درخواست همیاری ۱۰۳ روزنامه‌نگار افغانستانی: به ما کمک کنید تا روزنامه نگاری افغانستان زنده بماند

بیش از صد خبرنگار افغانستانی در پیامی تکان دهنده به گزارش‌گران بدون مرز از نهادهای جهانی خواهان همیاری جدی شدند.


این فراخوان با عنوان « ما به همبستگی جهانی برای زنده ماندن روزنامه‌نگاری در افغانستان نیازمندیم»  بدست ۱۰۳ خبرنگار از آن میان ۲۰ زن و از همه رسانه‌های افغانستان با عقاید سیاسی و قومی در سراسر کشور امضا شده است. برخی برای امنیت خود در افغانستان و برخی دیگر که در خارج از کشور هستند ترجیح داده‌اند نامشان فاش نشود. 



“ما به همبستگی جهانی برای زنده ماندن روزنامه‌نگاری در افغانستان نیازمندیم”


ما روزنامه نگاران افغانستانی از نظرات و قومیت های مختلف سیاسی هستیم.  برخی از ما هنوز قادر به کار هستیم.  دیگران در کابل یا جاهای دیگر در افغانستان مخفی شده‌اند.  و برخی دیگر به خارج گریخته اند یا در حال ترک کشور هستند.  بسیاری از مجبور هستیم که بدون فاش کردن نام خود این بیانیه را امضا کنیم. این امری فوری است و ما نمی‌خواهیم روزنامه نگاری در افغانستان مانند سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ منقرض شود. 


از طریق گزارشگران بدون مرز (RSF) ، ما امروز از نهادهای جامعه جهانی  درخواست می کنیم تا از رهبران جدید افغانستان در مذاکرات در حال انجام  خواهان تعهداتی آشکار و روشن در باره آزادی اطلاع‌رسانی شودند. در حال حاضر کمتر در کابل از هر هفت زن خبرنگار کمتر از یک نفر کار می‌کند. با وجود تعهدات عمومی طالبان، ما نشانه های مشخصی از سرکوب عمومی اعلام نشده مشاهده می کنیم، به شمول تهدید روزنامه‌نگاران، ارعاب رسانه‌های خبری و سانسور غیر مستقیم. ما از کسانی که آینده‌ای بهتر را برای افغانستان و مردم آن می‌خواهند، بدون توجه به اشکال حکومت در ماه‌های آینده  می خواهیم از آینده ی روزنامه‌نگاری در افغانستان دفاع کنند.  


ما خواستار کارزاری در دفاع از آزادی رسانه‌ها در کشورمان برای حفظ دستاوردهای ۲۰ سال گذشته از جمله استقلال رسانه‌ها ، تکثر و مصونیت از روزنامه‌نگاران هستیم.  نهادهای جهانی موظف به محترم شمردن میثاق جهانی حقوق مدنی و سیاسی هستند که افغانستان نیز از امضا کنندگان آن است


ما به شما نیاز داریم تا پایداری روزنامه نگاری در افغانستان تداوم یابد. این به معنای منابع برای تشویق رسانه ها به ادامه راه یا بازگشایی است.  زنان روزنامه نگار و دیگر کارمندان زن رسانه‌ها باید بتوانند به کار خود بازگردند و حرفه خود را در امنیت کامل انجام دهند.   کمیته سه جانبه رسانه ای که در روز نخست سنبله ایجاد شده است باید تضمین دهد که در واقع سازوکاری برای دفاع از آزادی رسانه خواهد بود و نه برای سرکوب روزنامه نگاران. 


 در کوتاه مدت ، ما نیاز به حمایت قوی برای خروج روزنامه نگاران در معرض خطر، با اختصاص همه منابع لازم دیپلماتیک ، کنسولی و مالی داریم .  باید به روزنامه نگاران مجبور شده به ترک کشور تسهیلاتی داده شود تا بتوانند به عنوان روزنامه‌نگار به کار خود ادامه دهند. در این دوران تاریخی و همچنین آشفته، ناپدید شدن روزنامه نگاری افغانستان فاجعه بار خواهد بود.


  تضمین امنیت حرفه‌کاران رسانه‌ای امری حیاتی برای حفظ حق بنیادین همه شهروندان افغانستانی در دریافت اخبار و اطلاعات دقیق است. و همچنین پیش نیاز آینده‌ای است که در آن افغانستان را در مسیر صلح پایدار ببینیم.  به ما کمک کنید تا روزنامه نگاری افغانستان زنده بماند.

امضاها : برای حفظ امنیت روزنامه‌نگاری اسامی در نزد RSF  محفوط است.



Publié le
Updated on 17.09.2021

افغانستان

تمام مطالب