تاجیکستان : مسدود کردن سایت‌های اطلاع رسانی به سود هیچ کس نیست

پنج ماه است که سایت اطلاع‌رسانی آسیا پلس مسدود شده است. دیگر منابع آنلاین نیز با سانسور تدوام دار مواجهه‌هستند. گزارش‌گران بدون مرز (RSF) و انجمن ملی رسانه‌های مستقل ِ تاجیکستان (NANSMIT) مقامات مسوول را به پایان دادن به مسدود سازی فرا می‌خوانند.

از ۵ ماه پیش و از تاریخ ۲۰ نوامبر ۲۰۱۸، سایت اطلاع‌رسانی ِ مستقل آسیا پلس قربانی سانسور موقت است. که این مدت زمان در تاجیکستان امری نادر است. درخواست توضیح از سوی تحریره این سایت با دیواری از سکوت برخورد کرده است و مقامات مسوول بنا بر عادت همیشگی خود هر گونه سانسور و مسدود سازی را نفی می‌کنند و آنرا «مشکل فنی» می‌دانند.

 

نورالدین قرشیبیف، رئیس انجمن ملی رسانه‌های مستقل ِ تاجیکستان در این باره می‌گوید : «آژانس دولتی ارتباطات به مسدود سازی سایت اطلاع‌رسانی به شکلی غیرقانونی و خودسرانه ادامه می‌دهد. ما دولت را فرا می‌خوانیم که حقوق قانونی شهروندان تاجیک و تعهدات جهانی ناظر بر آزادی اطلاع‌رسانی خود را محترم بشمارد. هر گونه تصمیم ناسنجیده به ناراحت کرد جامعه دامن می‌زند.»  

 

آسیا پلس در سال ۲۰۱۸ چندین بار از چند روز تا دوماه مسدود شده بود. بنا بر گفته سردبیر آن امید باباخانف این مسدود سازی می تواند به دلیل منتشر نکردن مقالاتی باشد که از سوی دستگاه‌های اداری تهیه و تنظیم شده و برای انشتار به سایت ارائه شده بودند. وی می‌گوید: « اگر این امر درست باشد تاجیکستان در سایه تردید قرار میگیرید که تنها کشوری است که نه برای منتشر کردن یک نوشته که برای منتشر نکردن آن سانسور اعمال می‌شود

 

از سال‌ها پیش سایت‌های اطلاع رسانی معتبر چون فرگنا یا اخبار نیز در تاجیکستان مسدود هستند. مقامات حکومتی در مسدود کردن موقت شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای پیام‌رسان از این میان گوگل یا یوتیوب‌ تردید نمی کنند. در سال ۲۰۱۸  که انحصار کامل دسترسی ملی به شبکه اینترنت را بدست گرفته‌اند، این امر به آنها امکان می‌دهد هر منبعی را بدون درخواست از شرکت‌های خدمات دهنده قطع کنند.

 

یوهان بئهر مسوول دفتر اروپای شرقی و آسیای میانه گزارش‌گران بدون مرز در این باره اعلام کرد : « سانسور اینترنت یکی از مواردی است که سقوط تاجیکستان را در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها توضیح می‌دهد. مسدود کردن سایت‌های اطلاع‌رسانی مستقل به رواج شایعات و گسترش رسانه‌های روس زبان در کشور می‌انجامد. چه کسانی از آن سود می برند؟ مقامات مسوول حکومتی به تازگی از افزایش بهای ارتباطاتی برای اینترنت صرف نظر کردند. ما از آنها می‌خواهیم که با رفع مسدود سازی سایت‌های اطلاع رسانی حسن نیت خود را نشان دهند

 

رییس جمهور امامعلی رحمان به تاریخ ۲۳ آوریل ۲۰۱۹ افزایش بهای اینترنت و ارتباطلات تلفن همراه را که یک ماه پیش از سوی آژانس ارتباطاتی دولت اعلام شده بود، لغو کرد. این افزایش اعتراض‌های گسترده‌ای را در پی داشت. تاجیکستان از جمله کشورهایی است که در آنها بهای اینترنت بسیار گران است.

 

 

تاجیکستان  در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها ۲۰۱۹ گزارش‌گران بدون مرز، در  میان ١٨٠ کشور جهان در رتبه ١۶۱ قرار دارد.

 

 


Читать на русском / Lire en russe


Publié le
Mise à jour le 29.04.2019