بیدادگری قضایی علیه نرگس محمدی ادامه دارد

نرگس محمدی که از سال ۱۳۹۴ زندانی است، حال با اتهام‌های تازه‌ای در زندان محاکمه می‌شود، گزارش‌گران بدون مرز (RSF) این یبدادگری تازه مقامات قضایی و امنیتی را علیه این روزنامه‌نگار و کنشگر حقوق بشر محکوم می‌کند.

مهدی محمدی برادر نرگس محمدی در نامه‌ای سرگشاده به مقامات قضایی از این اتهام‌های و محاکمه‌ی وی در زندان پرده برداشت. « پیش‌تر ماموران برای چکاپ پزشکی نرگس محمدی، به جای اعزام او به بیمارستان پزشک به بالین‌اش آورده بودند و در ۱۶ اردیبهشت، برای اخذ آخرین دفاع، قاضی را به زندان فرستاده‌اند.» مهدی محمدی  وی در باره اتهام‌های در نامه‌اش نوشته است : « نرگس با برپایی جلساتی در زندان برای زندانیان، یا تحصن به خاطر کشته‌های آبان‌ماه کدام نظم زندان را به‌هم زده که اتهام حساب شده است؟ نرگس طُرفه زن مسلمانی است که در حقانیت مبارزاتش مورد احترام همه مجامع حقوق بشری جهان است. آیا هیچ مسلمان آزاده و معتقدی خواهد پذیرفت که او در روز عزا در ماه محرم، جلوی چشمان عده‌ای زندانی و زندانبان‌ها به رقص و پایکوبی بپردازد؟ ...»

 

رضا معینی مسوول دفتر افغانستان و ایران RSF در این باره می‌گوید:« بیدادی که بر نرگس محمدی می‌رود تبعیض قضایی است که با دستور وزارت اطلاعات و مقامات بلندپایه قضایی انجام می‌شود. گزارش‌گران بدون مرز از جاوید رحمان گزارش‌گر ویژه برای نظارت بر وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران می‌خواهد در این باره اقدام فوری انجام دهد و همه توان خود را برای آزادی قدیمی‌ترین روزنامه‌نگار زندانی در ایران انجام دهد.»

 

نرگس محمدی روزنامه‌نگار و کنشگر حقوق بشر از تاریخ ۱۵ اردیبهشت ١٣٩٤در زندان بسر می‌برد، برای سه اتهام به ۱۶ سال زندان محکوم شده است. پنج سال برای " اجتماع و تبانی علیه نظام" یک سال برای "برای تبلیغ علیه نظام" و ده سال برای تاسیس و همکاری با انجمن لگام، انجمنی برای لغو مجازات اعدام، مطالبه‌ای که از سوی حکومت در ایران تحمل نمی‌شود. بنا بر ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی و با درنظر داشت «مجازات اشد»، نرگس محمدی باید ١٠ سال زندان را تحمل کند. وی به تاریخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸ در حضور یکی از مسئولان وزارت اطلاعات با خشونت و کتک چندین مامور و غلامرضا ضیایی رییس زندان اوین به زندان زنجان منتقل می‌شود.  پس از این انتقال برای دو اتهام تفهیم اتهام شده‌است. نخست به اتهام « اقدام علیه امنیت ملی» برای انتشار نامه های در باره سرکوب اعتراض‌های مردمی در آبانماه و سپس بنا بر شکایت رییس زندان برای  «برهم زدن نظم» و «افترا» برای انتشار نامه در باره وضعیت زندانیان زن در زندان زنجان.

 

این روزنامه‌نگار ۴۷ ساله که در میان چهار قهرمان آزادی اطلاع‌رسانی بود که در سه ماه می ۲۰۱۶ در همایشی آن هیدالگو شهردار پاریس، مدال‌ شهر پاریس را به آنها اهدا کرد، وی از هشت ماه پیش هیچ تماسی تلفنی با دو فرزنداش نداشته است که نزد همسرش تقی رحمانی در پاریس هستند.

 

  

جمهوری اسلامی ایران در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها ۲۰۲۰ گزارش‌گران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ۱۷۳ قرار دارد.


Publié le
Updated on 12.06.2020