تاجیکستان : مهاجمان گزارش‌گر آسیا پلاس تنها با جریمه نقدی مجازات شدند

سه مردی که روزنامه‌نگار آسیا پلاس را به هنگام تهیه گزارش در خیابان کتک زده بودند، برای بی‌ادبی محکوم به پرداخت جریمه شدند. گزارش‌گران بدون مرز (RSF) خرسندی خود را شناسایی مجرمان اعلام اما از دستگاه عدالت می خواهد این افراد برای « اختلال در کار حرفه‌ای یک روزنامه‌نگار » مجازات کنند.

به تاریخ ۲ ژوئن ۲۰۲۰، دادگاه خراسان تصمیم گرفت مهاجمان عبدالله غربتی روزنامه‌نگار سایت مستقل اطلاع‌رسانی آسیا پلاس را با مجازاتی اداری برای بی‌ادبی مجازات کند. این سه مهاجم که جرم خود را پذیرفته بودند هر کدام به مبلغی کمتر از ۵۰ یورو محکوم شدند.

 

به تاریخ ۲۹ می این خبرنگار برای پوشش خبری ریزش گل و لای در منطقه خالتون به این منظقه رفته بود. وی می‌گوید به محض رسیدن به منطقه و پیش از آغاز گفت و گو با قربانیان حادثه از سوی این سه مرد نخست با خشونت کلامی و سپس مورد حمله فیزیکی قرار می‌گیرید.  

 

ژان کاولیه، مسئول دفتر اروپای شرقی و مرکزی RSF  در این باره می‌گوید :« کتک زدن خبرنگار که  اقدام در پیشگیری از انجام کارش است در صلاحیت ماده ۱۶۲ قانون مجازات عمومی و جرم محسوب می‌شود. ما از وکیل عبدالله غربتی که خواهان تجدید نظر در این حکم است، حمایت می کنیم. این مجازات سبک توانمند کردن بخشودگی از مجازات است که به خودسانسوری روزنامه‌نگاران منجر می‌شود. در حالی که در تاجیکستان آزادی اطلاع‌رسانی در انگار تضمین شده است. ما از مقامات مسوول می‌خواهیم این حمله را بعنوان « اختلال در کار حرفه‌ای یک روزنامه‌نگار » در نظر گیرند.»

 

پیش از این محاکمه عبدالله غربتی از سوی حکومت هدف کارزار بدنامسازی قرار گرفته بود. وزیر داخله در تاریخ ۳۰ ماه می، وی را به « برانگیختن احساس مردم منطقه» و «با تجاوز به حریم خصوصی مردم و دخالت در زندگی خصوصی آن‌ها ، تحریک برای درگیری» متهم کرده بود.

 

در کمتر از یک ماه این دومین بار است که این خبرنگار جوان ۲۳ ساله مورد حمله قرار می گیرد. در شبانگاه  ۱۱ ماه می نیز وی از سوی دو مهاجم که در صورتشان نقاب داشته‌اند مورد حمله قرار گرفت. پیش از این حمله وی با پیام‌های تلفنی تهدید شده بود. عبدالله غربتی در ماه گذشته چندین مطلب در باره همه‌گیری ویروس کرونا در کشور منتشر کرده است. مقامات کشور این همه‌گیری را تا ۳۰ آوریل رد می کردند.

 

شمار دیگر از خبرنگاران مستقل به مانند رجبی میرزا و دلیر شریپوف نیز از سوی افراد ناشناس  مورد حمله فیزیکی قرار گرفته‌اند.

 

 در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها ۲۰۲۰ گزارش‌گران بدون مرز، در میان ١٨٠ کشور جهان در رتبه ١۶۱ قرار دارد.

Publié le
Mise à jour le 04.06.2020