تاجیکستان : با تبدیل حکم زندان به جریمه نقدی خیرالله میرسعیدوف آزاد شد

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) خرسندی خود را از آزادی خیرالله میرسعیدف اعلام می‌کند و خواهان لغو محکومیت کامل این روزنامه‌نگار قدیمی است.

پس از هشت ماه بازداشت خیرالله میرسیعدیف ۲۲ اوت ۲۰۱۸ از زندان آزاد شد. دادگاه تجدیدنظر خجند با تبدیل حکم ۱۲ سال زندان به جریمه نقدی حکم به آزادی وی داد.


یوهان بئهر مسوول دفتر اروپای شرقی و آسیای میانه گزارش‌گران بدون مرز (RSF)  در این باره گفت :« ما از آزادی خیرالله میرسیعدف بسیار خرسندیم اما مقامات مسوول تاجیکستان باید وی را تبرپه کنند. و فشارها را بر رسانه‌ها کاهش دهند.»


در دادگاه تجدید نظر نیز چون دادگاه بدوی روزنامه‌نگار سابق و مدیر گروه ملی بازیگران، به اتهام‌های چون « اختلاس در اموال عمومی»، «جعل مدرک» و «توهین و افترا» lphmli ; محکوم شد. اما دادگاه حکم ۱۲ سال زندان را به ۸۰۰۰۰ سامانی (معادل ۷۳-- یورو ) با کاهش بیست درصد از حقوق تبدیل کرد.


خیرالله میرسعیدوف در تاریخ ۵ دسامبر ۲۰۱۷ ، پس از انتشار یک نامه سرگشاده که در آن مسوولان رده‌بالای منطقه سغد را به سو استفاده از اموال عمومی متهم کرده بود، بازداشت شده بود. به تاریخ ۱۱ ژوییه ۲۰۱۸، در دادگاه بدوی خجند به ۱۲ سال زندان محکوم شده بود.


در رده بندی ٢٠١۸ گزارش‌گران بدون مرز، تاجیکستان در میان ١٨٠ کشور جهان در رتبه ١۴۹ قرار دارد.

Publié le
Mise à jour le 23.08.2018