote this hugely ambitious project 
internationally and, to this end, they have formed the Belt and Road News Alliance, which groups 72 media 
in 42 countries. Additionally, the Hong Kong-based Modia News group has formed an alliance with around 
40 overseas Chinese-language media outlets to conduct coordinated promotional campaigns.

A special course, called the Dongfang Scholarship Programme, has been created to train journalists in 
“language elements” specific to the project – in other words, to get journalists in the countries involved in 
the project to “speak the same language” as that used in China’s propaganda. The 26-day course in China 
is sponsored by China Daily, two Chinese universities and the China Eastern Airlines Group.

Beijing is also encouraging TV programme co-productions. They include “Belt and Road: City Tour” on the 
Russian social network VKontakte (VK), the documentary series “Revisiting the Silk Road” in Iran, the short 
animation “The Belt and Road Story” in Vietnam, a TV musical in Laos, and a series of TV video clips entitled 
“With You on the SIlk Road” that is being broadcast in 10 Southeast Asian countries.

Leading international media are also being wooed. The China Economic Information Service, a Xinhua 
offshoot, signed an agreement in December 2017 with around 20 think tanks and media outlets in Europe 
to provide specialized BRI financial information targeted at investors. Despite much criticism, the German 
public news agency Deutsche Presse-Agentur (DPA) was among those that signed the agreement. The 
other participants included Class Editori (Italy), Polish News Agency (Poland), Le Soir (Belgium), Metro 
(United Kingdom), the Financial World (Spain), Open Communication (Spain), Tanjug News Agency (Serbia) 
and Athens News Agency (Greece). 

  Chinese media promote the international Belt and Road Initiative.  
© RSF



TRAINING FOREIGN JOURNALISTS IN CHINA: 
CHARM OFFENSIVE

By inviting journalists on lavish, all-expense-paid trips to attend seminars in 
China, Beijing wins many of them over and secures favourable coverage.

On their return from a visit to China in December 2018, a group of Zambian 
journalists left their impressions on the Zambia Daily Mail blog. In all, 22 journalists 
from the East African country were invited to Beijing for a specially-designed event 
called the 2018 Zambia Media Think Tank Seminar. Their visit was managed by a 
department within the National Radio and Television Administration that, until March 
2018, was a separate entity known as the Research and Training Institute of the 
State Administration of Press, Publication, Radio, Film and Television (SAPPRFT). In 
the last few years, it has provided training in China for at least 3,400 journalists from 
146 countries throughout the world.

Billed as an in-depth discussion of the “challenges posed by new technology and 
economic development”, the event provided the Chinese with a golden opportunity to 
make contacts and promote both their technology and their regulation methods. The 
programme included a recreational visit to the southwestern city of Chongqing, which 
has hot springs and other tourist attractions. China’s gigantic scale and its TV and 
radio stations equipped with state-of-the-art technology did not fail to impress.

The journalists made no attempt to conceal their enthusiasm in their blog post, 
often incorporating standard Chinese propaganda phrases. “China has over time 
advanced to a modern contemporary society complete with modern media trends 
among other dynamics but with Chinese characteristics from its history,” they wrote. 
“The Constitution of the People’s Republic of China guarantees citizens’ freedom of 
speech and information,” they said, without apparently wondering whether this right 
was really effective in China. They concluded that Zambia should “take the proverbial 
‘leaf’ from China’s media development” as this was the “key to development”.

Beijing rolls out the red carpet

Beijing spares no effort to please journalists from emerging countries in order to be 
understood and, if possible, liked by these influencers from all over the world. The 
visits by foreign journalists also benefit Beijing in another way: how the journalists 
describe their visits confers credibility on the Chinese state media and gives the 
ordinary citizen the impression that the entire world approves of Communist Party 
policies.

   
Chinese media promote the 
international Belt and Road Initiative.  
© Tony KARUMBA / AFP

http://www.daily-mail.co.zm/chinese-media-leapfrogs/


33

In the East Caribbean, the arrival of a new ambassador in Grenada in 2013 was 
followed by displays of special attention towards journalists. Since 2013, around 
70% of the island’s media workers have reportedly been invited to China to discover 
its culture and media. This “re-education” of Grenadian journalism has had a major 
impact on the local media, which have become much more reverential towards China. 
The situation is similar in the neighbouring islands of Dominica and Barbados, where 
the media have also benefited from Chinese largesse.

The exchange programmes are coordinated by press centres for each geographical 
region and are managed jointly by the Foreign Ministry and the China Public 
Diplomacy Association. They include the 26-day Dongfang courses on “language 
elements” specific to the Belt and Road Initiative (see box). They also include tailor-
made programmes, such as the seminar in August  2018 that allowed a group of 
Kenyan journalists to familiarise themselves with the Chinese media and learn from 
their Chinese trainers that their duty as journalists is to “safeguard the security of 
society” and “promote positive information on reforms in their country”. 

Undoubtedly, the most popular programme is one, in which journalists from the Indian 
subcontinent, Southeast Asia and Africa are invited for 10-month, all-expense-paid 
visits with the undisguised aim of generating favourable press coverage. More than 
100 journalists a year have reportedly received this treatment since the programme 
began in 2016. Received like film stars, they are given luxurious accommodation in 
central Beijing, two trips a month to different Chinese provinces, Chinese-language 
courses and a monthly stipend of up to 5,000 RMB (650 euros). At the end, the 
journalists even receive a diploma in international relations from a Chinese university.

Something in return

Inviting journalists on trips is not necessarily a reprehensible practice. Many 
governments do it in an attempt to improve their image. But in China’s case, the 
journalists are chosen not by their editors but by the Chinese embassy, with the 
Party’s approval. And something is demanded in return. The conditions are clear: they 
must promise to “tell the China story well” and even portray its authoritarian regime 
as a democracy and international peacemaker.

These guests are not, however, allowed to move around freely during their stay. The 
delegation of journalists from Turkey, Egypt, Afghanistan, Pakistan and Bangladesh 
– all countries with a Muslim majority – that began a visit to the western autonomous 
province of Xinjiang on 10 January 2019 were not given the opportunity to freely 
verify whether 1 million Uyghur Muslims really are being held in re-education camps 
in Xinjiang. Instead, the authorities took them to an exhibition dedicated to the “fight 
against terrorism”.

 

http://french.cri.cn/news/china/685/20190112/235045.html


CAN YOU REALLY LEARN JOURNALISM  
IN BEIJING?

INTERVIEW
 
with David Missal

German student David Missal was expelled from Tsinghua University in 
August 2018 after investigating a forbidden subject. Here he describes how 
the tense atmosphere in the university’s journalism department was not 
conducive to training foreign journalists in critical thinking.

Why did you decide to study journalism in China?
“I had a Bachelor’s degree in Chinese Studies and had been to China twice before. 
Getting a Master’s in journalism and communication in Beijing seemed a good way to 
improve my Chinese while deepening my knowledge of the country. I knew, of course, 
that China is not very open to free expression, but I did not think that the restrictions 
would be so severe, especially for an ordinary student.”

What was the atmosphere like at Tsinghua University?
“Some students just followed the Chinese Communist Party’s guidance and others 
demonstrated greater independent thinking. But they could not express themselves 
freely, for fear of possible repercussions on their future. A very close Chinese friend 
who wanted to do his doctorate in the United States told me that he did not dare  
publish anything critical about China, for fear that he would not be able to find a job 
on his return.”

Can all subjects be covered?
“Apparently, the courses taught at Tsinghua are not so different from those in 
Germany, with the notable difference that they do not encourage critical thinking. 
Officially, as long as one remains in the areas approved by the Party, one can write 
about any topic, but in practice, there are still many taboos. As a foreign student, I 
was able to push the limits further than my fellow Chinese students, because I was 
running less of a risk.”

How were you affected by censorship?
“I began investigating human rights lawyers in China under the guidance of a US 
professor who had approved the project. But when I posted about it on WeChat 
Moments, a Chinese social media newsfeed, I guess one of my classmates 
denounced me. The journalism school’s leadership then tried to dissuade me from 
continuing the project, but I ignored them, thinking it was important to cover both the 
positive and the negative aspects of China.”

Did you expect to be sanctioned?
“I was aware that what I had done was risky, but I did not expect to be expelled 
for such a small transgression. I was definitely surprised when my visa renewal 
application was rejected after waiting two months for a procedure that usually takes 
just 10 days.”

  
David Missal, German Student. 
©Stand News

https://docs.google.com/document/d/1DOiozYh34Ylbx0U3k3VxIZmr2jUcb0lBVkHWMzZUgp4/edit


35

[ TELL THE CHINA STORY WELL ]
Getting the foreign media to “tell the China story well” – meaning getting them 
to accept China’s version of events without asking questions – has become 
Beijing’s obsession. But there is a gulf between the “ideologically correct” 
terms and the reality they hide.

OFFICIAL 
DISCOURSE

WHAT IT  
CONCEALS

The “Chinese 
Dream”

President Xi Jinping is turning 
China into a country of middle-
class citizens who work peacefully 
for the world’s harmonious 
development. 

Beijing is developing and 
exporting an Orwellian social 
model based on censorship, 
propaganda, surveillance and 
“social credit”.

The “fight against 
terrorism”

There are no rights abuses in 
Xinjiang Province, only light 
training and counter extremism 
operations.

At least 1 million Muslim Uyghurs 
and other ethnic minorities have 
been held in internment camps.

Community of 
Common Destiny

The Belt and Road Initiative aims 
to bring China closer to Africa 
and Asia, with which it has been 
linked by a common destiny for 
centuries.

The project is reinforcing China’s 
geostrategic position while 
encouraging the continuation of 
authoritarian governments in the 
partner countries.

Win-win relations China generously helps the 
nations of Africa and Asia to 
develop, in a relationship that is 
fair and mutually beneficial.

China’s development assistance 
policies, sometimes described as 
“neo-colonial”, put some partner 
countries in a state of extreme 
economic dependence, which 
serves Chinese interests.

Fair and equal 
treatment

China gives fair and equal 
treatment to all market players, 
including foreign companies.

China flouts World Trade 
Organization rules, favouring 
Chinese companies and 
preventing foreign investment in 
sectors regarded as strategic.

Human rights 
“with Chinese 
characteristics”

Over the course of 40 years of 
reform, China has raised 700 
million people out of poverty, 
making it a champion of human 
rights.

The state’s perceived interests 
come before respect for civil 
rights and individual freedoms. 
These are human rights “with 
Chinese characteristics”.



ADVERTORIALS “WITH CHINESE 
CHARACTERISTICS”

With the help of advertorials and targeted advertisements, Beijing is pursuing 
a Trojan horse policy in order to get its propaganda into the foreign media.

The readers of the Wall Street Journal, the Daily Telegraph, Le Figaro, Handelsblatt, 
Rossiyskaya Gazeta and Mainichi Shimbun have gradually become accustomed to 
the inoffensive-looking free supplements that are published at regular intervals in 
their favourite newspaper. Reasonably enjoyable reads and well presented, these 
China Watch supplements are nonetheless Trojan horses that enable Beijing to 
insinuate its propaganda into the living rooms of elites.

The China Watch supplement in the 29 November 2018 issue of the Washington 
Post included the transcript of a speech that President Xi Jinping gave at a recent 
Asia-Pacific Economic Cooperation summit in Papua New Guinea without mentioning 
the incidents that marred the event and the divisions that for the first time prevented 
the signing of a joint statement. Another article praised the amazing development of 
Shanghai’s Pudong business district, while a third article was about the Chinese  
“invention of the year”, a toy that teaches kids how to ride a horse.

 TROJAN HORSE  
 POLICY 

   
China Watch, an English-

language Chinese 
propaganda supplement 

that is inserted into about 
30 prestigious daily 

newspapers, is written 
entirely by the China Daily 

team and is believed 
to have a circulation of 

13 million copies. 
© Guardian / Julia Bergin



37

 TROJAN HORSE  
 POLICY 

China Watch: worm in the apple 

Written entirely by the staff of the English-language propaganda newspaper 
China Daily, China Watch claims to have a circulation of 5 million copies, which are 
distributed as a free insert in around 30 prestigious international dailies read by 
many executives and influencers. Although its advertorial nature and the origin of 
the articles are always clearly mentioned on the front page, the journalistic style and 
the tasteful layout can easily mislead the hurried or inattentive reader who trusts the 
overall quality of the newspaper he reads every day.

China Watch provides Beijing with significant potential financial leverage over the 
media organisations that distribute it. US media professionals put the price of such 
an insert in a leading daily at around 250,000 dollars (219,600 euros), a windfall 
that is repeated regularly and exposes these media outlets to the possibility of being 
pressured by Beijing. And, of course, by agreeing to distribute China Watch, they are 
contributing to the rapid spread of Chinese propaganda.

The use of disguised advertising does not prevent the acquisition of direct advertising 
space. When the Permanent Court of Arbitration in the Hague ruled against China 
in a territorial dispute with the Philippines in the South China Sea in July 2016, the 
state news agency Xinhua bought time on a giant screen in Times Square in midtown 
Manhattan to repeatedly show a three-minute video defending China’s sovereignty 
claim. It was shown no fewer than 120 times a day for nearly two weeks.

INVESTING IN FOREIGN MEDIA

In order to influence the public in foreign countries, Beijing has embarked on 
an ambitious policy of acquiring shares in media outlets regarded as strategic.

In October 2018, H&H Group, a New York investment firm with links to Beijing-
controlled Phoenix TV in Hong Kong, acquired XEWW 690, a Mexican Spanish-
language radio station based in Tijuana on the border with the United States. The 
station’s broadcasts are capable of reaching all of southern California, which has a 
large Chinese community, and it will henceforth broadcast a wide range of news and 
entertainment in Mandarin Chinese, targeted at this community.

In an effort to reach a broader public internationally, Beijing has begun implementing 
an ambitious programme of buying into foreign media that it regards as strategic. 
This acquisition policy is coordinated by the United Front Work Department (UFWD), 
a Communist Party branch that oversees financial transfers to foreign media outlets. 
According to a Bloomberg News report in April 2018, China has invested around 
3 billion euros in acquiring shares in various media in Europe in the last decade, 
about 1% of its entire investment in the continent.

In the Czech Republic, which President Milos Zeman wants to turn into an “entry 
door” for Chinese investment in Europe, the Chinese energy conglomerate CEFC 
acquired a controlling interest in two media groups in 2015, Empresa Media and 
Medea. Ye Jianming, the founder of CEFC, which also bought stakes in a Czech 
brewery, the football club Slavia Praha and the airline Travel Service, was even named 
as economic adviser to President Zeman.

According to the working group ChinfluenCE, which monitors Chinese presence in 
Central Europe, the media outlets controlled by Empresa Media and Medea, including 
Tyden (a weekly) and Barrandov TV, distinguished themselves by their inordinately 
enthusiastic coverage of China in the period following CEFC’s takeover. After running 
into financial difficulties, CEFC had to sell its shares in the two media companies two 

A 3-billion-euro 
investment in 
the European 
media

http://www.chinfluence.eu


years later. But it is now backed by another Chinese group, CITIC, which reportedly 
has its sights on the very popular Czech commercial TV channel NOVA.

Columnist fired

Azad Essa, a reporter for Al Jazeera and columnist for South Africa’s Independent 
Online (IOL) newspaper, learned to his detriment what can happen when a media 
outlet depends on Chinese investment. IOL terminated his column, “At the World’s 
End”, and fired him without any warning in September 2018, a few hours after 
the publication of his latest column criticizing China’s persecution of its Uyghur 
community, a highly sensitive subject for Beijing.

IOL is owned by Independent News & Media, South Africa’s second biggest media 
company, which unconvincingly attributed his dismissal to restructuring. Essa blamed 
his dismissal on the company’s concern not to upset its Chinese investors. The 
Chinese state-financed China-Africa Development Fund (CAD Fund) and the state-
owned China International Television Corporation (CITVC) own stake in Independent 
News & Media.

This is not the only South African media company that is partly Chinese-owned. The 
Chinese satellite and digital TV provider StarTimes recently acquired a majority stake 
in the South African satellite TV company TopTV.

  
The journalist Azad Essa 
was fired and his column 

abruptly discontinued 
a few hours after the 

publication of an article 
by him denouncing 
the persecution of 
Uyghurs in China.

© Azad Essa



39

Controlling the Chinese diaspora

Beijing’s influence reaches especially far in the Chinese-language media outside 
China. During the Ninth Forum on Global Chinese-Language Media in 2017, 
Overseas Chinese Affairs Office director Qiu Yuanping called on the Chinese 
diaspora’s 470 media outlets to “play an active role” in promoting the Belt and Road 
Initiative. They were likely to comply as most of them were already allied with Beijing.

The 50 million overseas Chinese, half of whom are in Asia, were traditionally very 
critical of China’s Communist regime. After the Tiananmen Square massacre in June 
1989, which triggered a wave of outrage in the diaspora media, Beijing realised that 
they posed an obstacle to its image-control strategy and set about buying them up, 
one by one, while at the same time developing new outlets of its own.

In the United States, home to a Chinese diaspora community of 5 million people (the 
West’s biggest), the Chinese-language media are now dominated by Qiaobao (China 
Press) and the SinoVision TV channel, which are discreetly controlled by the Chinese 
authorities and use content taken directly from China’s state media. Aside from the 
Epoch Times newspaper and New Tang Dynasty Television, which are run by the 
Falun Gong, a religious movement persecuted in China, and China Digital Times, a 
website founded by a leading US-based critic of the regime, the United States now 
has few truly independent diaspora media.

In Australia, which is home to the West’s third largest community of ethnic Chinese, 
Beijing is said to have infiltrated around 95% of the Chinese-language newspapers. 
Only Vision China Times, a newspaper launched in 2001, has managed to maintain 
its independence and is now published in four languages and distributed in 
17 countries.

In Thailand, which has the world’s biggest Chinese diaspora community (with 9 
million people), the Chinese-language media used to be fiercely anti-communist but 
they too have changed their tone. Sing Sian Yer Pao, founded in 1950 and Thailand’s 
leading Chinese-language daily, switched from traditional Chinese characters to the 
simplified ones used in China and began a partnership with China’s Nanfang Media 
group. New media outlets, such as ThaiCN, ASEAN Commerce and ASEAN Econ, all 
appear to be discreetly linked with each other and with Chinese state media.

Sing Tao, a Hong Kong Chinese-language tabloid daily founded in 1938 that has 
many overseas Chinese readers in Asia, Australia and North America, was taken over 
in the late 1990s by a pro-Beijing businessman. The Taiwanese daily China Times 
underwent a radical change in its editorial policies after being bought by a pro-
Beijing company in 2008 (see box). The New York-based World Journal – which has 
many overseas Chinese readers in Thailand as well as the United States and which 
is owned by Taiwan’s United Daily News media group – has also toned down its 
coverage of China. So too has Duowei, a New York-based website that was bought 
on Beijing’s behalf by a Hong Kong businessman.

In addition to its acquisitions policy, the Chinese Communist Party offers Chinese-
language media the possibility of lucrative partnerships in exchange for editorial 
space – an offer that some media outlets in poor financial shape find hard to refuse. 
In New Zealand, the Chinese-language radio station FM 90.6 and newspaper 
Chinese Times have begun broadcasting and publishing China Radio International 
content since beginning a partnership with NZC Media Group, a CRI offshoot. In the 
United Kingdom, the UK Chinese Times newspaper has been reprinting content from 
People’s Daily since a financial partnership was established in 2010.

The Chinese 
overseas 
community was 
traditionally 
critical of the 
Beijing regime

https://chinadigitaltimes.net
http://www.visiontimes.com/2017/06/10/beijing-controls-most-of-australias-chinese-language-media.html


IN FOCUS

China Times adopts the Party line

A Taiwanese sociology student’s thesis for her Master’s in 2015 showed how editorial practices at 
the Taiwanese daily China Times changed dramatically after it was bought by a pro-Beijing food 
company in 2008.

For her Master’s thesis at Tsing Hua National University in 2015, Taiwanese sociology student Li Chia-Ai 
researched editorial practices at the Taiwanese daily China Times before and after the media group that 
owns it was purchased in 2008 by Want Want, a Taiwanese food industry company that has 90% of its 
turnover in China. Taiwan’s fourth biggest media conglomerate, the China Times group consists of three 
dailies, three magazines, three TV channels and eight news sites.

Li found that, in the five years after its acquisition, the newspaper’s coverage of human rights in China fell 
by two thirds, from an average of 350 articles a year to fewer than 100. She also found that the proportion 
of in-depth articles on human rights  (those with more than 800 Chinese characters) also fell, from 26% 
in 2008 to less than 8% in 2013. The tone of the articles also became less critical, emphasizing positive 
reforms rather than individual violations.

Hong Kong’s 2014 “Umbrella Movement”, when tens of thousands of pro-democracy demonstrators 
occupied the city centre for three months until the police used violence to drive them out, offered another 
example of how the newspaper’s reporting has changed. According to Li, China Times did not send anyone 
to Hong Kong to cover the demonstrations and, in general, reflected the viewpoint expressed by the 
Chinese state news agency Xinhua.

Want Want’s chairman, the Taiwanese businessman Tsai Eng-Meng has never hidden his sympathies with 
Beijing or his desire to change the editorial line of the media outlets he bought. Unhappy with the way 
China Times covered an official Chinese visit in December 2009, he punished the editor, Xia Zhen, by 
transferring him to a different company. When Tsai went to Beijing on an official Chinese state media visit in 
July 2018, he was happy to been seen with Wang Yang, one of the Communist Party’s six top officials.

 
In 2014, China Times did 
not send any journalists to 
Hong Kong to cover the pro-
democracy “Umbrella Movement” 
and, in general, adopted the 
views expressed by Chinese 
state news agency Xinhua. 
© Kin Cheung / AP / NPR

https://ndltd.ncl.edu.tw/cgi-bin/gs32/gsweb.cgi?o=dnclcdr&s=id=%22103NTHU5208019%22.&searchmode=basic


41

ART OF COMMERCIAL BLACKMAIL

Beijing subjects international social network platforms, publishers and media 
to the threat of being completely excluded from the Chinese market if they do 
not comply with censorship requirements.

Ever since ordinary citizens began using the Internet in China in 1996, Beijing has 
been trying to censor and control the information they can access. It took only a year 
for the term “Great Firewall” – a combination of China’s Great Wall and firewall – to 
appear in Wired magazine as a label for China’s system of online censorship. In 
1998, the authorities launched “Golden Shield”, a project for replacing the not-very-
effective traditional censorship methods with a system of automatic content filtering, 
in which Chinese and foreign search engines would have to cooperate. Completed 
in the run-up to the 2008 Beijing Olympics, it enables both the selective blocking of 
“undesirable” websites and surveillance of dissidents.

Beijing quickly turned its sights on the nascent social networks. Facebook and Twitter 
were blocked in the summer of 2009 after riots in Xinjiang province left at least 197 
dead and more than 1,600 wounded. In March 2010, after cyberattacks on the Gmail 
accounts of Chinese dissidents and human right activists, Google shut down the 
Chinese version of its search engine, redirecting users to its uncensored Hong Kong 
version. Google’s departure from China boosted the Chinese search engine Baidu. 
In exchange for its active cooperation with Beijing’s censorship, it became China’s 
leading search engine within a few years.

Access to the Chinese online market, the world’s leading market with a fifth of the 
world’s Internet users, henceforth became the subject of commercial blackmail. To 
get started in China in 2014, the professional networking site LinkedIn was forced 
to integrate the same censorship criteria as those used in Sina Weibo and WeChat 
into its messaging. Other apps whose encryption methods do not permit cooperating 
with China’s censorship methods were blacklisted. They included Instagram in 2014, 
and Skype and WhatsApp in 2017. Only Bing, Microsoft’s search engine, has so far 
managed to maintain a presence in China, despite sporadic cuts.

Apple forced to “comply with the law”

The Californian tech 
giant Apple – which is 
very dependent on China 
because many of its 
subcontractors are based 
there and the Chinese 
market generates 20% 
of its revenue – has also 
been forced to make many 

concessions in order “to comply with China’s cybersecurity law”. In July 2017, for 
example, its Chinese app store stopped selling several VPN apps, which are often 
used to circumvent censorship and surveillance. It yielded to pressure again in 2018, 
removing 25,000 gambling apps from its Chinese store that are said to be illegal 
in China. And the accounts of all subscribers to Apple’s iCloud China services were 
moved to servers in China in early 2018.

Facebook has tried everything possible, so far without success, to re-enter the 
Chinese market, from which it has been banned since 2009. In July 2018, it 
tried to open a subsidiary called Facebook Technology in the city of Hangzhou, 
but the authorities refused permission at the last minute. Facebook founder and 

©
R

S
F



CEO Mark Zuckerberg has pulled out all the stops, even going so far as to have 
himself photographed with President Xi Jinping and jogging across Tiananmen 
Square, apparently oblivious to the fact that thousands of peaceful pro-democracy 
demonstrators were massacred there in June 1989.

In June 2018, a US Senate committee accused Facebook of sharing data about 
its users with Chinese consumer electronic device manufacturers Huawei, Lenovo, 
OPPO and TCL, in a possible violation of the confidentiality of their personal 
information. Even if it is banned in China, the social network platform is increasingly 
dependent on the Chinese market. According to a report by equity research company 
Pivotal Research in 2018, no less than 10% of Facebook’s income, or about 5 billion 
dollars (4.2 billion euros), comes from Chinese advertisers.

Scientific publishing now under threat

Censorship, which until recently was used to focus above all on the leading Chinese-
language media, has now been extended to internationally respected scientific 
and academic publishers. The articles they publish, written with care and subject 
to anonymous peer review before publication, pose a threat to the Chinese regime 
because they provide students, academics and dissidents with an exhaustive store 
of scholarly knowledge on which to base their work. It is hard for the Chinese 
Communist Party’s simplistic rhetoric to effectively challenge the findings of articles 
that are regarded as authoritative throughout the world.

In September 2018, the Chinese importer of the British academic publishing house 
Taylor & Francis, whose publications include the Asian Studies Review, began 
blocking access to 83 of the 1,466 Taylor & Francis academic journals to which it 
provides online access in libraries across China.

The German publishing house Springer Nature, which owns the science magazines 
Nature and Scientific American, as well as the Journal of Chinese Political Science 
and the publishing house Palgrave Macmillan, was forced in November 2017 to 
block online access to around 1% of its articles within China. Springer Nature said 
the Chinese authorities gave it the list of specific articles they wanted blocked, taking 
Chinese censorship to a new level.

  Facebook has tried everything possible, without success, to re-enter the Chinese 
market, from which it has been banned since 2009.
© AFP / Getty Images



43

Three months before that, Cambridge University Press (CUP) revealed that, at 
Beijing’s request, it had begun blocking access within China to 300 articles in the 
online archives of its China Quarterly journal. After a storm of protests from the 
academic world, CUP backed down and restored access to all the articles, but the 
reputation of this venerable British institution, which began publishing in 1534, 30 
years before Shakespeare’s birth, has not entirely recovered.

 
Battle with the New York Times

Beijing’s battle with the New York Times  is another example of how it uses access 
to the Chinese domestic market as a form of blackmail, and as leverage in order to 
impose censorship. In January 2017, the Chinese authorities managed to get Apple 
to remove the New York Times  app from its Chinese app store on the grounds that 
it included content that was “illegal in China”. In fact, this was just the latest example 
from over six years of harassment of the newspaper.

Beijing has had the New York Times  in its sights ever since 25 October 2012, when 
the newspaper published the findings of its investigation into the fortune amassed 
by the family of then Premier Wen Jiabao, a man of modest origins. The family was 
estimated to be worth no less than 2.7 billion dollars (2.4 billion euros), the paper 
reported. The fact that the New York Times  had launched a free Chinese-language 
version of its website just a few months earlier clearly contributed to the story’s 
impact in China. The day after its publication, the New York Times  website and all of 
the newspaper’s social network accounts were blocked in China. At the same time, 
the paper’s name in both English and Chinese was added to the list of censored 
search engine terms.

Reports by other media outlets such as the BBC  mentioning the New York Times  
story were also censored. Chris Buckley ,  a China-based New York Times  reporter, 
was e�ectively expelled in December 2012 because the authorities refused to renew 
his visa. A second  New York Times  journalist, Austin Ramzy , had to leave in January 
2014 for the same reason.

 
Visa blackmail

Such punishments set an example to other media outlets. The threat of blocking is 
a permanent one for all foreign media with a presence in China. Britain’s Guardian 
newspaper tried to launch a Chinese-language website in 2009 but gave up after it 
was blocked. Bloomberg’s website was blocked in 2012 for revealing the fortunes 
amassed by relatives of then Vice President Xi Jinping, who was already tipped as 
President Hu Jintao’s successor.

The Wall Street Journal , which has had a Chinese-language site since 2002, was 
used to seeing some of its articles blocked but had experienced few complete site 
blockings until November 2013, when its site and the Reuters  news agency site were 
both completely blocked, almost certainly because they had reported the latest New 
York Times  revelations about links between former Premier Wen Jiabao’s daughter 
and the New York investment bank JPMorgan Chase.

Journalists with the New York Times  (see above) are not the only China-based 
reporters to have been denied visa renewals as part of the visa blackmail methods 
that Beijing uses to pressure foreign media outlets. Megha Rajagopalan , the 
Buzzfeed News  bureau chief in Beijing, had to leave in August 2018 after the 
authorities refused to renew her visa. Ursula Gauthier , a French reporter for the 
news magazine L’Obs, was expelled in December 2015, as did Swedish freelancer 



 Victor Mallet, Asia editor of the Financial Times and Vice-President of the Foreign 
Correspondents’ Club (FCCHK), is now banned from entering Hong Kong.  
© Paul Yeung / AFP

Jojje Olsson  the following July. In what was clearly also meant as a warning, visas 
of unusually short duration were issued to journalists with the New York Times , BBC , 
Australian Broadcasting Corporation, Sankei Shimbun and Voice of America  in 2018.

In October 2018, the blackmail even spread to a foreign journalists based in Hong 
Kong: Victor Mallet , Asia editor for the Financial Times  and Vice-President of the 
Foreign Correspondents’ Club in Hong Kong (FCCHK), who, after moderating 
a controversial debate that angered Beijing, saw his visa denied and was later 
barred from entering Hong Kong.

https://rsf.org/fr/actualites/le-journaliste-victor-mallet-qui-avait-modere-un-debat-deplaisant-la-chine-est-desormais-interdit


45
DEMOCRACIES TRY TO REACT

In democratic countries, governments and civil society are trying to respond to 
the threats posed by China’s growing propaganda apparatus. 

It has taken a long time but democracies are finally realising the danger they are 
running by giving Beijing a free rein to gradually take control of their media and 
thereby extend its influence over public opinion. Governments are trying to take 
countermeasures but these have so far fallen short of what is needed. China’s 
investment capacities combined with its authoritarianism allow it to purse a long-term 
strategy, while democracies are often divided and limited to short-term measures.

The values of tolerance and openness that characterise liberal democracies give 
Beijing considerable freedom of movement, for which nothing is demanded in 
return. The asymmetry is striking. The state news agency Xinhua plans to have 
opened 200 bureaux around the world by 2020 but Beijing is extremely sparing 
in the accreditations it gives to foreign reporters. State-owned China Global 
Television Network (CGTN) is extending its influence in more than 100 countries but 
international TV channels and radio stations such as France’s TV5, America’s VOA 
and the UK’s BBC are banned in China outside luxury hotels.

In November 2018, Xinhua managed to get the US news agency the Associated 
Press to sign a broad agreement to cooperate “in areas including new media, 
application of artificial intelligence and economic information”, prompting concern 
about the danger of abuse. The US Congress was so surprised that it requested 
more information about the agreement and called for complete transparency for the 
US public’s sake.

Demanding transparency

Some countries try to make media companies identify their shareholders so that 
the public knows where its news is coming from and is more aware of the dangers 
of disinformation. In September 2018, the US justice department ordered Xinhua 
and CGTN to register as foreign agents, which means they would have to identify 
themselves as such in all the content they publish or broadcast. This requirement had 
already been imposed on the Russian government-funded TV network RT (previously 
known as Russia Today).

The US authorities regard the activities of these media outlets as propaganda rather 
than journalism. And there are strong grounds for suspecting that China’s leading 
intelligence agency, the Ministry of State Security (MSS), has placed agents within 
the Chinese state media who take advantage of the facilities provided to journalists 
(including press cards and invitations to press conferences) for espionage purposes. 
Sharing similar concerns, the Australian parliament approved a Foreign Influence 

 RESISTANCE  
 STRATEGIES 



Transparency law in June 2018 under which foreign state media will have to register 
as entities acting on behalf of “foreign principals” and Australian media will have to 
clearly identify any content they publish that comes from foreign state media.

Chinese-language content

A growing number of leading media outlets are producing their own Chinese-
language content targeting not so much China’s market, where they have every 
chance of being banned, as the domestic market, where the Chinese-speaking 
diaspora constitutes a promising niche market, while at the same time aiming to 
reduce the pro-Beijing media’s influence and recovering former readers.

Australia’s public radio and TV broadcaster ABC has had a Chinese-language 
website, AustraliaPlus.cn, since 2015 and a Chinese-language service since 2016. 
The News Corps-owned daily the Australian launched a Chinese-language online 
version in 2017, as did Japan’s public broadcaster NHK in January 2019.

NGO pressure

With the help of media outlets and NGOs, whistleblowers can also function as a 
counterweight. In August 2018, the world was stunned to learn that Google – which 
pulled out of the Chinese market in 2010 to avoid complying with state censorship 
– was secretly preparing to re-enter it with a censored search engine code-named 
“Dragonfly”. The story was broken by the investigative news website The Intercept 
thanks to a leak from within Google. Many human rights organisations, including RSF, 
urged Google to abandon the project. They were joined on 27 November by around 
500 Google employees who said in an open letter that they opposed “technologies 
that aid the powerful in oppressing the vulnerable”. By the end of the year, Google 
appeared to have “suspended” the project.

As a result of a campaign by human rights organisations, the Munich-based 
Süddeutsche Zeitung newspaper announced in May 2018 that it would stop 
publishing China Watch, the Chinese propaganda supplement, as an occasional insert 
in the newspaper. NGOs are currently waging a similar campaign to get France’s 
Le Figaro, Belgium’s Le Soir and Germany’s Handelsblatt to stop publishing China 
Watch.
. 

  
Under pressure from its 

employees and many 
human rights organizations, 
including RSF, Google has 

suspended its censored 
search engine project for the 

Chinese market. 
©Getty Images



47

  
Former British private investigator and journalist Peter 
Humphrey, who was forced to make a confession on 
Chinese television in 2013, is demanding the revocation of 
CCTV-CGTN’s licence in the UK. 
©Frank Augstein / AP

Challenge to CGTN in the UK

Another possible way of combatting the influence of the Chinese state media is to 
draw attention to content that is illegal. Peter Humphrey, a British private investigator 
and former journalist, filed a complaint with British broadcast media regulator Ofcom 
(Office of Communications) against Chinese state TV broadcaster CCTV/CGTN in 
November 2018, calling for its licence to operate in the UK to be revoked because 
it broadcast the confession he was forced to make in China in 2013. Humphrey 
said this violated the UK’s broadcasting code, which requires impartiality and forbids 
harassment of persons in distress. According to the human rights NGO Safeguard 
Defenders, Chinese state TV channels have broadcast at least 83 forced confessions 
since 2013 – 29 of them involving journalists or bloggers.

TWO JOURNALISM DEFENCE INITIATIVES

In response to the worldwide growth in disinformation, RSF launched two 
projects in 2018 that are designed to defend and promote reliable news and 
information and journalistic freedom, independence and pluralism.

The expansion of propaganda media is facilitated by the lack of objective criteria 
for distinguishing a media outlet that serves a government’s interests from one 
that serves the interests of its readers, listeners or viewers by conducting proper 
journalism. This expansion is taking place at a critical time when new information and 
communication mechanisms are endangering the freedom to access relevant and 
reliable news and information.

To address this problem, RSF launched two projects in 2018 with the aim of 
protecting and promoting journalistic freedom, independence and pluralism, and 
reliable news and information worldwide. One is the Journalism Trust Initiative 
(JTI), which aims to create a journalistic quality label. The other is the Pledge on 
Information and Democracy, a political process designed to reinforce the key role that 
journalism plays in democracies.

Journalism Trust Initiative

The Journalism Trust Initiative (JTI) is an innovative mechanism for certifying 
the editorial methods used by media outlets. Launched in partnership with many 
professional media organisations such as Agence France-Presse, it will create a set 
of standards in the form of indicators that will make it easier to distinguish outlets 
that respect journalistic criteria (such as accuracy, independence, transparency and 
respect for journalistic ethics) from those whose goal is spreading false information. 

https://rsf.org/fr/actualites/rsf-et-ses-partenaires-devoilent-la-journalism-trust-initiative-jti-un-dispositif-innovant-contre-la


These standards are being formulated in a joint process that began in April 2018 
under the aegis of the European Centre of Standardization (CEN). Stakeholders 
invited to take part in the process include media outlets, media unions and 
associations, regulatory and self-regulatory bodies such as press councils, online 
platforms, advertisers and consumer interest groups. The aim is for these standards 
to be adopted widely by those involved in media self-regulation and by those who 
produce journalistic content, whether bloggers or international media organisations. 
Adoption of these standards will open the way to a certification process.

Pledge on information and democracy

During the Paris Peace Forum on 11 November 2018, the leaders of 12 democratic 
countries – Burkina Faso, Canada, Costa Rica, Denmark, France, Latvia, Lebanon, 
Lithuania, Norway, Senegal, Switzerland and Tunisia – launched a political process 
designed to defend journalism and reinforce the key role that it plays in democracies. 
The initiative was hailed by UNESCO Director-General Audrey Azoulay, Council of 
Europe Secretary General Thorbjørn Jagland and UN Secretary-General António 
Guterres.
 
The undertaking given by these 12 leaders was based on the Declaration on 
Information and Democracy that was drafted by an independent commission 
created at RSF’s initiative. Chaired by Nobel peace laureate Shirin Ebadi and RSF 
Secretary-General Christophe Deloire, this commission consists of 25 prominent 
figures including Nobel economics laureates Joseph Stiglitz and Amartya Sen, Nobel 
literature laureate Mario Vargas Llosa and Sakharov Prize laureate Hauwa Ibrahim, a 
Nigerian human rights lawyer.

 

  
At the Paris Peace Forum on 11 November 2018, twelve democratic countries launched a political 
process designed to defend journalism.
©Yoan Valat / Pool / AFP



49

 RSF’S RECOMMENDATIONS 

Recommendations for the Chinese authorities:

• Immediately release professional and non-professional journalists 
who have been imprisoned in connection with the provision of news and 
information, and stop subjecting journalists to abduction, arrest, detention, 
torture, mistreatment, search and harassment.

• Respect press freedom and the freedom of information both domestically 
and internationally.

• Ratify the International Covenant on Civil and Political Rights.

• Restore the independence of state and privately-owned media in 
application of Article 35 of the Constitution of the People’s Republic of China, 
which guarantees “freedom of speech [and] of the press”.

• End the system of online censorship and surveillance of journalists, which 
constitutes a flagrant violation of the right of Chinese citizens to the freedom and 
privacy of correspondence guaranteed by Article 40 of the Constitution of the 
People’s Republic of China.

• Stop blocking and censoring the dissemination of foreign media content 
in China.

• Do not impede the work of foreign reporters in China and provide them with 
accreditation in an open and transparent manner.

Recommendations for democratic governments:

• Convey the aforementioned recommendations to the Chinese authorities.

• Demand that the Chinese authorities stop harassing journalists, media 
outlets, publishers and academics based abroad. 

• Require Chinese media to be completely transparent about their 
shareholders and their sources of funding, including advertising.

• Encourage and support the presence of independent Chinese-language 
media, especially in countries with a large ethnic Chinese diaspora.

• Develop programmes that educate citizens about the media, helping them 
to detect disinformation campaigns and obtain their information from pluralistic 
and independent journalistic sources.

Recommendations for journalists:

• As far as possible, avoid using technological resources that entail a risk of 
censorship or surveillance by the Chinese authorities, either because they were 
developed or are operated by a company subject to Chinese regulation (such as 
WeChat and Baidu), or because user data is stored in servers accessible to the 
Chinese authorities (such as iCloud China).

• If using these resources is absolutely necessary, connect from a dedicated 
computer or smartphone that is separate from your usual work 
environment. Do not store, even temporarily, passwords or information that 
could endanger you or your sources. Do not trust claims by operators that data 
passing through their servers in China is encrypted or immediately deleted.



• In the country where you live, pay attention to the presence and development 
of media of Chinese origin, in particular, their publishing and investment 
activities. Notify RSF of any changes in the editorial policy of local media linked 
to China.

• Notify RSF of any China-related abuses you see in the course of your 
reporting and in your country’s media (pressure, threats, harassment, suspected 
self-censorship or suspected corruption) so that we can, if necessary, investigate.

• When referring to China, take care to avoid using expressions designed to 
conceal certain realities. For example, refer to the persecution of Xinjiang’s 
Uyghur community rather than the “fight against terrorism” in Xinjiang, or to the 
Tiananmen Square massacre rather than the “events” of Tiananmen Square.

• Do not cooperate with media outlets that relay Chinese Communist Party 
propaganda and, if you are invited to China as a journalist, think about what may 
be asked of you in return. 

Recommendations for media outlets, publishers and social networks:

• Do everything possible to prevent the risk of external pressure, whether 
political or economic, and denounce any editorial interference you experience.

• Refuse all censorship and surveillance requests.

• Refuse to disseminate propaganda content. 

• Continue to investigate and expose Beijing’s censorship, propaganda, 
media acquisitions, harassment of journalists and so on.



51

This report was made possible thanks to a grant from the Sätila Foundation



REPORTERS WITHOUT BORDERS promotes and defends the freedom to receive and impart information 
worldwide. Based in Paris, it has fourteen international bureaux (Berlin, Brussels, Dakar, Geneva, 
Helsinki, London, Madrid, Rio de Janeiro, Stockholm, San Francisco, Taipei, Tunis, Vienna and 
Washington, D.C.) and has more than 150 correspondents in all five continents.

Secretary-general: CHRISTOPHE DELOIRE 
Editorial responsibility: VIRGINIE DANGLES

Author: CÉDRIC ALVIANI / RSF EAST ASIA BUREAU

INTERNATIONAL SECRETARIAT
CS 90247

75083 PARIS CEDEX 02
TEL. +33 1 44 83 84 84 
 WEB : WWW.RSF.ORG


