شبکه تلویزیونی الحره در عراق برای انتشار گزارشی در باره فساد توقیف شد

سازمان رسانه‌ها و ارتباطات عراق شبکه تلویزیونی الحره را در پی انتشار گزارشی در باره فساد به مدت سه ماه توقیف کرده است. گزارش‌گران بدون مرز از مقامات حکومت عراق خواهان رفع توقیف این شبکه تلویزیونی است.

به تاریخ ۲ سپتامبر ۲۰۱۹ ، سازمان رسانه‌ها و ارتباطات عراق مجوز پخش شبکه الحره را به مدت سه ماه لغو کرد. منابع مالی این شبکه را امریکا تامین می‌کند. این تصمیم دو روز پس از به راه افتادن موج اعتراض به پخش این گزارش در باره فساد در نهادهای مذهبی گرفته شد.

 

مقامات عراقی همچنین از این شبکه خواسته‌اند به شکل علنی برای انتشار این گزارش که « توهین و تحقیر نمادها و شخصیت‌های مذهبی» و« نقض قانون‌های حاکم بر پخش رادیو تلویزیونی» است و تا پیش از مجازات‌های جدی‌تر پوزش بخواهد.

 

شبکه الحره  با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده است « این گزارش تحقیقی آزاد، حرفه‌ای و متعادل تهیه شده بود و به افراد و نهادهای نامبرده نیز فرصت پاسخگویی داده شد که آنها رد کردند.»

 

 

دفتر خاورمیانه گزارش‌گران بدون مرز در این باره اعلام کرد :« این توقیف نشان از دشواری  کاووشگری در باره فساد در عراق است، به ویژه زمانی که نهادها و نمادهای کشور در آن دخیل هستند. ما از مقامات عراقی می‌خواهیم در باره اینمجازات نامتناسب تجدید نظر کرده و اجازه دهند خبرنگاران به کار اطلاع رسانی خود ادامه دهند.»

 

 

دست‌کم هفت جنبش سیاسی در اتخاذ این تصمیم از سوی دولت علیه شبکه الحره نقش داشتند. حشد الشعبی، شبه‌نظامیان شیعه، « بزرگ‌نمایی تهاجمی و همه جانبه از سوی شبکه‌های داخلی و جهانی به ویژه شبکه وابسته به پنتاگون» را محکوم کرد. جنبش شبه نظامی حکیم « این گزارش را « توهین به مراجع و نهادهای مذهبی» نامید. و حیدرالعبادی نخست وزیر سابق عراق « هدف قرار دادن مستقیم و غیر مستیقم» این نهادها را محکوم کرد.

 

 

عراق در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها ۲۰۱۹ گزارش‌گران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ۱۵۶ قرار دارد.

 

Publié le
Mise à jour le 04.09.2019