افغانستان : تهدید تازه طالبان علیه رسانه‌ها را محکوم می‌کنیم

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) قاطعانه تهدید طالبان علیه رسانه‌ها را محکوم می‌کند.

به تاریخ۲۲ جوزا ۱۳۹۷، سایت طالبان در اطلاعیه کوتاهی باری دیگر رسانه‌ها را تهدید کرد. این اطلاعیه در پی بمباران رادیو « صدای شریعت »ارگان تبلیغاتی طالبان به تاریخ  ۲۰ جوزا در ولایت غزنی  از سوی قوای بین‌المللی نشر شده است، نوشته شده : «اگر از چنین برخورد ناروا جلوگیری صورت نگیرد، مجاهدین هم آن قدر ضعیف پنداشته نشوند که رسانه های که به تمویل اشغالگران فعالیت می کنند از عکس العمل آنان مصئون می مانند. (...) دشمن و نهادهای مدافع رسانه ها باید بدانند که امارت اسلامی دیگر تحمل چنان برخورد ظالمانه را نخواهد داشت و اگر در آینده با رسانه های ما چنین عمل تکرار شود عکس العمل ما بسیار سخت خواهد بود.»


رضا معینی مسوول دفتر افغانستان گزار‌ش‌گران بدون مرز در این باره گفت :« ما بار دیگر به همه نیروهای درگیر در منازعه مسلحانه – دولتی و غیر دولتی در باره الزاماتشان در امر حفاظت از روزنامه‌نگاران هشدار می‌دهیم. حمله به افراد و مناطق ملکی  به شمول خبرنگاران و رسانه‌ها، جنایت جنگی است. زین پس، هر حمله طالبان علیه روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها را نمایندگان‌‌شان در خارج از افغانستان به شمول دفتر طالبان در دوحه باید پاسخگوی باشند.»


این نخستین بار نیست که طالبان رسانه‌ها را تهدید می‌کنند به تاریخ ٢٠ میزان ۱۳۹۴ طالبان با انتشار اطلاعیه‌ای رسمی دو شبکه تلویزیونی خصوصی طلوع و یک را « هدف‌های نظامی» اعلام کردند. این اطلاعیه را «کمیسیون نظامی امارات اسلامی افغانستان» امضا شده کرده بود.  در شام چهارشنبه ۳۰جدی ١٣٩٤ در منطقه دارالامان کابل یک انتحار کننده موتر خود را در کنار یک موتر حامل کارمندان کابورا پرودکشن متعلق به گروه رسانه‌یی"موبی" که تلویزیون طلوع جزو آن است،منفجر کرد در این حمله ۷ تن به شمول شش کارمند گروه رسانه ای موبی به قتل رسیدند. این «عکس العمل» در تاریخ تهاجم به رسانه‌ها و ژورنالیستان افغانستان بی سابقه بود و مسولیت آن را گروه جهادگرای طالبان برعهده گرفت. طالبان دشمنان آزادی اطلاع رسانی هستند و در مناطق تحت کنترل آنها سیاه چال‌های اطلاع‌رسانی هستند که در آن خبرنگاران و رسانه امکان فعالیت آزاد و مستقل ندارند.

 

از ۱۱ جدی ۱۳۹۵ (اول ژانویه ۲۰۱۶) تا امروز، گزارش‌گران بدون مرز (RSF) کشته شدن دست‌کم ۳۶ خبرنگار و همکار رسانه‌ای را در حمله‌های متعدد درندگان آزادی رسانه‌های، طالبان و گروه دولت اسلامی در کشور شمارش کرده است.

 

در رده بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۱۸ افغانستان از میان ۱۸۰ کشور جهان در رده ۱۱۸ قرار دارد.

Publié le
Updated on 20.06.2018

افغانستان

تمام مطالب