امامعلی رحمان در پاریس : گزارش‌گران بدون مرز (RSF) سرکوب آزادی رسانه‌ها را در تاجیکستان محکوم می‌کند

امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه به تاریخ ۸ نوامبر ۲۰۱۹ امامعلی رحمان را به حضور می‌پذیرد. رییس جمهور تاجکیستان در این سفر در گردهم آیی فروم جهانی برای صلح که در تاریخ ۱۱ و ۱۲ نوامبر با حضور شماری از رهبران جهان برگزار می‌شود، شرکت خواهد کرد. گزارش‌گران بدون مرز رهبران جهان و به ویژه اروپایی را فرا‌می‌خواند که همکاری و همیاری با تاجیکستان را مشروط به محترم شمردن آزادی رسانه‌ها در این کشور کنند.

ملاقات رییس جمهور فرانسه با امامعلی رحمان فرصتی یگانه است برای سخن گفتن از وضعیت آزادی رسانه‌ها در این کشور، این آزادی که قانون اساسی تاجیکستان و موازین جهانی ناظر بر حقوق بشر آن را تضمین کرده‌اند هر روز بیشتر نقض می‌شود. در پی سرکوب و تهدید، تاجیکستان از روزنامه‌نگاران مستقل خود خالی شده است، از سال ۲۰۱۶ نزدیک به بیست روزنامه‌نگار مجبور به ترک کشور شده‌اند.

دفتر اروپا و آسیای میانه‌ی گزارش‌گران بدون مرز در این باره می‌گوید :« هر چند که روابط اقتصادی و استراتژیک میان فرانسه و تاجیکستان سودآورباشند، گفت و شنودی آشکار میان دو کشور در باره آزادی رسانه‌ها در تاجیکستان نباید فراموش شود. کژروی کنونی رییس جمهوری تاجیکستان و سرکوب گسترده آزادی اطلاع‌رسانی مانعی جدی است برسر راه ژرف‌تر شدن روابط میان پاریس و دوشنبه است. ما همه رهبران اروپایی شرکت کننده در گردهم آیی فروم جهانی برای صلح در پاریس را فرا می‌خوانیم همکاری و همیاری خود را با تاجکیستان مشروط به محترم شمردن آزادی رسانه‌ها در این کشور کنند

 

از سال ۲۰۱۵ تاجیکستان ۴۵ رتبه از جدول رده‌بندی جهانی ازادی رسانه‌ها برافتاده است. یکی از دلایل این سقوط سانسور گسترده اینترنت است. آژانس دولتی ارتباطات به مسدود سازی سایت اطلاع‌رسانی به شکلی غیرقانونی و خودسرانه ادامه می‌دهد. روزنامه معتبر آسیا پلس از سال ۲۰۱۸ چندین بار از چند روز تا دوماه مسدود شد است. این نهاد به شکل ویژه به فکر تحکیم قدرت امام‌علی رحمان است. مقامات حکومتی در مسدود کردن موقت شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارهای پیام‌رسان از این میان گوگل یا یوتیوب‌ تردید نمی کنند.  آنها می‌توانند به شکل غیر قانونی هر منبعی را بدون درخواست از شرکت‌های خدمات دهنده قطع کنند.

 

آزار سرویس‌های امنیتی، هراس‌افکنی و شانتاژ بخشی از زندگی روزمره روزنامه‌نگارانی است که می خواهند کارشان را به شکل حرفه‌ای و مستقل انجام دهند. از این میان می توان به مورد خیرالله میرسعیدوف اشاره کرد، وی در تاریخ ۵ دسامبر ۲۰۱۷ ، پس از انتشار یک نامه سرگشاده که در آن مسوولان رده‌بالای منطقه سغد را به سو استفاده از اموال عمومی متهم کرده بود، بازداشت و با به اتهام‌های چون « اختلاس در اموال عمومی»، «جعل مدرک» و «توهین و افترا»  به ۱۲ سال زندان محکوم شد. خیرالله میرسیعدیف پس از هشت ماه بازداشت در ۲۲ اوت ۲۰۱۸ از زندان آزاد شد. دادگاه تجدیدنظر خجند با تبدیل حکم ۱۲ سال زندان به جریمه نقدی حکم به آزادی وی داد. اما این نمونه موفق بود که که تلاش روزنامه نگار برای روشنگری در باره‌ی فساد علیه خود او به‌ کار گرفته شد برای ایجاد رعب و حشت و خودسانسوری در میان رسانه‌ها موفق بود.  

 

رسانه‌های جهانی نیز قربانی سرکوب هستند از این میان می توان به خبرنگاران بخش تاجیک رادیو اروپای آزاد، رادیو ازادی اشاره کرد که زیر تهدید لغو مجوز کارحرفه‌ای خود فعالیت می‌کنند.

تاجیکستان  در رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها ۲۰۱۹ گزارش‌گران بدون مرز، در  میان ١٨٠ کشور جهان در رتبه ١۶۱ قرار دارد.

Publié le
Mise à jour le 07.11.2019