امریکا : بازداشت خبرنگار ایرانی امریکایی تبار بدون اتهام رسمی

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) بازداشت بدون اتهام رسمی مرضیه هاشمی خبرنگار ایرانی امریکایی تبار را محکوم می‌کند. ماموران پلیس فدارال امریکا (FBI) وی را به تاریخ ۲۳ دی ماه ۱۳۹۷ به محض ورود به فرودگاه سنت لویییز لامبرت بازداشت و به زندانی مرکزی پلیس فدرال در واشنتگن منتقل کردند.

مرضیه هاشمی خبرنگار و مجری شبکه پرس تی وی از سال های نخست پس از انقلاب و در پی ازدواج با یک شهروند ایرانی در ایران زندگی می کند. از سال ۱۳۸۸ با شبکه پرس تی وی ارگان تبلیغاتی انگلیسی زبان جمهوری اسلامی ایران همکاری خود را آغاز کرده است.

 

 

دو روز پس از بازداشت این خبرنگار، پلیس فدارل امریکا به پرسش گزارش‌گران بدون مرز در باره علت بازداشت وی پاسخ نداد و آنرا به  دفتر روابط عمومی اداره دادگستری ارجاع داد. پسر مرضیه هاشمی اما در مصاحبه‌ای با پرس تی وی به تاریخ ۲۶ دی ماه اعلام کرد که که هیج اتهام مشخصی علیه مادرش وجود ندارد و او تنها بعنوان شاهد اصلی پرونده‌ای بازداشت شده است. مرضیه هاشمی قرار بود به تاریخ ۲۸ دی ماه در برابر دادگاه حاضر شود و مرحله دوم دادگاه به نقل از وب‌سایت رادیو تلویزیون ایران برای روز چهارشنبه ۴ بهمن تعیین شده است.

 

رضا معینی مسوول دفتر افغاتنستن و ایران گزارش‌گران بدون مرز در این باره می‌گوید « دستگاه قضایی امریکا باید علت  بازداشت و یا اتهام‌های علیه این خبرنگار را به شکل صریح و علنی طرح کند. ابهام پیرامون این بازداشت پذیرفته نیست. مرضیه هاشمی باید از همه حقوق بنیادی خود بهرمند  و باید آزاد شود.»

 

این نخستین بار است که ایالات متحده امریکا به این‌گونه یک خبرنگار و همکار سانه‌های ایرانی را  بازداشت می‌کند. ایران داشتن ملیت دیگر را در قانون‌های خود به رسمیت نمی‌شناسد. در سال‌های اخیر بسیاری از خبرنگاران به اتهام همکاری با «دول خارجی» و « جاسوسی» بازداشت و زندانی شده‌اند، وسپس یا با ماموران امنیتی زندانی ایرانی در دیگر کشورها و یا دریافت مبالغ زیاد پول معاوضه شده‌اند. در این باره می‌توان از پرونده سازی علیه رکسانا صابری و جیسیون رضاییان نام برد.

 

 در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۱۸ گزارش‌گران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان ایالات متحده امریکا در رده‌ی ۴۵ و جمهوری اسلامی ایران در رده ١٦۴ قرار دارند.

Publié le
Updated on 21.01.2019