«آفرین دونالد!» درندگان آزادی رسانه‌ها از ناسزاگویی دونالد ترامپ به روزنامه‌نگاران استقبال می‌کنند

از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ هفته‌ای نیست که رئیس جمهور آمریکا به روزنامه‌نگاران حمله نکند و ناسزا نگوید. وی کمابیش هر روز آن‌ها را به انتشار «خبر برساخته» و بد انجام دادن کارشان متهم می‌کند. آخرین آن‌ها اعلام جایزه برای« ناصادق‌ترین و فاسدترین رسانه» سال است.

در برابر این آزارگری و در پاسخ به این فراخوان مضحک گزارش‌گران بدون مرز کارزار «آفرین دونالد» را بر روی شبکه‌های احتماعی به راه انداخته است.


این کارزار را آژانس تبلیغاتی BETC تهیه کرده است و تصویر‌ چند تن از « دشمنان آزادی رسانه‌ها» ( رییس جمهور چین، شی جین پینگ، رهبر جمهوری اسلامی ایران، علی خامنه‌ای، رئیس جمهور ترکیه، رجب طیب اردوغان و رئیس جمهور ونزوئلا نیکلا مادور ) است که به رئیس جمهور آمریکا برای تلاش‌ها و ابتکارش در پایمال کردن آزادی اطلاع رسانی و بی‌ارزش کردن روزنامه‌نگاران تبریک می‌گویند.


کریستف دولوار دبیر اول گزارش‌گران بدون مرز (RSF) در باره این کارزار می‌گوید:« این کارزار با زبان طنز یادآور می‌شد که عمل‌کرد رئیس جمهور آمریکا در شان اصل نخست قانون اساسی ایالات متحده آمریکا نیست. این رفتار دونالد ترامپ آرام آرام این کشور را به سوی فضای روزنامه‌نگار ستیزی که در بدترین کشورهای برای آزادی اطلاع رسانی حتکم است، سوق می‌دهد. این در حالی است که رئیس جمهور آمریکا به هنگام آغاز دوره ریاست جمهوری خود سوگند یاد کرده است که از این اصل دفاع و حفاظت کند. دونالد ترامپ با این‌گونه تاخت و تازهای کوچک‌شمارانه و مضحک به روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها، تهدید سهمگینی را متوجه دمکراسی در آمریکا می‌کند»


از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ ژانویه، گزارش‌گران بدون مرز (RSF) به هیات نمایندگی جهانی سازمان‌های مدافع آزادی رسانه‌ها متشکل از کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) و سازمان جهانی هم‌اندیشی آزادی بيان (IFEX ) می‌پیوندد تا برای نخستین بار در باره وضعیت آزادی اطلاع‌رسانی در آمریکا تحقیق و بررسی کنند. از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها در فضایی پر تنش و تهدید فعالیت می‌کنند.


ایالات متحده آمریکا دررده‌بندی ۲۰۱۷ گزارش‌گران بدون مرز با از دست دادن دو رتبه در ده ۴۳ در میان ۱۸۰ کشور جهان قرار گرفت. نقض آزادی رسانه‌ها در سال ۲۰۱۷ بدون شک در ردبندی سال ۲۰۱۸ بازهم موجب فرو افتادن این کشور خواهد شد.

Publié le
Mise à jour le 27.01.2020