افغانستان کشته شدن یک خبرنگار در قندهار دو روز پیش از انتخابات

گزارش‌گران بدون مرز ( RSF) تاسف خود را از کشته شدن محمد سلیم انگار فلم‌بردار تلویزیون ملی افغانستان اعلام می‌کند. این خبرنگار به هنگام حمله مسلحانه‌ طالبان به دفتر والی قندهار به تاریخ ۲۶ میزان ۱۳۹۷ کشته شد.

در این حمله، افزون بر این خبرنگار ۶۴ ساله و پدر شش فرزند، دو مسوول رده بلند ولایت قندهار، ژنرال عبدالرزاق قوماندان پلیس و عبدال‌مومن رییس امنیت ملی قندهار کشته شدند. والی قندهار و ژنرال امریکایی جفری د. اسمیلی نیز زخمی شدند. خبر زخمی شدن این ژنرال امریکایی دو روز پس از واقعه نشر شد. جزییات این حمله به نشست امنیتی نیروهای امریکایی حمایت قاطع با مسوولان ولایت خبرهای کمی نشر شده است. 

 

رضا معینی مسوول دفتر افغانستان سازمان در این باره می‌گوید : «گزارش‌گران بدون مرز غم شریکی خود را با همکاران و خانواده  محمد سلیم انگار اعلام می‌کند. این خبرنگار پرسابقه تلویزیون ملی قندهار چهاردهمین خبرنگار کشته شده از آغاز سال میلادی ۲۰۱۸ تا به امروز است. ما خواهان تحقیق و بررسی جدی برای روشن شدن همه حقیقت در باره کشته شدن این خبرنگار هستیم.»

 

  از آغاز سال  ۲۰۱۶ میلادی تا امروز گزارش‌گران بدون مرز(RSF)   دست کم کشته شدن ۳۷ خبرنگار و همکار رسانه‌ای را در حمله‌های مختلف درندگان آزادی رسانه‌های، طالبان و گروه دولت اسلامی به رسانه‌ها و ژورنالیستان شمارش کرده است.


  در روزهای ۲۸ و ۲۹ میزان انتخابات ولسی جرگه در أفغانستان برگزار شد که در آن نزدیک به چهار میلیون نفر از شهروندان شرکت کردند. در برخی از ولایات محدودهایت‌هایی برای خبرنگاران به وجود آمد از این میان در ولایت کاپیسا که خبرنگار رادیو رسالت را محافظان یکی از کاندیداها مورد لت و کوب قرار گرفت. تحقیقات کمیته بررسی قضایای خبرنگاران در این باره در جریان است. در کل همه رسانه‌ها و خبرنگاران توانستند انتخابات را با وجود تهدیدها و خطرها اما ازادانه پوشش دهند.


گزارش‌گران بدون مرز به تاریخ ۲۳ میزان با انتشار اطلاعیه‌ای و گزارش ماموریت خود در افغاسنتان برای ایمنی خبرنگاران در دوره انتخاباتی، خواهان حفاظت بیشتر خبرنگاران شده بود که تضمین‌ کنندگان یک انتخاب آزاد و شفاف و دمکراتیک هستند.

 

در رده بندی جهانی آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۱۸ افغانستان از میان ۱۸۰ کشور جهان در رده ۱۱۸ قرار دارد.

Publié le
Updated on 24.10.2018

افغانستان

تمام مطالب