افغانستان : حمله به دو رادیو در ولایات هرات و نورستان را محکوم می‌‌کنیم

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) حمله‌های اخیر به رسانه‌های افغانستان را محکوم می‌کند. رادیو صدای صبح در والسوالی غوریان ولایت هرات مورد حمله راکتی قرار گرفت و مردان مسلح به رادیو الینا در والسوالی نورگرام ولایت نورستان حمله کردند.

 

در شام  ۵ جدی ۱۳۹۷، رادیو صدای صبح غوریان هدف یک یک راکت قرار گرفت. این راکت بنا بر برد آن از فاصله‌ای نزدیک شلیک شده بود خسارت جانی و مالی در پی نداشت. جاوید عزیزی، مدیر مسوول رادیو ندای صبح غوریان در این باره به گزارشگران بدون مرز گفت « ساعت ۱۰ صبح یکتن به شماره تلفون همکار ما تماس گرفته و خود را ولسوال طالبان برای ولسوالی غوریان معرفی نموده و گفته است که این راکت از طرف آنها پرتاب شده و تهدید کرده در صورتیکه نشرات رادیو دوباره آغاز گردد، اقدام به قتل همه کارکنان این رادیو خواهند نمود


ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان دخالت طالبان در این حمله را تکذیب کرد. عبدالاحد ولی زاده، امر مطبوعات و سخنگوی فرماندهی پولیس هرات ، با تایید حمله بالای ساختمان رادیو ندای صبح غوریان به گزارشگران بدون مرز « که بررسی های اولیه تیم تحقیقاتی ما نشان میدهند که یک توپچه که توسط سلاح کلاشینکوف شلیک میشود به این ساختمان اصابت نموده، تحقیقات برای شناسایی عاملین این رویداد جریان دارد» رادیو ندای صبح غوریان، در سال تاسیس شده است واز همان زمان تا حال با داشتن ۶ کارمند مصروف کار هستند. جاوید عزیزی میگوید « بارها از طرف طالبان به دلیل نشر موسیقی و تماس دختران در برنامه های رادیو تهدید شده بودند، مگر در سه ماه گذشته کدام تهدیدی را دریافت نکرده بودند

 

چند روز پیشتر رادیو الینا در والسوالی نورگرام ولایت نورستان نیز قربانی حمله مردان مسلح شد. بشیر احمد احمدی، مدیر مسوول رادیو الینا میگوید «ساعت ۹ شب  یکشنبه، ۸ تن از افراد مسلح بر این رادیو حمله کردند، اولا یک کارمند این رادیو بنام صدیق الله صدیقی را با دو مونیتور کمپیوتر این رادیو باخود برده بعدا قسمتی از وسایل رادیو را آتش زده و پایه آنرا منهدم کردند.» فرد ربوده شده ساعاتی پس از این رویداد رها شده است.

مسوولین امنیتی در ولسوالی نورگرام  با آنکه این رویداد را تایید کرده‌اند و میگویند که در اولین دقایق بخش‌های امنیتی یک سلسله اقدامات را در ساحه انجام دادند و چند تن از اهالی ساحه را در زمینه بازداشت کردند، مگر قضیه مشخص نگردید و آنها را رها کردند. این رادیو در سال ۱۳۸۹ در این منطقه فعالیت دارد و اخیرا کدام تهدیدی دریافت نکرده بود.


 

رضا معینی مسوول دفتر أفغانستان گزارش‌گران بدون مرز در این باره می‌گوید : « در حالی که تلاش‌های برای صلح در افغانستان بیشتر شده است، خشونت علیه رسانه‌ها قبل پذیرش نیست. ما از دولت افغانستان خواهان تحقیق و بررسی جدی در باره این حملات هستیم. باید آمران و عاملان این حملات  شناسایی و مجازات شوند. نبود تحقیق و برسی جدی دشمنان آزادی اطلاع‌رسانی را جسورتر می‌کند. حفاظت بیشتر از رسانه‌ها و خبرنگاران باید اولویت حکومت باشد. »


 

در رده بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۱۸ افغانستان از میان ۱۸۰ کشور جهان در رده ۱۱۸ قرار دارد.

 

Publié le
Mise à jour le 03.01.2019

افغانستان

تمام مطالب