کرونا ویروس : در تاجیکستان شرایط کار روزنامه‌نگاران سخت‌تر شده است

مقامات رسمی تاجیکستان نه تنها بودش کروناویروس را در کشور انکار می‌کنند و به روزنامه‌نگاران در باره وضعیت بهداشتی پاسخ نمی‌دهند که آنها را نیز به « ایجاد ترس در میان مردم» متهم می‌کنند. دو روزنامه‌نگار پس از بازداشت ساعت‌ها بازجویی شدند. گزارش گران بدون مرز (RSF) خواهان پایان دادن به فشارها بر رسانه‌ها و شفافیت حکومت است.

 

به تاریخ ۷ آوریل وزیر بهداشت تاجیکستان تنها برای اعلام نبود کروناویروس در کشور با Pressa.tj. مصاحبه‌ای انجام داد. از آغاز ماه مارس روزنامه‌نگاران درشرایطی پر ابهام و مساعد برای انتشاراطلاعات نادرست کار می‌کنند. تاجیکستان هم مرز با چین همراه با کره شمالی و ترکمنستان تنها کشورهای جهان هستند که در آنها اعلام شده است، هیچ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ وجود ندارد.

 

مقامات به پرسش‌های خبرنگاران در باره چرایی قرنطینه شدن بیش از ۳۰۰ نفر در یک بیمارستان اختصاصی بیماری‌های عفونی و یا استفاده گسترده ماسک از سوی نیروهای پلیس در شهر خجند پاسخ نمی‌دهند. این در حالی است که بیشتر رسانه‌های مستقل کشور توقیف شده‌اند.

 

بنا بر مواد ۶ و ۲۴ قانون رسانه‌ها در تاجیکستان، مقامات می‌توانند در برخی موارد به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ ندهند، اما پرسش در باره وضعیت بهداشت و سلامت در کشور از جمله این موارد نیستند. جیمز فلی رییس رادیو آزاد اروپا در نامه‌ای سرگشاده نیز از این رفتار مقامات کشور انتقاد کرده است.

 

وزیر بهداشت  به تاریخ ۶ آوریل در اطلاعیه‌ای شایعه‌ها در باره مرگ مردی ۶۰ ساله در شمال کشور بر اثر کووید-۱۹ را تکذیب و علت مرگ وی  را عفونت رویوی اعلام کرد. وزارت بهداشت همچنین تاکید کرده است که « آژانس‌های خبری کشور برای پیشگیری از انتشار شایعه و ایجاد ترس در میان مردم به گزارش‌های رسمی نهادهای حکومتی اتکا کنند.»

 

« ایجاد رعب» اتهامی است که به سیتورا صفارف و شیرالی داولاف دو خبرنگار هفته‌نامه مستقل SSSR زده است. این دو در تاریخ ۵ مارس به هنگام تهیه گزارش و عکس از هجوم مردم در یکی از فروشگاه‌های دوشنبه برای خرید مایحتاج ضروری،  بازداشت و ساعت‌ها بازجویی شده‌اند.


ژان کاولیه، مسئول دفتر اروپای شرقی و مرکزی RSF در این باره می‌گوید : « این نبود شفافیت مقامات حکومتی در باره وضعیت بهداشتی کشور است که در میان مردم هراس ایجاد می‌کند، و نه پوشش خبری همه‌گیری کروناویروس در کشور. ما از مقامات مسئول کشور می خواهیم در باره کووید-۱۹ به همه‌ پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دهند و به فشار بر رسانه‌ها و توقیف رسانه‌های مستقل پایان دهند.»


 

از سال ۲۰۱۵ تاجیکستان ۴۵ رتبه از جدول رده‌بندی جهانی ازادی رسانه‌ها برافتاده است، یکی از اصلی‌ترین علت این سقوط سانسوراعمال شده بر اینترنت و توقیف رسانه‌های مستقل است.  در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها ۲۰۱۹ گزارش‌گران بدون مرز، در  میان ١٨٠ کشور جهان در رتبه ١۶۱ قرار دارد.

 

Publié le
Mise à jour le 09.04.2020