شلیک ارتش اسرائيل به روزنامه‌نگارانِ فلسطینی : شکایت گزارش‌گران بدون مرز (RSF) به دیوان کیفری بین‌المللی

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) چند ساعت پیش از برگزاری جلسه شورای امنیت سازمان ملل در باره کشتار غیر نظامیان فلسطنی در غزه، به تاریخ ۱۵ می ۲۰۱۸ با انتشار اطلاعیه اعلام کرد که از ارتش اسرائیل به دیوان کیفری بین‌المللی شکایت کرده است.

گزارش‌گران بدون مرز در این دادخواست به شلیک عامدانه تک تیراندازان ارتش اسرائیل به ده‌ها خبرنگار فلسطینی در غزه به هنگام تظاهرات‌های بازگشت به وطن استناد کرده است. این شکایت با استنادبه ماده ۱۵ اساس‌نامه روم (صلاحیت دادستان) از خانم فاتو بن‌سودا دادستان دیوان خواسته شده است در این باره تحقیق و بررسی شود. گزارش‌گران بدون مرز باور دارد این شکایت در صلاحیت دادگاه کیفری بین‌المللی است.


کریستف دولوار دبیر اول گزارش‌گران بدون مرز در این باره اعلام کرد « مقامات مسوول اسرائیلی نمی توانند حضور خبرنگاران در میان شهروندان غیر نظامی را انکار کنند. و از وظیفه نخستین خود میبنی بر در نظرداشت و تشخیص این افراد که در پناه حفاظت باید قرار گیرندکوتاهی کرده‌اند. این نقض عامدانه و تکرار شده حقوق انسانی مصداق جنابت جنگی است. با شکایت به دیوان کیفری بین‌المللی ما مقامات اسرائیلی را به رعایت حقوق بین‌الملل فرا می‌خوانیم


بنا بر منابع متعدد شماری از خبرنگاران در تاریخ ۱۴ ماه می ۲۰۱۸ در حالی که مشغول پوشش خبری تظاهرات در شرق شهر غزه بوده‌اند، هدف شلیک قرار گرفته‌اند. از این میان عمر حمدان تصویربردارتلویزیون ملی الجزایر، وائل دهدو خبرنگار شبکه تلویزیون الجزیره ، محمد أبو داحروج تصویر برادر زان مدیا، یاسر کیدیه، عکاس مستقل برای روزنامهفلسطین، نزدیک به جنبش حماس و... که برخی با چند گلوله زخمی شده‌اند.


دو خبرنگار دیگر عبدالله ال شورباقی گزارش‌گر روزنامه محلی* خان یونس مدیاونزدیک به حماس و نیهاد فواد گزارش‌گر رادیو محلی فرسان ال أراده، در نزدیکی شهر خان یونس زخمی شده‌اند. فرهان هاهشم أبو هدادی، گزارشگر سایت اطلاع رسانی صافاد پرس نیز در شرق شهر رفاه زخمی شد.


از تاریخ ۳۰ مارس ۲۰۱۸ و شروع تظاهرات‌های اعتراضی بازگشت به وطن در کنار مرزهای اسرائیل دو خبرنگار یاسر مرتجا ۳۰ ساله، عکاس خبرنگار آژانس مستقل عین مدیا و احمد ابو حسین ۲۷ ساله، خبرنگار رادیو شاعب و بیسان نیوز با شلیک گلوله نظامیان اسرائیلی کشته شدند. هر دو این خبرنگاران جلیقه برتن و کاسک بر سر داشتند که به روشنی بر روی آنها پرس نوشته شده بود. نزدیک به بیست خبرنگار زخمی شدند که دست کم سه تن ازآنها بعنوان خبرنگار قابل شناسایی بودند.

Publié le
Updated on 15.05.2018